Знаем, че е препоръчително да хапваме риба поне два пъти седмично, за да се възползваме от хранителните вещества, на които е богата. Рибата тон и сьомгата често са най-предпочитаните здравословни варианти.

Рибата тон е по-добрият избор, ако търсите продукт с ниско съдържание на мазнини и калории, докато сьомгата е по-добра, ако се опитвате да увеличите приема на омега-3. Сьомгата е по-скъпа (особено дивата) и се счита за по-големия деликатес. Рибата тон има повече съдържание на живак, така че не се препоръчва за бременни жени и малки деца.

Има толкова много „ЗА“ и „ПРОТИВ“, че понякога е трудно да разграничим коя риба е по-подходяща. Днес ще сравним подробно ползите и недостатъците от двата вида, за да ви помогнем да направите информиран избор и да задоволите собствените си нужди.

 

Сьомга и риба тон – какво представляват?

Сьомгата е нежна риба с розов цвят, с богат и плътен вкус. Тя е соленоводна риба, която може да се открие почти навсякъде. По-голям деликатес е дивата сьомга. Може да се приготвя на скара, печена или маринована. Среща се и като част от различни ястия като салати, тартар, бургери и тестени изделия.

Рибата тон е от едно семейство със скумрията. Двата най-предпочитани вида риба тон от кулинарна гледна точка са червената риба тон с вкусно месо, подходящо за филетиране и суши, и бялата риба тон (албакорът), който най-често се използва за консервиране. Рибата тон също може да се приготви по много различни начини: на скара, варена, на кайма.

 

Сьомга срещу риба тон – хранителна стойност

 

Сьомга срещу риба тон.

 

Сьомгата е с високо съдържание на протеини и витамин D, който е от съществено значение за усвояването на калция и здравето на костите. Дивата сьомга е по-добрият избор като важен източник на омега-3 мастни киселини (DHA и EPA), които са от съществено значение за мозъчната функция и структура. Важно е да отбележим и, че сьомгата от развъдник може да съдържа високи нива на диоксини и на ПХБ (полихлорирани бифенили). Прочетете и Сьомгата – източник на най-полезните антиоксиданти.

Рибата тон също е добър източник на омега-3 мастни киселини (300 мг на порция). Нивото на омега-3 в консервираната риба тон обаче е силно променливо, тъй като начинът, по който се произвежда, може да унищожи голяма част от омега-3 в рибата. Рибата тон също съдържа различни нива на живак, тъй като разпределението на живака в нея е пропорционално свързано със съдържанието на липиди. Това предполага, че видът с по-високо съдържание на естествени мазнини може да помогне за намаляване на количеството прием на живак.

  • Предимствата на сьомгата пред рибата тон

Поради риска, свързан с наличието на живак, жените в детеродна възраст и децата трябва да избягват приема на риба тон. Дивaта сьомга е безопасна и съдържа около 300 до 650 мг омега-3 мастни киселини. Костите на сьомгата са малко и меки. Същевременно по-ниският риск от наличие на живак и допълнителната хранителна полза правят консервираната сьомга по-добър избор пред консервирана риба тон. Като цяло сьомгата е по-богата на витамини, отколкото рибата тон, особено на такива от група B.

  • Предимствата на рибата тон пред сьомгата

Рибата тон съдържа по-малко калории, мазнини (както наситени, така и полиненаситени мазнини). Съдържанието на холестерол също е по-малко на 100 г. в сравнение с това на сьомгата. В рибата тон също така има повече протеини. Като говорим за витамини, порция риба тон съдържа повече ниацин – 80% от препоръчителния прием срещу 45% в порция сьомга.

 

Сьомга срещу риба тон – здравословни ползи

И двете риби имат положително въздействие върху нашето здраве. Смята се, че дори намаляват шансовете за развиване на рак! Сьомгата може да подобри зрението, благодарение на това, че е изключително богата на омега-3. Но се оказва, че рибата тон е дори по-здравословна по ред причини. Първо, тя е с много високо съдържание на протеини, което е изключително полезно за кръвта, кожата, косата и ноктите. Рибата тон може и да предпази от сърдечни заболявания. Освен това намалява шансовете за затлъстяване и подобрява имунната система. Така че, като вземем предвид всичко това, можем да отбележим, че и двете риби са полезни, зависи какви точно ползи търсите.

 

Консервирана сьомга или консервирана риба тон?

 

Сьомга срещу риба тон.Чиния със стек от сьомга- лечен начин да си набавим полезни мазнини.

 

Хубаво е да направим сравнение и на рибата в консерва, защото има хора, които предпочитат именно такава. Накратко – и двата вида са сходни на хранително съдържание. Консервираната сьомга съдържа само още 2 г. протеин на порция и малко повече калории и мазнини. Относно омега-3 мастните киселини – сьомгата съдържа почти 5 пъти повече. Това в никакъв случай не означава, че рибата тон е бедна на тези така важни съединения. Ако изберете червена риба тон, например, ще се насладите на задоволителни количества омега-3.

Както споменахме по-горе, има обаче един критерий, по който консервираната сьомга е безспорен победител пред консервираната риба тон – наличието на живак. Консервираната сьомга е с по-ниско съдържание на живак от консервираната рибата тон, защото е по-ниско в хранителната верига, което означава, че има по-ниско съдържание на токсини. Имайте предвид, че почти всички риби и миди съдържат следи от живак. За повечето хора това не представлява опасност за здравето. Припомняме: с внимание трябва да я консумират само жените, се опитват да забременеят, бременните жени, кърмачките и малките деца.

Ако трябва да обобщим,технически погледнато сьомгата е малко по-здравословния избор от рибата тон. Така че ако искате да приемате повече здравословни мазнини, както и малко повече протеини, сьомгата може да има предимство. Но ако сте по-скоро любител на рибата тон, това също е чудесен, достъпен, здравословен и по-икономичен вариант. Ако питате нас, разнообразявайте менюто си и с двата вида риба. В нашия блог ще видите различни и интересни предложения за рецепти. Добър апетит!