Гладолечение, интермитентно хранене, фастинг – що е то и какво лекува?

Обновена: 08.03.2024|

Гладолечение, интермитентно хранене, фастинг – методите на периодичното гладуване станаха много популярни напоследък, но всъщност са практика, която датира от векове и играе централна роля в много култури и религии.

Естествено, по принцип не става въпрос за изцяло ограничаване от храни и напитки за дълъг период от време. Човешкият организъм не би могъл да функционира в условия на пълен глад.

Когато говорим за интермитентно хранене или фастинг, се има предвид въздържание от всички или някои храни или напитки за точно определен период от време. Като има много варианти за изпълнение на диетата. Повечето продължават между  24-48 часа. Други, като гладолечението с вода, траят и до 3 дни (само под лекарско наблюдение!).

Най-популярните видове интермитентно хранене разгледахме подробно в статия по темата в блога ни и можете да си ги припомните. Независимо кой термин ще използваме, винаги ще се разбира едно и също.

Освен че този вид хранене подпомага контролирането на теглото, той има и много здравословни предимства. Ето защо фастингът се прилага и като лечебна терапия. За какво, ще разкажем в следващите редове.

 

Кои са здравословните ползи от прилагане на гладолечение?

Нека разгледаме с каква цел се прилагат различни методи на гладолечение:

Фастинг – помага за по-добър контрол на кръвната захар

Периодичното гладуване може да подобри контрола на кръвната захар – нещо особено полезно за хора, изложени на риск от диабет и за тези, които вече страдат от заболяването.

Същевременно се намалява и инсулиновата резистентност. Това автоматично може да увеличи чувствителността на тялото към инсулин, като му позволява да транспортира глюкоза от кръвния поток към клетките по-ефективно. По-подробно за това какво представлява диабетът, можете да разберете в статията по темата в блога ни.

Имайте предвид обаче, че фастингът може да повлияе различно на нивата на кръвната захар при мъжете и жените. Понякога при дамите методът се оказва по-ефективен.

Периодично гладуване – бори възпалението

Докато острото възпаление е нормален имунен процес, използван за подпомагане на борбата с инфекциите, хроничното възпаление може да има сериозни последици за здравето. То може да участва в развитието на сърдечни заболявания, рак и артрит.

Интермитентното гладуването обаче може да помогне за намаляване нивата на възпаление и да спомогне за по-добро здраве.

Прилагането на режима, под каквато и да е форма, само за един месец значително намалява нивата на маркерите за възпаление.

Гладолечение за здраво сърце

 

Гладолечение. Магнезий - ползи. жена, коятодържи в ръцете си червено сърце.

 

Сърдечните болести се считат за водеща причина за смърт (представлява приблизително 31,5% от смъртните случаи в световен мащаб). Изследвания показват, че включването на фастинг в рутината ви може да бъде особено полезно, що се отнася до здравето на сърцето.

Например осем седмици на периодично гладуване намаляват нивата на „лошия“ холестерол и триглицеридите в кръвта съответно с 25% и 32%.

По-строгото гладуване в продължение на три седмици под лекарско наблюдение пък може значително да понижи кръвното налягане. В допълнение, фастингът се свързва и с по-нисък риск от коронарна болест.

За подобряване функциите на черния дроб

Няколко проучвания са установили, че периодичното гладуване може да намали чернодробните ензими, което показва подобрено здраве и води до пречистване на черния дроб.

Това може да се дължи на факта, че периодичното гладуване намалява оксидативния стрес и възпалението, което може да доведе до увреждане на органа.

Фастинг – може да предотврати невродегенеративни заболявания

Интермитентното хранене може да има мощен ефект и върху здравето на мозъка. Практикуването на периодично гладуване в продължение на 1 година доказано подобрява както мозъчната функция, така и мозъчната структура. Същевременно се увеличават нервните клетки и се засилват когнитивните функции. По-специално, проучванията предполагат, че гладуването може да предпази от и да подобри резултатите при състояния като болестта на Алцхаймер и Паркинсон.

