Щом сте попаднали тук, то вече най-вероятно имате идея какво представлява psillium husk или хуск за готвене. Писахме подробно за него в страницата ни Хуск – полезни свойства и употреба. Логично, вече се чудите как той да намери своето заслужено място в менюто ви. Но дори и това да е първата статия, посветена на този така интересен продукт, която четете, пак сте на правилното място. Защото независимо от това дали сте на режим или не, хускът има какво да даде на тялото ви. Особено, когато е приготвен правилно.

 

Хуск за готвене – защо е полезно да го включим в менюто си?

На първо място, причината се корени в това, че продуктът е много силно влагоабсорбиращ. Затова и хускът винаги се смесва с течност. В процеса на поглъщането й той увеличава обема си до 10 пъти. Именно поради това е хубаво внимателно да преценявате количествата хуск, които използвате. Две са причините за това. От една страна, за да не се окажете с твърде голямо количество храна, а от друга – защото поглъщането на вода продължава и след приема му в тялото ни. Оттук и правилото, че когато похапваме храни с хуск, задължително трябва да увеличим приема на течности. В противен случай рискуваме обезводняване. 

Заради тези причини най-често срещаме хускът в рецептите като заместител на брашното. Както вече споменахме, той абсорбира влагата и набъбва, което е много удобно за целите ни, когато замесваме тесто или пък забъркваме смес за печене на тестено изделие. Това го прави перфектна съставка за кексове, палачинки, дори хляб. Тук е моментът да споменем и, че хускът има много ниски калорийни стойности. Затова е и много популярен при хора, които искат да намалят теглото си, но не искат да променят драстично режима си на хранене.

 

 

Хранителен състав

 

Хуск - ползи. Хуск за готвене.

 

Когато говорим за хранителните стойности на хуска, е задължително да споменем произхода му. Екзотично звучащият продукт е изцяло естествен и в процеса на направа се запазват абсолютно всички полезни качества. Извлича се от растението бял живовляк, познато още като “индийски живовляк” или “псилиум”. Негова родина е далечният Изток и по-точно: Индия и Китай. Затова и през вековете хускът е добре позната съставка в китайската медицина и науката за лечение с природни методи в Индия – Аюрведа.

В 3 грама хуск откриваме:

  • 0,3 kCal (енергийна стойност)
  • 45 мг протеин
  • 18 мг мазнини
  • 0 захари и въглехидрати

Именно заради тези стойности хускът още е известен и като „разтворими фибри“. А както знаем, фибрите са едни от хранителните вещества, от които тялото ни има голяма нужда, за да функционира правилно.

Препоръчително количество фибри на дневна база

За справка, на дневна база тялото ни се нуждае от следните количества фибри:

 

Деца
 1 до 3 години19 грама
4 до 8 години25 грама
Момичета от 9 до 18 години26 грама
Момчета от 9 до 18 години31 грама
Възрастни
Мъже от 19 до 50 години 38 грама
Жени от 19 до 50 години25 грама
Мъже над 50 години21 грама
Жени на 50 години30 грама

 

И още: когато използвате хуск, имайте предвид, че на първо място ще понижите теглото си.

Отскоро хускът има славата на универсално средство за отслабване заради това, че засища, но и абсорбира задържаната влага в тялото. Освен това, той понижава кръвната захар и лошия холестерол и помага на храносмилателната система да се освободи от всички натрупани в нея токсини. Помага още при запек и лениви черва, но и лекува раздразнения на тази част от долната храносмилателна система.

Препоръчва се да използваме хуск за готвене и когато не можем да балансираме добре храненето си, за да си набавим повече фибри.

Внимание: не се препоръчва да използвате хуск, когато е налице стеснение на стомашно-чревния тракт като медицинско състояние или при запушване на червата.

 

Хускът от кулинарна гледна точка

Когато става дума за кулинарни творения, мнозина предпочитат да използват традиционните продукти и да не се отклоняват от рецептите. Относително малкото хора обаче, които обичат да експериментират и подобряват класиката с по-здравословни съставки, обожават хуска.

Тези от тях, които се занимават и с науките за храненето и диетиката, например, знаят добре, че в основата си всичко се свежда до фибрите. Има различни типове от тях: разтворими и неразтворими и хранителни и функционални. Повечето храни съдържат в балансирани количества от всички видове. И тъй като вече споменахме, че хускът е изключително богат на фибри, но е до някаква степен преработен продукт, то е важно да откроим, че е от типа функционални фибри.

Тъй като е значително по-приятно да похапваме хуск в ястие, вместо в чист вид, можете да откриете рецепти за палачинки, хлябове, мекици, кексове и редица други тестени изделия, като в тях хускът замества брашното.

 

Хуск за готвене- как да го включим в рецепти?

 

Кето лазаня, сервирана върху дъска. Хуск за готвене.

В нашия блог можете да видите как да си приготвите кето лазаня, за чиито кори да използвате хуск, или кюфтенца от тиквички – отново с хуск за готвене.

 

В каквато и рецепта да решите да включите хуска, ключовото правило си остава: първо го накисвате във вода!

Ако решите да го консумирате само с течност, то тя може да е вода или вид плодов сок, по ваш избор. Нашата препоръка: изберете течност с по-малко захари, за да намалите максимално натоварването на организма при преработването на хранителните вещества. Като съотношения, всичко зависи от възрастта:

  • при деца между 6 и 12 години може да се прилага по 1 равна мерителна лъжичка 1-2 пъти дневно преди хранене с течност
  • при деца и възрастни над 12 години специалистите препоръчват до 2-3 равни мерителни лъжички. Те се разтварят в около 200 мл. вода, а след това се изпива самостоятелно още една чаша само течност. Процедурата се прилага сутрин и вечер. Можете да опитате и с кисело мляко или пък прясно мляко на смути.

В случай, че решите да приложите в рецепта, можете да опитате с мекици, където замествате брашното с пълна супена лъжица хуск. Хубаво е да добавите по-водни плодове към резултата. Бихте могли да приготвите и баница с хуск. Кулинари предлагат в такъв случай след смесването на яйцата и киселото мляко да добавите 1 пълна супена лъжица хуск преди останалите съставки. При палачинките също е въпрос на баланс: 1 с. л. хуск се комбинира с 1 с. л. брашно за 5 по-пухкави палачинки.

 

Хуск на прах за рецепти

Да се сдобиеш с хуск в днешно време не е трудно – дори напротив. Продуктът е все по-разпространен – особено като част от културата на здравословното хранене. Може да прочетеш повече за хуска и неговите полезни свойства.

В случай, че решите да използвате хуск за готвене, версията му на прах се явява най-лесният начин да го включите в менюто си без да се притеснявате от остатъци от неразтворени люспи. Консистенцията му позволява да го добавите в разнообразни рецепти като заместител или в комбинация с брашно, трици, овесени ядки.