Кои витамини по време на бременност трябва да следим?

Обновена: 15.04.2024|
Имунитетът по време на бременност. Витамини по време на бременност.

Приемането на витамини по време на бременност помага за поддържането на здравето на растящото бебе. Освен това гарантира, че майката и бебето получават всички хранителни вещества, от които се нуждаят.

В следващите редове ще споделим ценна информация за всяка бъдеща майка, а именно какви витамини по време на бременност трябва да приема. Ще разгледаме също защо точно тези витамини са жизнено необходими и до какво води недостатъчният им прием.

 

 

Какво представляват витамините?

Витамините са органични съединения, необходими в малки количества. Разделят се на водоразтворими и мастноразтворими. Водоразтворимите могат да се изведат от тялото, докато мастноразтворимите се натрупват и могат да бъдат токсични, приети в прекомерни количества.

Човешкото тяло не може да произведе някои от тях. Освен витамин K и D, който се произвежда предимно от слънчевата светлина, повечето витамини се набавят с храната или с добавките. Хранителните добавки съдържат определени витамини или хранителни вещества, които запълват дефицитите от диетата.

 

Кога трябва да се приемат витамини по време на бременност?

Ако сте бременна и имате известен дефицит на някои витамини и минерали, вашият лекар може да ви посъветва да приемате добавки.

Едни от най-често срещаните причини за приемането им са:

  • Ако спазвате вегетарианска или веган диета и не получавате достатъчно витамин B12.
  • Ако не консумирате достатъчно млечни продукти и не получавате достатъчно калций (жизненоважен минерал за здравето на костите).
  • Ако имате дефицит на витамини (фолат, витамин D или други).
  • Ако имате дефицит на минерали (желязо, магнезий и други).

Най-доброто време за започване на прием на пренатални витамини е преди зачеване.

Ако започнете да пиете фолиевата киселина като добавка преди зачеване, значително ще намалите шансовете за раждане на бебе с дефекти на невралната тръба (като спина бифида). Тази тръба се развива в мозъка и гръбначния мозък на бебето през първия месец на бременността. Някои витамини могат да продължат да се пият след раждането, а дори са препоръчителни, ако кърмите.

 

Кои витамини по време на бременност трябва да се приемат?

 

Витамини по време на бременност.

 

Балансираното хранене по време на бременност е жизненоважно за здравословния растеж и развитие на бебето. Бъдещата майка трябва да си набавя всички необходими полезни хранителни вещества, за да задоволи своите нужди и тези на бебето.

През цялата бременност по месеци се повишават нуждите от протеини, фолиева киселина, желязо и други. Ето кои са най-важните витамини по време на бременност, които трябва да си набавя всяка жена.

 

Пренатални витамини

Пренаталните витамини представляват специална формула мултивитамини, която отговаря на нуждите на бременната жена. Предназначени са за прием преди зачеване и през периода на бременност и кърмене.

Съдържат в състава си витамините B12, D, C, A и E, метилирана фолиева киселина (B9) и минералите желязо, калций, цинк, мед и магнезий.

Ако се пият пренатални витамини по време на бременност, ще се намали риска от преждевременно раждане и прееклампсия. Това заболяване може да доведе до опасни усложнения – високо кръвно налягане и наличие на протеин в урината.

Пренаталните витамини не трябва да заменят балансираното хранене. Те могат да помогнат само за предотвратяване на дефицити на хранителни вещества, като доставят необходимите микроелементи по време на бременност.

Пренаталните витамини съдържат всички нужни микроелементи за доброто развитие на бебето и здравето на майката. Приемането на други добавки може да не е необходимо, освен ако не е предписано от лекар.

 

Фолат (фолиева киселина)

Фолатът е витамин от група B, познат още като витамин B9. Може да се синтезира в тялото ни или да се набави с храната. Има много важна роля в производството на ДНК и еритроцити (червени кръвни клетки). Необходим е за развитието и растежа на бебетата.

Синтетичната форма на фолата се нарича фолиева киселина. Съдържа се в много хранителни добавки и обогатени храни. Среща се в активната форма на фолат (L-метилфолат) в тялото.

Дневната потребност за бременни жени е поне 600 микрограма (mcg) метилирана фолиева киселина. Смята се, че това количество е минималното необходимо, за да се предотврати риска от възникване на дефекти на невралната тръба на плода. Освен това набавянето на фолат може да намали риска от аномалии и сърдечни дефекти у бебето.

Центърът за контрол и превенция на заболяванията препоръчва на всички жени в детеродна възраст да приемат най-малко 400 mcg метилирана фолиева киселина на ден. Причината за това е, че много бременности не са планирани.

Приемането на витамина от по-рано е особено важно за предотвратяване на аномалии при раждане, породени от дефицит на фолат.

