Когато потърсим в интернет „методи за отслабване“, попадаме на безброй резултати. Те често пъти повече ни объркват, отколкото мотивират. Пролет е и всички искаме да намалим сантиметри от талията си и да стегнем тялото си.  Още по темата за отслабването можете да научите на страницата ни за отслабване. А днес обръщаме внимание на 10 от методите, които са се доказали като ефективни във времето. След тях със сигурност ще можете да се похвалите с по-здраво тяло и по-ведър дух!

Първи начин за отслабване – спрете да преяждате

Знаем – трудно е. Особено покрай празниците, които през пролетта сякаш нямат край. Истината е обаче, че контролът е във вашите ръце. Той обаче далеч не се свежда само до това да избирате дали да похапнете повече или по-малко и от кое ястие. Най-важното всъщност е да обръщате внимание на сигналите, които тялото ви дава – дали то е гладно или сито. Нашият съвет е да се храните с нормално темпо, за да усетите когато тялото ви изпраща сигнали за ситост. Това е един от основните методи за отслабване. Преяждането винаги води до натрупване на излишни килограми.

Също така, не забравяйте, че преяждането всъщност идва от недобре разпределено хранене през деня. Даваме ви пример. Ако сте лишавали тялото си от необходимите му хранителни вещества поради една или друга причина, през по-светлата част от денонощието, то неминуемо на вечеря ще преядете. Това ще натовари стомаха, което ще затрудни борбата с мазнините. Отделно, ще повлияе на качеството на съня ви и хормоните, които се отделят, докато спим. Част от тях се борят и с килограмите, които трупаме. Оттам – повишаване на мазнините в тялото и числата на кантара.

От друга страна, много често в пристъп на глад поръчваме, приготвяме или сипваме голямо количество храна, което изяждаме, просто за да не остане. Това е една от доказаните психологически предпоставки за преяждане и е изключително често срещана.

Откажете се от вредните храни

Две жени, застанали една срещу друга с разлика в телесните мазнини.

Те са нашите малки хранителни тайни, от които вътрешно се чувстваме сити и щастливи, но психически знаем, че трябва да се откажем. За доброто на тялото си!

За съжаление вредните, още познати като „джънк“ храни, са навсякъде около нас. Още от ранна детска възраст те ни заобикалят и често са нещо, което не е позволено. Затова и е толкова по-желано. Ако то стане част от живота ни, отказването от него в по-късна възраст става все по-трудно. А това крие много рискове за здравето в дългосрочен план. И в случая не говорим дори толкова за качеството на отделните продукти, с които са пълни този тип храни, но за съставките им. Много често те са наситени и с консерванти, оцветители и рафинирани захар, брашно, вредни мазнини.

Докато в ранна възраст развиващият се метаболизъм обикновено съумява да се справи с тях, ако са в малки количества, то по-късно, особено при системно прекаляване, организмът започва да се задъхва. Всички тези съставки все по-трудно се разграждат от тялото и в крайна сметка това води до повече натрупани мазнини, по-високи нива на холестерола, влошено кръвно налягане и още, и още… 

Съветваме ви да изключите напълно този вид „храни“ от менюто си, за да бъдат ефикасни всички методи за отслабване, които прилагате. Но и не само – тези продукти не носят никаква стойност за вашето тяло, а през сменящите се сезони то се нуждае от важни витамини и микроелементи. Успешно може да замените чипса по време на филм, с резени моркови или краставички. Така няма да е нужно да се отказвате от навика да похапвате нещо пред телевизора.

Започнете да спортувате редовно

Още от древността е известно, че човек е човек само, когато спортува, играе и се движи. От една страна забързаното ежедневие и работата в офис обикновено ни лишава от възможността да добавим спорт към своя ден. Важно е съзнателно обаче да разберем, че движение е всичко, което правим. А в днешно време съществуват безброй начини да го осъществяваме и устройства, които ни помагат да сме във форма. От повече разходки през онлайн класове и чак до денонощни зали за тренировки.

Това е един от добре познатите ни методи за отслабване, за който е нужна повече самодисциплина, но е сред най-важните, защото:

  • ще ви помогне да се разтоварите от ежедневния стрес
  • ще синтезирате повече хормони на щастието
  • ще свалите част от излишните мазнини
  • ще повишите издръжливостта си
  • ще помогнете на кръвта да се раздвижи в цялото ви тяло и да пренесе кислорода до всяка клетка

А ако ви трябва компания, за да се дисциплинирате – ще ви сближи още повече с приятел или близък!

Заместете захарта и тестото

Макар че на първо четене това звучи невъзможно, всъщност живеем във времето, в което е най-лесно да намерим здравословни заместители на почти всички продукти, които консумираме.

Тук е важно да уточним едно – говорим за тестените и сладки продукти, пълни с рафинирани съставки. Такива могат да бъдат вече споменатите нееднократно бяло брашно, бяла захар, рафинирано олио. Именно големите им количества затрудняват храносмилателната система в работата й, но и често пъти в тях се крие причината за излишните мазнини.

Можете да ги замените с:

  • захарта >>> кафява захар или стевия
  • шоколада, бонбоните и пастите >>> с черен шоколад или домашно приготвени десерти с малко захар
  • бяло брашно >>> с кокосово, оризово, бадемово или пълнозърнесто брашно
  • олиото >>> със зехтин, кокосово масло, масло гхи, сусамово масло, масло от ленено семе

Промяната на хранителните навиците е един от ефикасните методи за отслабване. Разбира се, нужно е време, за да привикнем към здравословните алтернативни на познатите ни досега храни, но резултатите ще бъдат съвсем скоро видими.

