Лизинът, известен още като L-лизин, е есенциална аминокиселина. Той често е подценяван, но всъщност е важна част от балансираната диета и играе решаваща роля за цялостното здраве на организма.

В тази статия ще се опитаме да отговорим на най-често задаваните въпроси относно лизин – защо ни е толкова необходим, как можем да увеличим приема му и има ли странични ефекти.

 

Лизин – какво представлява?

Лизинът е една от деветте незаменими аминокиселини. Аминокиселините са градивните елементи на протеините, така че са важни за растежа, възстановяването на тъканите и всичките функции на организма.

 

Може би се чудите защо аминокиселината е известна още като „L-лизин“. Всяка аминокиселина има както „D-“, така и „L-“ форма. L-формата е най-често срещаната форма в храните и добавките, тъй като тя се използва в протеиновия синтез. Поради тази причина „лизин“ и „L-лизин“ се използват като синоними.

Някои от функциите на лизина включват регулиране на нивата на калций и осигуряване на структура на нивата на колаген.

Той също така помага за транспортирането на мастните клетки, които се използват за енергия, и участва в образуването на карнитин.

Тази аминокиселина е един от ключовите градивни елементи на мускулната тъкан и обикновено се използва от спортисти за подпомагане на изграждането на чиста маса и здрави кости. Те често приемат добавки с L-лизин, за да подобрят тези ползи и да ускорят възстановяването.

 

7 ползи от аминокиселината

 

Лизин, аминокиселина, ползи.

 

Лизинът не е непременно чудодеен лек за споменатите по-долу здравословни проблеми, но със сигурност ще помогне за облекчаване на някои симптоми. Ето как:

 

  1. Лечение и профилактика на херпес

Една от най-популярните ползи за здравето от L-лизина е третирането на херпес. Херпесните афти се причиняват от вируса на херпес симплекс (HSV). Те обикновено са малки, пълни с течност мехури, които се появяват върху или около устните. Когато се спукат, се образува раничка, която може да бъде дразнеща и понякога болезнена.

Афтите са много често срещани, но обикновено се изчистват в рамките на десет дни. Въпреки това те могат да бъдат източник на несигурност и са заразни. Когато се приема орално или се използва като балсам за устни, лизинът може да бъде ефективен при лечението и профилактиката на херпес.

 

  1. Може да намали симптомите на тревожност

Тревожността може да бъде дефинирана като чувство на безпокойство, като безпокойство или страх, което да варира от леко до тежко. Това е един от най-честите психични проблеми.

Има много начини за лечение на тревожност, като терапия или лекарства. В последно време има изследвания за използването на хранителни добавки за тази цел. Има убедителни доказателства в полза на комбинацията от добавки L-лизин и L-аргинин при лечението на тревожни разстройства.

Смята се, че аминокиселината помага за лечение на тревожност поради способността си да усвоява калций и чрез частично свързване със серотониновите рецептори. Тъй като серотонинът е хормон, стабилизиращ настроението, който предизвиква чувство на щастие, той може да намали тревожността.

 

  1. Подобрява усвояването на калций

Друго предимство на аминокиселината е, че може да помогне на тялото при усвояването и задържането на калций. Основните му функции включват: поддържане на здрави зъби и изграждане на кости, осигуряване на нормалното съсирване на кръвта и регулиране на мускулните контракции.

Липсата на калций може да доведе до рахит при деца или остеопороза при възрастни. Ето защо е важно тялото да получава достатъчно калций. Освен за здравето на костите, калцият е важен и за правилното функциониране на сърцето, мускулите и нервите.

Въпреки че в момента няма достатъчно убедителни доказателства, че източниците на L-лизин ще намалят риска от остеопороза, те със сигурност няма да навредят. Междувременно можете да се уверите, че тялото ви получава достатъчно калций и от диетата.

 

  1. Подпомага заздравяването на рани

 

Лизин. Срив в имунитета отключва псориазис.

 

Лизинът подпомага производството на колаген в тялото. Колагенът е един от най-важните протеини и градивен елемент за кожата, мускулите, костите, сухожилията и връзките. Но ефективността му намалява с напредването на възрастта.

От всичко това произлиза и предимството на аминокиселината да помага за ускоряване процеса на заздравяване на рани. Така че, ако имате сериозни рани или сте особено податливи към тях, можете дори да включите добавка колаген с лизин в своята диета.

