Грудковите корени на растението Curcuma longa отдавна се използват като подправка и лекарство. Най-важната съставка на куркумата е куркуминът, на който се дължат полезните свойства и е отговорен за богатия оранжев оттенък.

Куркумата е съставна част на кърито в продължение на хиляди години. Жълтеникаво-оранжевият прах е изключително ароматен, с топъл и пикантен вкус. Придаването на цвят и аромат на ястието може би изглежда като основна функция, но това не е така. Тази подправка има множество ползотворни ефекти върху здравето. Те били добре известни на древните медици, които я използвали в много билкови препарати.

 

Куркумата в народната медицина

Куркумата заема сериозно място в традиционната китайска и индийска медицина. В Азия се използва за лечение на порязвания, рани и циреи. Паста от куркума и млечен крем често се нанася върху лицето като част от редовната грижа за кожата. Предполага се, че запазва младостта на кожата и предотвратява акне. Малки количества прах куркума се добавят в почти всички зеленчукови и месни ястия. Чаена лъжичка от куркума, смесена в горещо мляко, може да се приема като обща тонизираща напитка или за лечение на специфични здравни проблеми.

Сега, куркумата е широко достъпна навсякъде – и дори може да се отглежда в домашни условия. Вижте 10 съществени причини, за да я включите в диетата си.

 

1. Куркумата подпомага храносмилането

Това очевидно е една от функциите на куркумата като кулинарна подправка. Тя обикновено действа чрез увеличаване на секрецията на храносмилателни сокове, особено на жлъчната секреция от жлъчния мехур. Нищо чудно, че тази подправка се използва широко в ястия с високо съдържание на мазнини.

Куркумата е безопасна за обща употреба, но не трябва да се използва едновременно с антиациди, предписани за понижаване на киселинната секреция.

 

2. Куркумата има отлично противовъзпалително действие

 

Куркума на корен, нарязан на тънки филийки. Вижда се оранжевият му цвят.

 

Способността на куркумата да намалява възпалението е добре документирана и използвана в много билкови препарати. Много хора страдащи от артрит откриват, че включването на куркума в храната намалява болката и подуването на ставите и им помага да имат по-голяма мобилност и по-добро качество на живот.

 

3. Куркумата има висока антиоксидантна активност

Нормалните метаболитни дейности в нашите клетки водят до образуването на силно реактивни свободни радикали, които могат да причинят увреждане на тъканите и органите. Те са често срещана причина за хронично възпаление. Свободните радикали могат дори да причинят увреждане на ДНК, което предизвиква анормален клетъчен растеж. Замърсителите на околната среда, излагането на ултравиолетови лъчи и много токсини, които влизат в тялото ни чрез преработени храни, допринасят за проблема. Редовното приемане на куркума като част от диетата осигурява редовно снабдяване с антиоксиданти.

 

4. Куркумата подпомага справянето с язвен колит

Хората с улцерозен колит или синдром на раздразнените черва (IBD) имат хронично-рецидивиращ ход на заболяването. Симптомите им се успокояват от време на време, след което се появяват внезапно без видима причина. Това е доста често срещан проблем, но относително по-ниската честота в азиатските популации се дължи на хранителните навици, включително използването на куркума в кърито. Точният механизъм, чрез който куркумата намалява честотата и тежестта на IBD, не е ясен, но може би се дължи на антимикробните, противовъзпалителните и имунорегулиращите свойства на билката.

 

5. Куркумата подобрява чернодробната функция

Куркумата винаги е била считана за тоник на черния дроб. Тя подобрява функцията на черния дроб дори в ситуации, при които вече има значителна дегенерация. Проучване показва, че при хора с умерено високи нива на аланин аминотрансфераза (ALT), която е маркер за нарушена чернодробна функция,  след 12-седмичен период на прилагане на куркума, тяхната чернодробна функция се подобрява и маркерите за увреждане на черния дроб се понижават. Куркумата има защитно действие срещу рак на черния дроб и може дори да помогне за лечение на съществуващи тумори.

 

6. Куркумата помага при контрола на холестерола

Холестеролът е от съществено значение за нашето тяло, но всички знаем, че излишният холестерол в кръвта може да запуши артериите и да причини атеросклероза, един от главните рискови фактори за сърдечни заболявания и инсулт. Куркумата има регулиращи холестерола свойства, които са изследвани широко. Той действа на няколко различни пътя за намаляване на холестерола в кръвта, особено на лошия вид, наречен липопротеин с ниска плътност (LDL).

