Трябва ли да приемаме витамини по време на кърмене?

Обновена: 10.01.2024|

Всяка бременна знае колко важни са храненето и приемът на хранителни добавки през бременността, но днес ще си поговорим за нуждата от витамини по време на кърмене.

Ако кърмите, добрата новина е, че вече не бива да се притеснявате толкова, колкото когато бебето е било в утробата.

Това обаче не значи, че трябва да се приемат безразборно някои хранителни продукти, лекарства и добавки, както и връщането към някои вредни навици като тютюнопушене.

 

calc magn 400
vitc 600 1

Витамини по време на кърмене – необходими ли са?

Разнообразният хранителен режим и приемът на витамини и минерали е жизненоважен при бременността. Това важи и при жените, които вече са родили и кърмят децата си.

calc magn 400
vitc 600 1

Всяка кърмачка трябва да се увери, че си набавя достатъчно хранителни вещества като калций, фолиева киселина, магнезий, витамин B12 и DHA (докозахексаенова киселина, вид омега-3).

Кърмещите майки, както всички хора, трябва да се стремят да задоволяват своите нужди предимно чрез избор на здравословна храна.

Въпреки това, ежедневният прием на витамини по време на кърмене под формата на добавки може да действа като застрахователна полица.

Чрез нея се спомага за запълване на всякакви дефицити и пропуски, които потенциално биха се отразили както на майчиния организъм, така и на този на детето.

А за младите майки, които се борят с недостиг на достатъчно определени хранителни вещества, допълнителната употреба на витамини по време на кърмене е задължителна.

 

Кои минерали и витамини по време на кърмене са безопасни?

На първо място ще упоменем, че е хубаво всяка една добавка и дори билков препарат да се приема след одобрение и консултация с лекар.

Въпреки че билковите продукти са естествени, това не ги прави непременно безопасни. Именно затова се препоръчва да се допитваме до мнението на специалист, преди да ги приемаме.

Педиатрите препоръчват да залагаме на безопасни дози от позволените продукти и те да се взимат веднага след кърмене. Така се свежда до минимум количеството добавка, което потенциално може да попадне в кърмата.

А ето някои от най-често срещаните и коментирани минерали и витамини по време на кърмене, за които майките се чудят дали е добре да приемат.

 

Биотин

 

Есенен косопад. Биотин през лятото.

 

Биотинът или витамин B7 е основно хранително вещество, което играе ключова роля в метаболитната функция и се намира в храни като говеждо, сьомга и яйца.

Всъщност много жени имат по-ниски нива на биотин, докато кърмят. Добавката обикновено се счита за безопасна при проблеми с дефицит на витамин В7, при условие че първо има зелена светлина от лекар.

Просто се придържайте към опция, която доставя препоръчаните 35 мкг дневно и избягвайте приема на много високи дози.

 

Магнезий

Този жизненоважен минерал играе роля в повече от 300 биохимични роли в тялото – включително получаването на калций в костите. Важно е да сте сигурни, че приемате препоръчаните 310-320 мг дневно, докато кърмите.

Все пак обаче трябва да отбележим, че магнезият може да бъде вреден във високи дози. Така че опитайте се да си набавите достатъчно от него чрез храни като ядки, семена и пълнозърнести.

При доказан дефицит обаче трябва да обсъдите опции за безопасно допълване в организма посредством добавка.

 

Витамин B12

 

Дефицит на витамин B12

 

Това е сред най-важните витамини по време на кърмене, а и още преди него.

От решаващо значение е да си набавяте достатъчно от това хранително вещество както по време на бременност, така и през периода на лактация. В противен случай недостигът му може да допринесе за дефекти на невралната тръба на бебето, анемия или забавен растеж.

Ако имате проблеми с получаването на препоръчителните 2,8 mcg дневно чрез храни, ориентирайте се към хранителна добавка В12.

Това се отнася по-специално за жените, които следват вегетариански или вегански режим. Те трябва да приемат добавка с витамин B12, тъй като хранителното вещество се намира основно в храни от животински произход, например месо, птици, млечни продукти и яйца.

 

Витамин С

Той играе важна роля във възстановяването на тъканите и подпомага усвояването на желязото. Това го прави и един от най-важните витамини по време на кърмене, затова приемането на препоръчителните 120 мг дневно е задължително.

Повечето кърмачки могат да направят това, консумирайки разнообразни пресни плодове и зеленчуци.

Един среден портокал и половин чаша варени броколи предоставят на организма целия витамин C, необходим за деня.

Въпреки това дефицит на витамин С е възможен, тъй като той е водоразтворим витамин и много по-лесно се изхвърля от организма.

Ако имате нужда от добавка, консултирайте се с лекар за такава. Въпреки че високите дози витамин С обикновено не се считат за вредни, те могат да причинят стомашно-чревен дискомфорт.

 

Витамин В9 (фолиева киселина)

Тя е сред най-важните витамини по време на кърмене, а също и преди това. Дефицит на фолиева киселина може да има сериозно отражение върху здравето на бебето. 

Витамин В9 се среща в храни като зеленолистни, броколи, авокадо, чушки и други, но много често лекарите препоръчват допълнителен прием под формата на добавка.

 

Витамин D

Няма спор, че това хранително вещество е от огромно значение за всички хора. Разбира се, това важи с още по-голяма сила за младите майки и по тази причина той е сред ключовите витамини по време на кърмене.