 

  1. Укрепва мускулите

Протеинът е от съществено значение за изграждането на мускулите. Тъй като L-лизинът е аминокиселина, която е градивен елемент на протеина, той може да помогне за мускулния растеж, особено ако правите много силови тренировки.

Тялото се нуждае от лизин, за да изгради протеин, и това помага за намаляване на болката и укрепва ставите.

Аминокиселините са особено важни за спортистите, тъй като подобряват производителността, като предотвратяват умората и увеличават секрецията на хормони.

Имайте предвид обаче, че дори аминокиселината да участва в мускулния растеж, консумирането на богати на протеини храни е това, което ще ви помогне да изградите силни мускули.

 

  1. Лизин за красива кожа

Вече споменахме, че аминокиселината има големи ползи за заздравяването на рани. Освен това тя е важна за поддържането на еластичността и младежкия вид на кожата. Така че диета, богата на лизин, или приемането на добавки с лизин, може да е полезно за кожата ви.

Няма много доказателства относно прекия ефект на аминокиселината върху акнето. Но балансираната диета, комбинирана с приемането на добавки с L-лизин може да бъде по-добър път към работещо решение на проблема. За по-добри резултати включете и зелен чай в режима си.

 

  1. За здрава коса

Някои аминокиселини насърчават растежа на косата, включително лизин. Той присъства в корените на косата и е това, което й придава форма и обем. Липсата му от своя страна може да доведе до косопад.

Получавайки достатъчно лизин чрез диетата или добавки, може да насърчи здравето и растежа на косата. Един от начините да се насладите на този ефект е чрез похапването на повече яйца.

 

Източници на L-лизин

 

Лизин. Гликемичен индекс и гликемичен товар.

 

И така, сега, когато знаете основните предимства на аминокиселината, може би се чудите как да включите повече от нея в диетата си. Има много хранителни източници – съдържа се основно в храни, богати на протеини, главно месо и млечни продукти.

Някои основни растителни и животински продукти, които я съдържат, са:

  • Агнешко, свинско и пилешко месо
  • Риба – предимно треска и сардини
  • Сирене пармезан
  • Яйца
  • Ядки
  • Спирулина (сладководни водорасли)

Ако сте веган и не консумирате повечето от тези продукти, можете да се насочите към приемането на добавки. ¼ ч. л. лизин на прах ще ви осигури около 435 мг от аминокиселината. Това е подходящо количество и може да се добави към смутита или шейкове с вода или плодов сок.

Винаги е най-добре, когато се снабдявате с добавки, да сте наясно с допълнителните съставки. Чистият лизин без овкусители е по-добър, тъй като намалява риска от повишено съдържание на захар или въглехидрати.

Ако се притеснявате за увеличаване на калориите, но все пак искате да приемате добавка, тогава таблетките са добър вариант. Повечето от тях съдържат до 1000 мг от аминокиселината в една капсула. Това означава, че ще приемате чиста форма, без да се налага да го добавяте към нещо друго.

Смята се, че добавките са най-ефективни, когато се приемат с вода на празен стомах. Бихте могли да направите това част от ежедневието си преди сутрешното кафе, например.

Като алтернатива, ако приемането на добавка не е за вас, но все пак искате да увеличите консумацията му, уверете се, че имате три храни с високо съдържание на протеини през деня, за да получите подходящо количество лизин.

 

Има ли приемът на аминокиселината странични ефекти?

Като цяло лизинът се счита за относително безопасен, ако се приема в препоръчителните количества. Предозирането може да доведе до някои от негативните странични ефекти като:

Трябва също да споменем, че тези странични ефекти са резултат от приема на добавки, а не от естествени източници.

Ако страдате от бъбречно или чернодробно увреждане, най-добре е да бъдете внимателни, преди да приемате добавки с лизин. Също така, ако получите признаци на алергична реакция, незабавно потърсете медицинска помощ.

Понастоящем няма достатъчно изследвания за потенциалните странични ефекти на аминокиселината и безопасността на добавките по време на бременност. Ето защо е най-добре да избягвате приема на лизин, ако сте бременна или кърмите.

 

Надяваме се, че вече имате по-добро разбиране за аминокиселината и какво може да направи за организма ви. И все пак преди да започнете да приемате каквато и да е добавка, винаги трябва да сте наясно какво точно приемате и в какви дози. Това може да ви бъде разяснено единствено от специалист.

Бъдете здрави!