Когато LDL циркулира в кръвта се окислява. Той има тенденция да образува атеросклеротични плаки, които водят до стесняване на артериите. Установено е, че куркумата намалява количеството на циркулиращия холестерол, както и предотвратява неговото окисление. Намаляването на нивата на LDL в кръвта се постига чрез увеличаване на метаболизма на черния дроб, което от своя страна увеличава усвояването на холестерола от кръвта.

Макрофагите или кръвните клетки, които са предназначени за почистване на кръвта, често се просмукват върху холестерола, което ги прави безполезни. Куркуминът в куркумата предотвратява това чрез потискане на холестеролните рецептори в тези макрофаги. Това им пречи да погълнат молекулите на холестерола и да се превърнат в клетки, които допълнително запушват артериите.

Контролът на холестерола при пациенти с диабет е предизвикателство поради понижената чернодробна функция. Но куркумата помага, като контролира кръвната захар и подобрява чернодробната функция.

 

7. Консумацията на куркума подобрява имунитета

Куркумата помага за борба с настинки и други сезонни инфекции. Лъжица куркума в чаша мляко може да се дава на децата по време на простуда и грип, за да се увеличи тяхната устойчивост към заболявания. Антимикробните свойства на куркумата срещу вируси, бактерии и гъбички могат да бъдат причина за предпазния ефект, но имунното и действие е също толкова силно.

 

8. Куркумата увеличава мозъчната функция

 

Куркума на прах, която е в цели човали, подредена в местен пазар.

 

Куркумата се използва от векове за подобряване на мозъчната функция, но сега има по-солидни доказателства. Показано е, че куркуминът увеличава мозъчния невротрофичен фактор (BDNF), който е отговорен за растежа и поддържането на нервните клетки. Високите нива на BDNF подобряват паметта, когнитивната функция и настроението.

 

9. Куркумата подобрява настроението и намалява риска от депресия

Психичният стрес, както и физическите заболявания, допринасят за депресията, която засяга повече от 20% от населението. Антидепресантите са много финансово изгодни за фармацевтичните компании, но те са свързани с много странични ефекти. Куркуминът действа по много начини, за да ни предпази от депресия. В действителност, куркумата е основният компонент на антидепресивната формула в традиционната китайска медицина.

Метаболитната скорост е много висока в мозъка, което естествено води до образуването на свободни радикали, но много антиоксиданти имат ограничен достъп до мозъка поради кръвно-мозъчната бариера. Куркуминът може да премине тази бариера и да намали оксидативния стрес в мозъка. Той повишава нивото на глутатион, който служи за почистване на свободните радикали.

Куркуминът регулира невротрансмитерите в мозъка, което спомага за подобряване на настроението. Увеличаването на мозъчния невротрофичен фактор може да бъде друг начин, по който куркумата се бори с депресията.

 

10. Куркумата противодейства на стареенето

Някои от видимите признаци на стареене могат да бъдат посивяване на косата, набръчкана кожа и загуба на мускулна маса, но много вътрешни промени се случват едновременно. Освен намаляването на паметта и когнитивните функции, отслабването на сърцето, влошаването на здравето на ставите и постепенната загуба на слуха и зрението могат да намалят качеството на живот.

Въпреки, че процесът на стареене е естествен и неизбежен, медицинският свят се фокусира върху забавянето му. Антиоксидантните и противовъзпалителни свойства на куркумата помагат за поддържането на здрави тъкани и органи в тялото. Куркуминът е кардиопротективен и невропротективен. Той забавя и дори предотвратява дегенеративни състояния като макулна дегенерация, катаракти и болести на Алцхаймер и Паркинсон. Проучване доказва, че куркуминът помага на макрофагите да отстраняват бета-амилоидните плаки, открити в мозъка на пациенти с Алцхаймер.

 

Как да ядем повече куркума

  • Куркумата е една от основните съставки при приготвяне на къри.
  • Чудесна подправка при приготвяне на заеленчуково ястие.
  • Отлично си подхожда и при приготвяне на омлет или бъркани яйца.
  • Може да я добавите в марината за месо и риба.
  • Щипка куркума ще допълни вкуса на вашия шейк или мляко.

Предлагаме ви да разгледате и нашия куркумин за ежедневен прием, който ще достави на тялото ви по органичен път активната съставка на куркумата, така полезна за нашето тяло и мозък. Вижте продуктът ТУК.

Автор: д-р Невена Миронова