Водата е основен елемент в природата и в човешкия организъм. Тялото ни е изградено от 65-70 % вода и ежедневно се нуждае от достатъчно количество, за да функционира правилно. Колко е необходимото количество за всеки човек и какви ползи има тя за нас?

Този въпрос е изключително важен с наближаването на топлите месеци. През лятото, рискът от обезводняване на организма се увеличава, затова е важно да обърнете внимание колко вода консумирате в ежедневието.

Полезните свойства на водата:

  • водата е изключително важна в поддържане на биохимичния баланс в организма
  • тя транспортира хранителните вещества до клетките и изпълнява ролята на катализатор в различни химични реакции в организма
  • водата подобрява функцията на бъбреците, пикочните пътища и сърцето
  • спомага за регулиране на нормалната температура на тялото. Най-естествената му реакция при повишена температура, вследствие на болестно състояние или прегряване, е да започне да се поти, за да се охлади
  • водата намалява апетита и потушава чувството на внезапен глад. Тя има засищащ ефект
  • помага на организма да разгради складираните мазнини и да намалим няколко сантиметра от талията.

Тя е отлична алтернатива на газираните напитки и натуралните сокове, пълни с излишни калории и захар.

Водата изчиства натрупаните токсини

Girl drinking water from glass

В резултат от забързания начин на живот, нездравословното хранене, употребата на алкохол и цигари, както и външни фактори като замърсената градска среда, в тялото се натрупват много токсини. Такива са различните химикали, пестициди и инсектициди, тежки метали, консерванти, оцветители, подобрители – всички те затрудняват нормалната функция на тялото и органите. Водата ни помага да се освободим от натрупаните токсини и шлаки в тялото. За да изчистите организма от натрупаните токсини, ви препоръчваме да започнете деня с чаша топла вода. Приемането й сутрин след събуждане способства разлагането и отвеждането на токсините от организма.

Здрава и сияйна кожа  

Кожата е най-големият орган в човешкото тяло. Дехидратацията на тялото бързо става видима по промяната в кожата – тя става суха, груба, а в по-сериозните степени и напукана. Пиенето на достатъчно количество вода е един от най-ефективните начини да се грижите добре за кожата си. Консумацията на достатъчно количество вода помага в борбата с акнето, като предотвратява запушването на порите и задържането на токсини, които водят до появата на пъпки. Освен това, водата ни помага да запазим еластичността и мекотата на кожата, както и да се предпазим от появата на бръчки по лицето.

Колко вода е препоръчително да пиете и кога?

Започнете деня си с чаша вода, за да се освежите и активизирате тялото си, което се е обезводнило след нощния сън. Продължете с още една чаша 15-20 минути преди хранене, за да активизирате метаболизма и да подготвите стомаха за храната, която ще обработи. Водата преди хранене помага, ако желаете да отслабнете, защото намалява апетита. Грешно е схващането, че трябва да се приема вода по време на хранене. Така не само ще разширите стомаха си, но и ще затрудните храносмилането, защото приетата течност разрежда стомашните сокове, отговорни за разграждането на храната. Не забравяйте да пиете много вода преди и след тренировка. Потенето и интензивните упражнения дехидратират тялото и е важно да си набавим изгубеното количество течности. Завършете деня си с чаша или две вода преди лягане, защото по време на сън организмът губи много вода.

Препоръчителното количество вода е поне 1.5-2 л на ден или иначе казано по чаша на всеки час, в който сме будни. Можете да изчислите ориентировъчния дневен прием вода по формулата 30-40 милилитра на килограм телесно тегло. Разбира се това е много общо казано, защото необходимото количество вода за всеки човек е различно и зависи от начина на живот. Активно спортуващите трябва да приемат повече вода, за да компенсират загубата на течности от организма по време на движение. В горещото време също е необходимо да приемаме повече течности от обикновено, за да се предпазим от топлинен удар и обезводняване.

Консумацията на храни, богати на вода, също помага да снабдим организма с полезната течност.

4 признака, че не приемате достатъчно вода:

жена, изпаднала в безизходица. Натъжена и отчаяна мисли как да реши проблемите си.Водата може да доведе до главоболие.

  • Сухата и дехидратирана кожа подсказва, че не приемате достатъчно вода. Тя е белег на цялостно обезводняване на организма.
  • Проблемите с храносмилането, констипация и чувство за тежест също сигнализират за не достатъчно вода в организма. За да поборите обработването на храната и от там цялостно метаболитните процеси в тялото си, е необходимо да приемате чаша вода 15 минути преди всяко хранене.
  • Сухотата в устата и напуканите устни пък са друг важен сигнал, който не бива да пренебрегвате. Жаждата е знак, че организмът се нуждае от още вода. Сигналът за обезводняване не идва веднага до мозъка. В момента, в който почувствате жажда и сухота в устата, вече сте закъснели с приема на течности.
  • Умора, главоболие и намалена концентрация са сред признаците за нарушаване на функциите на нервната система, вследствие на недостатъчно количество вода.

Минерална, изворна, трапезна или чешмяна вода?

Минералната вода се добива от дълбоките земни пластове от естествени минерални извори, богати на редица минерални вещества – натрий, калий, флуор, магнезий, калций и много други. В България има над 200 минерални извора, богати на различни минерали.

За разлика от минералната вода, изворната съдържа много по-малко минерали и това я прави подходяща за ежедневна употреба, а също и се препоръчва за бременни, кърмачета и деца под 3 години. Както подсказва името й, тя се добива от натурално чисти източници, най-често планински райони, близо до повърхността на земята (извори).

Трапезната вода, за разлика от минералната и изворната, се добива от наземен източник. Тя прилича на чешмяната, но е минала обработка, за да се гарантира спазването на нормите за качество на питейната водата. Тя може да бъде филтрирана, с намалена минерализация или съответно допълнително обогатена с минерали. Що се отнася до чешмяната вода, трябва да бъдете внимателни, защото често старата или мръсна тръбопроводна мрежа влошава качеството на водата, която достига до нас през тръбите. Честите профилактики и хлорирането също я прави неприятна, а в много случа и негодна за директна консумация.

Препоръчително е различните минерални води да се редуват с изворна, трапезна или просто чешмяна вода, за да се предотврати насищането на организма със специфични минерали.

Ако тази статия ви е замислила дали пиете достатъчно вода, то значи е време да си налеете една чаша.

Автор: Лиляна Узунова