Много от нас са чували за употребата на колаген за здрави стави. И това не е тайна – хранителната добавка може да забави процеса на износване на ставите и неприятните последици от това. Така, освен за красива кожа, приемът на колаген помага и за движението и здравината на тялото ни.

Колагенът е основният протеин в тялото ни, който представлява 70-95% от хрущяла на ставите ни (прочетете повече за състава на колагена). След 25-годишна възраст все по-трудно тялото генерира и замества липсите на колаген. Когато колагенът намалява, това се отразява на способността ни да вървим, тичаме и спортуваме като цяло. Само защото това е нормален признак на стареене, не означава, че не можем да се справим с него. Висококачественият колаген може да ни помогне да си набавим необходимите градивни елементи.

 

Колаген за здрави стави – как действа?

Добавки с колаген хидролизат са богати на редица аминокиселини, които играят важна роля в създаването на колаген. Колаген тип 2 е един от основните в хрущяла. Самите стави и ставни капсули свързват костите в човешкия организъм. Те позволяват на костите да се движат, като едновременно са неразтегливи, но еластични и гъвкави. Също така поддържат стабилността, тъй като в местата на ставните съчленения костите се стабилизират от здрава фиброзна съединителна тъкан, изграждаща ставните връзки или лигаменти.

Ставите ни се нуждаят от колаген и колкото и малки да са запасите му в организма, той ще насочи част от аминокиселините към тях. Но достатъчно ли ще бъде това?

Ще приведем за пример проучвания, които са показни за това дали приемът на колаген за здрави стави има ефект.

  • По време на  24-седмично проучване, включващо 97 спортисти, се правят тестове в покой и в движение, за да се установи действието на колагена. Изследователите откриват, че колагенът е ефективен за поддържането на здрави стави, независимо дали тялото е в покой или в движение.
  • Друго проучване с 250 участника, приемащи колагенови пептиди за период от 6 месеца, също показва, че приемът на колаген за здрави стави има ефект. Хората с по-нисък прием на протеин преди изследването отбелязват добри резултати след приключването му.
  • Две контролирани проучвания пък се стремят да открият влиянието на колагенови пептиди за период от 12 седмици. В този случай са тествани две различни групи – една със средна възраст 25 г. и втора – с 50 г. И двете проучвания установяват, че колагенът поддържа здравето на ставите, независимо дали това е свързано с дейността или функционалността.

Колагенът може да подкрепи здравето на ставите и дори да облекчи болката в тях. Препоръчително е колагенът за стави и хрущяли да не се комбинира с останалите типове колаген, за да се осигури максималното му усвояване.

 

От къде да си набавим колаген?

 

Колаген за здрави стави. Какъв колаген да пия.Колаген - ползи. Колаген на прах, в купичка, с мерителна лъжичка.

 

Eстествените източници на колаген са животинските. Съществува и растителен колаген, подходящ за вегани, но при него доказаните ефекти са малко или не са научно подкрепени. Колагенът присъства в съединителната тъкан и костите на животните. Най-често срещаните източници са пилешко, свинско, говеждо месо и риба. Но за да се извлече колагена от костите на тези животни, те трябва да се изваряват с часове, за да извлечете колагена от тях. Колагенът е това, което лансира популярността на костния бульон и здравословните ползи.

Колкото по-дълго се готви костния бульон, толкова по-богат на колаген ще бъде. Най-малко 8 часа. По тази причина много хора избират да приемат колаген под формата на добавка. Освен това проблемът с колагена, който получаваме с костния бульон е, че той е голяма молекула. Колагенът е тройна спирала, която има куп аминокиселини (градивните елементи на протеина). Тялото ни може да го разгради, но това отнема време и се случва при наличието на изключително здрава храносмилателна система, с което, за съжаление, малко хора могат да се похвалят.

По тази причина най-добри вариант е да пристъпим към прием на хидролизиран колаген (колагенови пептиди). Изброените по-горе проучвания са направени именно с колагенови пептиди. Те са с по-ниско молекулно тегло и по-лесно се усвояват и използват от тялото.Така е много по-лесно да поддържате здравето на ставите си в сравнение на консумацията на голямо количество костен бульон.

 

3 ключови фактора във връзка с колаген за здрави стави

 

Колаген за здрави стави - ползи. Тренировка, млада дама, която се разтяга преди тренировка.

 

Както вече уточнихме, колагенът е най-изобилният протеин в тялото ни. Това означава, че трябва да се уверим дали получаваме достатъчно от него, независимо дали се стремим към индивидуално поддържане на ставите, кожата, ноктите, косата или ноктите или за на спортни постижения.

В обобщение, ето какво трябва да знаем за поддържането на здрави стави чрез прием на колаген:

  1. Колагенът е централен за структурната цялост на нашите стави: сухожилия, връзки и хрущяли.

  2. Клиничните изследвания показват, че приемът на колаген за здрави стави има положителен резултат.

  3. Ефикасните колагенови пептиди са тези с ниско молекулно тегло – те се абсорбират много по-лесно от всяка друга форма на колаген и ще подкрепят здравето на ставите ни.

Ако приемате колаген тип 1, който е по-комплексен и отговаря за костната структура, сухожилията, косата, кожата и ноктите, можете да го комбинирате с глюкозамин сулфат. Глюкозаминът участва във формирането на ставните повърхности, костната тъкан, сухожилията и мускулите. Комбинацията между колаген за здрави стави и глюкозамин дава чудесни резултати, на които много хора се наслаждават.

Препоръчителната доза хидролизиран колаген

Проучвания, изследващи ползите от прием на колагенови добавки (за подробните ползи от колагена прочетете повече), са оценили дози между 2.5 до 10 г на ден. Възможно е да срещнете производители и други привърженици на продукта да препоръчват и по 30 г на ден. Това вероятно се дължи на конкретно здравословно състояние и по тази причина да е необходимо дозите да са завишени. В такъв случай съветваме първо да се обърнете към медицинско лице, за да получите информация за това от какви конкретно дози се нуждае вашето тяло.

Движението е живот – то е постоянна и неизменна част от нашето съществуване. Важно е навреме да се погрижим за функционалността му, за да се радваме по-дълго на гъвкаво и тонизирано тяло и да избегнем неприятни усложнения и неспособност да използваме тялото си пълноценно.