Едно от първите неща, които всеки иска да знае, когато е претърпял нараняване или е преминал през хирургична интервенция, е колко време ще отнеме да се излекува.

Отговорът, разбира се, зависи от различни фактори, но има няколко стъпки, които можете да предприемете при зарастване на рани, за да ускорите процеса.

Освен че трябва да следвате съветите на лекуващия лекар, разбирането на начина, по който зарастват раните и какво допълнително може да помогне за това, ще ви осигури спокойствие.

Именно това ще бъде и целта на тази статия.

 

Какво представлява процесът на зарастване на рани?

Когато тялото е претърпяло нараняване, имунната система незабавно се задейства, за да стабилизира мястото на раната и да започне лечебния процес.

Независимо от тежестта, лечебният процес при зарастване на рани се състои от няколко отделни етапа.

 

  1. Кървене

Докато загубата на кръв след травматично нараняване е водещата причина за смърт при хора на възраст между 1 и 46 години, то играе и съществена роля в лечебния процес.

Това е така, защото кръвните съсиреци са основното средство на тялото да затвори мястото на раната и по този начин:

  • да го предпази от инфекция
  • да избегне по-нататъшна загуба на кръв
  • да създаде стабилна лечебна среда

Самото съсирване обикновено започва в рамките на минути, образувайки струпеи, когато кръвта, изложена на открито, изсъхва.

 

  1. Подуване

Въпреки че подуването често се свързва с инфекция, то също е знак, че тялото мобилизира имунната система, за да почисти мястото на раната и да го подготви за по-нататъшно заздравяване.

Тъй като кръвоносните съдове се разширяват и белите кръвни клетки се разгръщат, за да унищожат чужди бактерии и мъртва тъкан, кожата може да стане нежна, червеникава и топла.

Бистра течност може също да се отдели от раната, което е индикация, че тялото измива потенциалните замърсители. Ако обаче подуването продължава или раната отделя зеленикав или жълт секрет, раната може да бъде инфектирана.

 

  1. Възстановяване на тъканите

 

Зарастване на рани, съвети за бързо зарастване.

Отделните етапи на възстановяване при наранявания.

 

След като мястото на раната се стабилизира, тялото започва да възстановява увредената тъкан. Обикновено започва около пет дни след настъпването на нараняването. Този етап може да отнеме само няколко седмици за леки рани.

Тялото възстановява наранените кръвоносни съдове и замества увредената тъкан с гранулационна тъкан, която бавно придърпва ръбовете на раната по-близо един до друг под струпея.

 

  1. Образуване на белези

Гранулиращата тъкан расте малко по-различно от тъканта, която замества, което води до образуването на белег. Когато фазата на повторно израстване приключи и струпеят падне, получената тъкан е по-слаба и по-малко гъвкава от кожата около нея.

С течение на времето новата тъкан ще продължи да се укрепва, но обикновено ще има забележимо различен вид. Белегът може да изчезне напълно след време в случай на леки рани.

 

Полезни съвети при зарастване на рани

Докато голяма част от лечебния процес протича естествено, има няколко неща, които можете да направите, за да помогнете на раната ви да заздравее по-бързо.

Независимо дали раните са резултат от хирургична процедура или от малък инцидент, предприемането на подходящи предпазни мерки може да гарантира, че лечебният процес няма да отнеме много време.

 

  1. Почивайте си

Имунната система на тялото изразходва много енергия, когато работи за борба с инфекцията и възстановяване на тъканите. Когато тялото няма време за почивка и възстановяване, то изразходва още повече сили в опит да се излекува.

Последните изследвания дори показват, че нарушаването на циклите на съня може значително да забави лечебния процес при зарастване на рани.

Липсата на достатъчно почивка също прави тялото по-уязвимо към вирусни и бактериални инфекции, като и двете могат допълнително да удължат лечението.

 

  1. Все пак бъдете достатъчно активни

 

Зарастване на рани. Правилно дишане по време на тренировка. Колаген - ползи. Умората след карантина.

 

От друга страна, прекалената почивка може да навреди на лечебния процес при зарастване на рани. Редовните упражнения и дейности помагат за намаляване на възпалението, подобряване на притока на кръв и подобряване на психичното здраве.

Тази последна полза е изключително важна в борбата с депресията, която е основен риск за пациентите, изложени на продължително болнично лечение.