Засилете метаболизма си

Жена, която гледа броколи и избира здравословен режим за отслабване.

Когато стигнете до тази точка от изброените методи за отслабване, е изключително важно да знаете, че всяко тяло е различно. Затова и всеки метаболизъм има различно темпо на действие и се различава малко или повече от това на вашите приятели и роднини.

Тук в употреба влизат всички съвети от горните точки и най-вече – спортуването и качествения сън. Движението със сигурност ще помогне на тялото ви да се освободи от токсините, но и да преработва по-бързо храната. Добрият сън и здравословните му количества също са неразривно свързани с хормоните, които влияят на цялото ни тяло – включително и метаболизма и бързината му.

От друга страна, в момента, в който изключите от менюто си или поне намалите тестените изделия, захарните изкушения и вредната храна, ще забележите как тялото ви само забързва процесите си. Това е така, защото вече няма да има тежки и трудни за обработка храни, които да го забавят.

Добър начин за засилване на метаболизма е да добавите и повече течности към ежедневния си прием на храни и напитки. Подходящи за целта са студената вода и зеленият чай. Водата хидратира и помага на тялото да се освободи от токсините. Освен това обаче и доказано засилва метаболизма. Зеленият чай, от своя страна, съдържа редица съставки, които спомагат за изгарянето на мазнините и има диуретично действие.

Създайте си здравословно меню – един от сигурните методи за отслабване

Знаем, че тази стъпка не е лесна, затова сме ви подготвили един вариант в края на нашата статия „Какво означава здравословно отслабване?“. Здравословното меню е ключова част от отслабването и е задължително да я приложите, ако искате наистина да намалите излишните килограми.

Ключовото тук е да слушате тялото си и да можете да разпознавате знаците, които то ви дава. При умора или промяна в цвета или състоянието на кожата, косата и ноктите, например, задължително се консултирайте със специалист. Нещо повече – ако имате здравословни състояния, които налагат консумирането на определен тип храни, изградете здравословното меню около тях. Така няма да страдате от недостиг на вещества, а ще можете да спазвате стратегията си за отслабване.

Най-важната стъпка при здравословното меню е да бъдете постоянни. Това се получава, като предварително планирате подготовката на ястията и не се отклонявате много от разписания график на хранене. Това изисква дисциплина, затова е най-лесно да го приложите, ако планирате и пазаруването си около менюто. Оттам нататък всичко е до разделяне на порции и това да не се отклонявате от плана с изкушения, като сладко, тестено и вредни храни.

Интермитентно хранене

Зад този така сложен за произнасяне термин седи тип хранителен режим, който е доказал в своята ефективност през годините. Като един от новите методи за отслабване, той набира все по-голяма популярност. Още познат като „интермитентно гладуване“ или „временни пости“, този режим е различен от останалите с това по няколко неща. От една страна, всеки определя сам границите му, а от друга – е основан на идеята за контрол над калориите чрез ядене в определени времеви прозорци.

Твърди се, че този тип режим подобрява метаболизма и стимулира производството на хормоните на растежа. Важно е по време на този режим да:

  • пиете повече вода;
  • комбинирате с друг хранителен режим – нисковъглехидратен, например;
  • се храните разнообразно и богато.

Не бива да прекалявате с него обаче, защото това може да доведе до лишаването на тялото ви от важни за него вещества и храни и в крайна сметка да пострадате от ниско кръвно налягане, понижаване нивото на кръвна захар до опасни равнища и постоянно чувство за умора.

Не приемайте течни калории – един от често забравяните методи за отслабване

За първи път чувате за течните калории? Всъщност те са сред най-честите причини да се чудим защо напълняваме, когато едва ли не броим колко калории има във всяка хапка.

Ограничили сте сладкото и тестото, ядете плодове, зеленчуци и месо с ниско съдържание на мазнини, но сякаш не отслабвате. А продължавате ли да пиете газирани напитки, бутилирани негазирани безалкохолни, кафе или чай с много захар, енергийни напитки и плодови сокове? Именно в тях се крият т.нар. течни калории.

Не забравяйте, че и в алкохола има, макар и малки, количества захар. Добавяме към това и факта, че той забавя метаболизма и той бързо се превръща в нежелана добавка към храненето.

Яжте по-бавно

Доказано е, че колкото по-бързо се храним, толкова по-трудно храносмилателната система се справя с натоварването. Освен това, когато ядем бързо, не раздробяваме храната добре в устната кухина и така даваме предпоставка за тежест в корема и още по-бавно разграждане на приетите продукти.

Бързото ядене има и други минуси. Един от основните е, че отнема повече време на стомаха ни да даде сигнал, че е заситен. Затова и опасността от преяждане става по-голяма. Както споменахме, това е един от сигурните методи за отслабване – да не преяждаме.

Някои специалисти стигат дотам, че казват, че при бързото ядене напълняването е в пъти повече и по-вероятно отколкото при хората, които се наслаждават на храната бавно. 

Използвайте здравословни мазнини за готвене

Тази точка е често пренебрегвана, когато правим промените в менюто и навиците си с цел отслабване. Истината е обаче, че тя е не по-важна от останалите методи за отслабване, защото различните видове мазнини дават различен ефект върху организма и натрупването на килограмите. Още съвети и методи за отслабване можете да видите на страницата ни за отслабване.

Ключът е в приемането на полезни мазнини, които дори помагат на отслабването. Такива откриваме в орехите, лененото семе, зехтина, тофуто. Всички те са много добри източници на т.нар. Омега-3 киселини, които са незаменими за тялото.