Използвате ли куркумата за готвене и овкусяване? Вероятно знаете за нейните полезни свойства, но знаете ли защо е добре да я комбинираме с пиперин? Комбинацията между двете води до по-доброто усвояване на активното вещество в куркумата – куркумин, и съответно по-добрия му ефект върху организма. Какви още са ползите от комбинацията на двете съставки, прочетете в следващите редове.

 

Предимства от комбинацията на куркумин с пиперин

Ако потърсите в мрежата информация за пиперина, веднага ще го срещнете като задължително допълнение на куркумата. За това си има сериозна причина.
 
Сам по себе си, пиперинът представлява екстракт от така добре познатия ни черен пипер. Именно на това вещество малките зрънца дължат така специфичния си вкус. Заедно с това, те запазват свойствата на подправката, която откриваме в супи, консерви, туршии и др. Ползите от комбинацията на куркумата с пиперин са няколко:
 
  • Пиперинът подобрява храносмилането и е добър помощник при режимите за отслабване. Това се дължи на възможностите на пиперина да стимулира вкусовите рецептори, които, от своя страна, дават сигнали за по-интензивна работа на стомаха. Тези фактори, комбинирани с възможностите на подправката да подпомага усвояването на полезните вещества, я правят незаменима за цялата храносмилателна система.
  •  Съчетанието на куркума с пиперин помага на тялото в борбата с мастните клетки.

Пиперинът е и доказан антидепресант. Оттук и идеята, че заедно с куркумата се борят и в полза на психическото ни здраве.

  • Пиперинът забавя метаболизирането на куркумина от черния дроб и по този начин организмът усвоява повече от полезните свойства на куркумата.
  • Добавен към куркумата, пиперинът увеличава нейната бионаличност – количеството непроменено активно вещество, което достига до системното кръвообръщение. Така организмът усвоява възможно най-голяма част от куркумина.

 В комбинация двете билки правят чудеса за организма. За увеличаване на бионаличността на куркумата е необходимо добавянето на само 5% пиперин към нея, или около 1/20-та от общата формула.

 

За куркумата – произход и приложение

 

Жълтата подправка куркума, смляна на прах в купа. Изобразена в състояние, подходящо за употреба.

 

За незапознатите с кулинарията и традициите в приготвянето на храна с източен произход, куркумата звучи екзотично и непознато. За тези обаче, които имат влечение към магиите в кухнята, тази подправка е далеч по-известна. От които и да сте, обаче, сме сигурни, че ще научите някои нови и полезни факти.
За произхода на куркумата се знае много. Тя идва от Югоизточна Азия, но можем да я срещнем и в далечен Китай и в близките му Виетнам, Индонезия, Япония, Шри Ланка. Многогодишно растение е, което автоматично я прави изключително ценна. От нея се използват корените – и то не само в кулинарията, но и в медицината. В България растението се среща най-вече в саксии и често може да попаднете на него в някой дом – съхранявано и отглеждано с декоративна цел.
 
Едно от най-известните свойства на това творение на природата е неговата способност – след изсушаване на корените и стриването им на прах, да оцветява в жълто. Това качество се използва широко в хранително-вкусовата промишленост за оцветяване на сиропи, сладоледи, маргарини, сирена, ликьори, дори портокалов сок. И в случай, че това ви учудва, бързаме да уточним, че то присъства на етикетите с името „Е100„.
 
От друга страна, откриваме куркумата и като основна съставка на така любимото на почитателите на индийската кухня къри (рецепта за кето къри можете да видите тук). Това само по себе си значи, че тя прекрасно се комбинира с ориз и яйца. Поради по-голямото разпространение и по-ниска продажбена цена, от столетия куркумата се е сдобила и с името „шафрана на бедните“. На вкус подправката е леко пикантна и затова и много често се използва широко за добавяне на лека, интересна, пареща нотка към ястията. Откриваме я в много рецепти за маринати, особено за овкусяване на месо, но мнозина я добавят и към чая си.

Полезни качества на куркумата

До тук говорихме за произхода и основната употреба на куркумата. Следва да ви разкрием тайните за здравето, които идват от консумацията на извлечения от корените й прах.
 
За тези от вас, които спазват хранителен режим, е важно да знаете хранителните стойности на куркумата. В 100г. се съдържат около 350kcal и около 60г въглехидрати на 7г протеини. По-важното е, че тя внася в тялото ни добро количество фибри.
 
Освен това е важно да обърнем внимание на палитрата витамини и минерали, които се крият в куркумата. Сред тях е витамин А, известен с положителните си свойства като антиоксидант за цялото тяло, особено за имунната система. Към него се присъединява и витамин C – безспорен помощник на организма в стремежа към по-добро общо здраве и състояние на тялото. Добавяме и витамин E, който е най-добър приятел на всяка дама за здрави нокти, кожа и коса. И за финал, не забравяме и витамин K – онзи така важен елемент, който отговаря за съсирването на кръвта.
 
Извън това, в медицината куркумата намира много широко приложение в различни антисептични лекарствени средства.Основна заслуга за това има главната съставка в растението – куркумин. От него идват противовъзпалителните способности на куркумата, но това далеч не е всичко. Смята се, че билката, и по-специфично – куркуминът, спомага за детокс на организма.
Не е за пренебрегване и способността й да намалява свободните радикали и да редуцира тяхното действие. Освен това изследвания твърдят, че куркумата, в допълнение към лекарствените средства, помага при депресия, остеоартрит и за понижаване на нивата на лошия холестерол.

 

Кога да приемаме куркума?

Куркумата.

С годините учени установяват, че макар да е безвредна, прекаляването с приема на куркумата може да доведе до някои неприятни последици. Сред тях основно е раздразнение на стомаха. Не се препоръчва използването на подправката, ако боледувате от диабет, например. Причината се крие в това, че тя понижава кръвното налягане. В такъв случай можете да приемате куркума под формата на хранителна добавка, за да следите за количествата приемана куркума на ден.
 
И обратното – куркумата не се препоръчва при бременност и кърмене, но само като хранителна добавка или част от състава на медикамент. Може да се използва като подправка без последствия, въпреки леко пикантния си вкус.
За да усвоите максимално активното вещество от добавката, която приемате с куркума, препоръчително е тя да бъде комбинирана с пиперин за по-добър ефект. Ако имате куркума вкъщи и я използвате като подправка, вижте още 10 причини за ежедневна консумация на куркума.