Дейности като плуване, бягане или дори кратки разходки могат да помогнат на пациентите да останат активни за насърчаване на по-бързото оздравяване.

 

  1. Променете диетата си

Храни, богати на ключови витамини и хранителни вещества, като витамини С и А, или калий и цинк, могат да осигурят на имунната система подкрепата, от която се нуждае, за да върши работата си по-ефективно.

Има редица храни, които могат да помогнат за намаляване на възпалението и няколко, които трябва да бъдат част от диетата на всеки след хирургична процедура.

Храни, богати на нитрати, подправки и захар обаче често могат да причинят възпаление или да натоварят кожната тъкан и кръвоносните съдове.

 

5 храни, които подпомагат бързото зарастване на рани

 

Зарастване на рани. Кето сурови бонбони. Храни афродизиаци. Биологично активни вещества в растенията.

 

  • Ядки

Бадемите, орехите и пеканите помагат за по-бързото зарастване на рани. Ядките и семената осигуряват растителни протеини, витамини, минерали и здравословни мазнини, които подпомагат лечението. Те също са богати на цинк, манган, магнезий и витамин Е.

Ядките действат и като антиоксиданти и осигуряват защита срещу клетъчни увреждания в организма.

 

  • Бери плодове

Бери плодовете са пълни с хранителни вещества и съединения, които помагат на тялото да излекува раните по-бързо от обикновено. Те са богати на витамин С, който доказано помага при заздравяване на рани, като стимулира производството на колаген.

Бери плодовете също така съдържат антиоксиданти и притежават противовъзпалителни, антивирусни и имуноподдържащи свойства.

 

  • Зеленчуци

Зеленчуците осигуряват набор от витамини и минерали, които са от съществено значение за изцелението на тялото. Те са богати на витамин А, витамин С и фибри, което помага за предотвратяване на запек, който е често срещан страничен ефект от болкоуспокояващите и намалената подвижност.

Включете в диетата си карфиол, броколи, чушки, зеле и брюкселско зеле, за да улесните процеса при зарастване на рани.

 

  • Яйца

Често лекарите препоръчват да похапваме повече яйца след като сме претърпели нараняване. Това е така, защото яйцата са с високо съдържание на протеини, витамин А, Е, В-комплекс, фолиева киселина, калций, рибофлавин, желязо и цинк. Само едно яйце може да ви осигури богатство от хранителни вещества.

Ето защо яйцата се ядат в големи количества, когато човек е в етап на възстановяване, а това се отнася и при зарастване на рани.

 

  • Пилешки бульон

Пилешкият бульон е богат на няколко минерала като магнезий, калций, фосфор и др. Също така е богат на колаген, който е отличен за здравето на ставите. Той помага за по-бързото зарастване на рани и прави имунната система по-силна.

Не напразно при всяко боледуване се препоръчва пилешка супа.

 

Не пушете

 

ХОББ. Рак на гърдата. Зарастване на рани.

 

Въглеродният окис в цигарите понижава нивото на кислород в кръвоносните съдове, което ги кара да се стесняват и ограничават притока на кръв към увредените области. Намаляването на кислорода също действа като спирачка на имунната система, което затруднява тялото да се бори с инфекцията и да възстанови тъканите.

Дори една цигара може значително да повлияе на лечебните резултати, тъй като отнема цели три дни, за да се освободи кръвната система от въглероден окис. Така, че ако целите бързо зарастване на рани, цигарите не са ви от помощ.

 

Поддържайте раната чиста

Въпреки, че кожата лекува най-добре с леко влажна среда, това също е идеалната среда за размножаване на бактериите, които могат да причинят инфекция и да усложнят лечебния процес.

Поддържането на повърхността на раната чиста, без да я правите прекалено суха, може да бъде трудно за много хора. В случай на хирургични рани, това може да наложи редовна смяна на превръзките, за да се поддържа чисто нараненото място.

Избягването на инфекция обаче ще позволи лечебния процес да протече по-гладко, а зарастването на раните по-бързо.

 

И така, когато предприемете подходящите стъпки, за да подпомогнете процеса на зарастване на рани, можете да дадете на имунната си система цялата необходима подкрепа и да се върнете към обичайния си начин на живот.

Нека все пак не ви се налага! Бъдете здрави!