Недостиг на витамин D е доста чест сред населението, особено в по-студените сезони, тъй като основен негов източник е слънцето. Намира се в малко храни, като например мляко, яйчни жълтъци и сьомга, и играе ключова роля в усвояването на калций.

Това е задължително за здрави кости както на бебето, така и на майката. Така че, ако кръвен тест установи ниски нива, добавките не са просто добра идея, а са силно препоръчителни.

 

Цинк

Кърменето може да доведе до изчерпване на запасите от цинк в тялото. Това е една от причините, поради която се препоръчва на кърмещите жени да получават 12 мг дневно.

Ако не консумирате често храни като говеждо, свинско, тиквени семки и боб, говорете с лекар за необходимостта от добавки.

 

Желязо

 

Телешко задушено. Манган. Храни, богати на желязо. Подредени върху дървен плот.

 

Желязото също е важно за кърмещите майки, особено ако има установена желязодефицитна анемия преди, по време или след бременността.

Някои добри хранителни източници на желязо включват: месо, птици, морска храна, сушени плодове, като желязото от животински произход доказано се усвоява по-лесно.

Въпреки това недостиг на желязо по време на бременност или след това е много вероятен, тъй като плодът използва запасите в майчиния организъм.

Именно това налага нуждата от употреба на хранителни добавки с минерала.

 

Калций

Препоръчителният дневен прием на калций за кърмещи майки е 1300 мг на ден.

Най-добрите източници на този важен елемент са мляко, кисело мляко, твърди сирена, портокалов сок, обогатен с калций, тофу.

 

От какво още се нуждае майчиният организъм в кърмаческия период?

Една кърмеща жена се нуждае от 200 калории повече на ден, отколкото по време на бременност, като е важно те да идват от питателни храни.

Освен минерали и витамини по време на кърмене, на тялото са необходими и други важни за тялото вещества, за които ще поговорим по-надолу.

 

Нужда от протеини

 

Как да отслабна бързо-протеин

 

Докато кърмите, трябва да ядете 2 до 3 порции белтъчини всеки ден, като една порция е равна на 85 до 110 грама. Добрите източници на протеин включват:

  • месо (свинско, говеждо, птиче)
  • морска храна
  • яйца
  • млечни продукти

Трябва да се отбележи, че Администрацията по храните и лекарствата (FDA) в САЩ препоръчва на кърмещите майки да не консумират акула, риба меч или кралска скумрия поради потенциално високото им съдържание на живак.

 

Нужда от вода

Докато кърмите, трябва да пиете поне 8 чаши вода всеки ден. Изпивайте чаша вода всеки път, когато кърмите бебето си. Освен водата, други подходящи течности за хидратация са сок, мляко, бульони, чайове и супи.

Упражненията и високите температури увеличават нуждата от течности. Ето защо, ако сте активни или времето е топло, уверете се, че приемате достатъчно.

 

Нужда от мазнини

Полезните мазнини като зехтин и по-тлъсти видове риба са от значение при кърмене.

Консумацията на риба е полезна за здравето и на майката, и на бебето, но докато кърмите, не трябва да приемате повече от 2 порции риба седмично (до около 280 г общо).

Най-добрият избор е сардини, пъстърва или сьомга.

 

За какво да внимаваме?

 

Кафе през бременността. Всичко за кафето, ползи, състав, употреба.

 

Кофеинът може да достигне до бебето чрез кърмата и може да го държи будно. Той се среща естествено в много храни и напитки, включително кафе, чай и шоколад, както и някои лекарства за настинка и грип.

Кофеинът е стимулант и може да направи детето неспокойно. Добра идея е бременните и кърмещите жени да ограничат приема на кофеин до по-малко от 200 мг на ден.

Предпочитайте безкофеиновите чайове и кафе и задължително избягвайте енергийните напитки.

Избягвайте също алкохола (чаша вино е позволена) и цигарите, а ако се налага прием на по-сериозни медикаменти, задължителна е консултацията с лекар.

Нужно ли е да приемаме витамини по време на кърмене?

Както през бременността, така и след това, е необходимо младите майки да набавят на организма си хранителни вещества. Това може да става чрез храната, но много често дефицитът на определени минерали и витамини по време на кърмене налага нуждата от прием на допълнителни добавки.

Кои са най-важните минерали и витамини по време на кърмене?

Витамините от група В са много важни за майката и бебето. Други витамини по време на кърмене, които са особено важни, са Ц и Д. Същото се отнася и за минерали като желязо, магнезий, калций, а също и за основни макронутриенти като протеини и мазнини.

За какво да внимаваме през кърмаческия период?

Освен необходимостта от набавянето на важни елементи и витамини по време на кърмене, трябва да се внимава с приема на други вещества. Добре е да се ограничава кофеинът, тъй като може да достигне до бебето чрез кърмата и да го направи неспокойно. Тютюнопушенето не се препоръчва, а алкохолът трябва да се сведе до чаша вино от време на време.

Категории: Бременност и женско здраве|Публикувана: 28.02.2023|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Мария Тенева
Мария Тенева е дипломиран журналист и филолог с дългогодишен опит. Има интереси в сферата на здравето, медицината и чуждите езици. Автор е на стотици статии и интервюта на здравна тематика.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 10 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 28 февруари 2023 в 09:54 | Категория: Бременност и женско здраве