Бременните жени, особено тези с MTHFR генетична мутация (проблеми с усвояването на фолиевата киселина, породени от генна мутация), трябва да приемат добавка, която съдържа L-метилфолат, за да осигурят максимално усвояване на витамина.

 

Витамин D

Витамин D е мастноразтворим витамин, който е важен за имунната функция, здравето на костите и клетъчното делене.

Недостигът на витамин D по време на бременност е свързан с повишен риск от цезарово сечение, прееклампсия, преждевременно раждане и гестационен диабет.

Препоръчителният прием на витамин D по време на бременност е 600 IU или 5 mcg на ден. Въпреки това при някои жени нуждите могат да са много по-завишени. Говорете с вашия лекар относно скрининга за дефицит на витамин D и правилното му дозиране чрез добавки.

 

Витамин B12

 

Витамини по време на бременност - b12.

 

Витамин B12 има съществено значение за функционирането на нервната система и за производството на червени кръвни клетки.

При дефицит на витамина по време на бременност, рискът от раждане на бебе със сериозен вроден дефект се увеличава.

Жените в детеродна възраст, тези в начална бременност или които правят опити да забременеят, трябва да включат в диетата си храни, богати на витамин B12. Друг вариант е да приемат добавки с витамина, за да намалят риска от дефицита му и проблеми с плода. Витамин B12 се съдържа в месото, млякото, яйцата и някои обогатени храни.

Хората, които спазват веган или вегетарианска диета, както и жените, страдащи от чревни разстройства, могат да имат проблем с абсорбирането на витамина. Тези групи хора са най-податливи на дефицит на B12. Те могат да си набавят витамина чрез добавки или чрез консумиране на обогатени с него храни.

Холин

Холинът има жизненоважна роля в развитието на мозъка на бебето и функцията на плацентата. Помага за предотвратяване на аномалии в мозъка и гръбначния стълб.

Настоящата препоръчителна доза холин по време на бременност от 450 mg на ден се смята за недостатъчна. Прием, близък до 930 mg на ден, се счита за оптимален.

Имайте предвид, че пренаталните витамини често не съдържат холин. Вашият лекар може да ви препоръча да приемате холин под формата на добавка.

 

Витамини по време на бременност, с които трябва да се внимава

Приемането на някои микроелементи е безопасно и дори препоръчително за бременни жени. Но някои витамини трябва да се избягват или да се ограничи приемът им в големи количества.

Говорете с вашия лекар, преди да започнете да пиете каквито и да е витамини по време на бременност, извън тези, които са ви предписани.

Витамин A

В състава на много пренатални витамини се съдържа витамин A. Той е важен за развитието на зрението на плода и имунната функция. Прекалено големи дози от витамина могат да бъдат вредни.

Тялото ни съхранява излишните количества от мастноразтворимия витамин A в черния дроб. Това натрупване може да има токсични ефекти върху организма и да доведе до увреждане на черния дроб. Може дори да причини вродени дефекти в бебето.

Не се препоръчва допълнителен прием на витамин A извън този от пренаталните витамини.

 

Витамин E

Витамин E е мастноразтворим витамин, съдържащ се в много храни, като зехтин и броколи. Има антиоксидантни свойства – предпазва клетките от увреждане. Също така допринася за здравето на кожата и очите. Укрепва имунната система и участва в генната експресия (процесът, при който се унаследява информация от даден ген).

Приемът на витамин E по време на бременност понижава риска от развитие на астма и проблеми с дишането на по-късен етап от развитието на детето.

Препоръчителният дневен прием на витамина по време на бременност е 3 mg. Лесно може да се набави с добре балансирана диета. Съдържа се в зехтин и други растителни масла, както и в бадемите, яйцата, боровинките, чери доматите и други. В 80 г броколи има 1,4 mg витамин E, докато в една шепа орехи – 1,9 mg.

Не се препоръчва да се приемат допълнителни добавки, съдържащи го, извън пренаталните витамини. Витамин E, също както витамин A, може да се натрупа в тялото, ако се приема в твърде големи количества. Това може да доведе до проблеми както в майката, така и в плода.

Категории: Бременност и женско здраве, Витамини и минерали|Публикувана: 19.04.2021|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

5319a9e191d6ad3ddb6086abb3e85757?s=96&d=mm&r=g

Ваня Боянова е дипломиран технолог по „Храни, хранене и диететика“. Участвала е в множество проекти за здравословно хранене в България и чужбина. Организатор и лектор е на събития със здравна насоченост. Автор е на стотици публикации в сферата на храненето.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 15 април 2024 в 14:05 | Публикувана: 19 април 2021 в 10:38 | Категория: Бременност и женско здраве, Витамини и минерали