Гладолечение за силен имунитет

Периодичното гладуване подобрява имунитета, защото намалява увреждането на свободните радикали и регулира възпалителните състояния в организма.

В природата, когато животните се разболеят, те спират да се хранят и вместо това се фокусират върху почивката. Това е първичен инстинкт за намаляване на стреса върху вътрешните им системи, за да може тялото да се пребори с инфекцията.

Ние, хората, сме единствени по рода си видове, които търсят храна, когато са болни, дори да нямаме нужда от нея. Това може би е не дотам правилен подход.

Периодичното гладуване може да забави стареенето и да увеличи продължителността на живота

И накрая нещо интересно. Вярвате или не, колкото по-малко ядете, толкова по-дълго ще живеете.

Проучванията показват, че продължителността на живот на хората в определени култури се увеличава поради диетата им, включваща периоди на гладуване.

Един от основните ефекти на стареенето е по-бавен метаболизъм, колкото по-младо е тялото, толкова по-бърз и по-ефективен е метаболизмът.

За щастие, фастингът подпомага здравето на храносмилателната система като забързва метаболизма.

 

Гладолечение с вода – особености и за какво помага?

 

Гладолечение. Вода с плодове, която е чудесен избор за деток на тялото през пролетта.

 

Ако вече сте се запознали с основните варианти на интермитентно хранене, със сигурност за вас ще представлява интерес и гладолечението с вода.

Както може би се досещате, по време на този фастинг не можете да консумирате нищо освен вода. Повечето пъти това продължава 24–72 часа.

Не трябва да изпълнявате по-дълго този режим без лекарско наблюдение!

Ако никога досега не сте се подлагали на гладолечение с вода, добре е да отделите 3–4 дни, за да подготвите тялото си. Можете да направите това, като ядете по-малки порции при всяко хранене или прекарате на гладно част от деня.

Основната причина хората да прибягват до това периодично гладуване е именно подобряване на здравето. Ползите включват: по-нисък риск от някои видове рак, сърдечни заболявания и диабет.

Гладолечението с вода може също да насърчи автофагията – процес, при който тялото разгражда и рециклира стари, потенциално опасни части от клетките.

Но пак напомняме, че този тип фастинг крие рискове и може да бъде много опасен, ако се спазва твърде дълго. При някои хора гладолечението с вода може да доведе до слабост и замаяност, поради което се препоръчва избягването на работа с тежки машини и шофиране, за да се избегнат аварии.

След приключване на режима е важно да устоите на желанието за големи порции храна. Това е така, защото може да доведе до неприятни симптоми. Най-добре е да започнете с пюре или по-малки хранения. Така ще избегнете риска от рефийдинг синдром – потенциално фатално състояние, при което организмът претърпява бързи промени в нивата на течности и електролити.

Трябва да спазвате диетата обикновено само за ден, но хората, които гладуват в продължение на 3 или повече, може да се нуждаят от още няколко дни, преди да започнат да се хранят на по-големи порции.

 

Странични ефекти и мерки за безопасност

Въпреки дългия списък от възможни ползи за здравето, свързани с периодично гладолечение, той може да не е подходящ метод за всички. Затова е най-добре първо да се консултирате със специалист, особено ако имате здравословни проблеми или планирате да практикувате фастинг за повече от 24 часа.

Внимание! Периодичното гладуване обикновено не се препоръчва да се извършва без медицински контрол от възрастни, юноши или хора с наднормено тегло.

Не забравяйте да се поддържате добре хидратирани и да включите в диетата си пълноценни хранителни вещества по време на периодите на хранене, за да увеличите максимално потенциалните ползи за здравето. Освен това, ако гладувате за по-дълги периоди, опитайте се да сведете до минимум интензивната физическа активност и да си почивате повече.

Категории: Хранене и видове храни, Биохакинг|Публикувана: 01.09.2020|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Кристина Тонева
Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 8 март 2024 в 15:10 | Публикувана: 1 септември 2020 в 10:06 | Категория: Хранене и видове храни, Биохакинг