9 грешни твърдения за кето диетата

Обновена: 12.03.2024|
грешни твърдения за кето диетата.

През последните години кето диетата се спряга постоянно в дискусиите на здравословно хранене. Но въпреки това, съществува силна дезинформация, свързана с грешни разбирания за нисковъглехидратната диета. Диетолозите са разделени около две мнения: някои твърдят, че това е оптималният хранителен режим за добро здраве, докато други я смятат за неустойчива и потенциално вредна.

Именно заради това разделение подготвихме 9 грешни твърдения за кето диетата, които да опровергаем.

 

  1. Кето начинът на хранене е мода, която ще отшуми

„Модна диета“ започна да се употребява най-често за краткосрочни хранителни режими, с които бързо сваляме килограми, но често след тях се появява т. нар. йо-йо ефект. Те набират популярност поради силния и бърз ефект, който се постига върху тялото, но за съжаление веднага след това се губи.

 

Кето диетата обиколи цял свят именно заради възможността за бързо сваляне на излишните килограми. Разликата й с другите „модни диети“ обаче е, че тя не се спазва краткосрочно, а напротив. Навлизането в състояние на кетоза, при което тялото започва да гори натрупаните мазнини, най-често отнема около почти месец.

Важното тук е, че грешните разбирания за нисковъглехидратната диета като „модна“ лесно могат да се опровергаят, тъй като тя не предизвика така нежелания йо-йо ефект. Свалените килограми се задържат лесно без гладуване, което е от съществено значение за организма.

Нисковъглехидратният начин на хранене е доказано ефективен в десетки научни изследвания по цял свят. Той спомага не само свалянето на излишни килограми, но справянето с редица здравословни проблеми. Освен това е популярен от десетилетия. Всъщност първата книга на Аткинс е публикувана още през 1972 г., пет години преди първия набор от насоки за диета с ниско съдържание на въглехидрати в Америка.

Поглеждайки още по-назад, първата книга, която обръща внимание на хранене с ниско съдържание на въглехидрати, е публикувана от Уилям Бантинг през 1863 г. и е изключително популярна по това време.

Като се има предвид дългосрочният и научно доказан успех на диетите с ниско съдържание на въглехидрати, отхвърлянето на този начин на хранене като “моден” е неоснователно.

 

  1. Нисковъглехидратната диета е трудна за спазване

 

Грешни твърдения за кето диетата.

 

Диетолозите, които не подкрепят кето храненето, твърдят, че този вид диета е изключително трудна за спазване. Според тях това се дължи на силното ограничаване на въглехидрати. То, от своя страна, води да лишения, което превръща диетата в непосилна задача.

Всъщност, тези погрешни разбирания за нисковъглехидратното хранене идват именно от наложените лишения при другите строги диети (пример за това е нискокалорийната диета). Кето начинът на хранене не води до никакви лишения, а напротив. Той е изключително питателен режим, който се основава на полезни мазнини. Благодарение на тях, ние се чувстваме сити за дълъг период от време и така имаме контрол над апетита.

Ограничаването на въглехидратите може да бъде заместено със здравословни техни алтернативи.  Изключването на захар, глутен и заместването им с натурални продукти, позволява направата на невероятно вкусни десерти, от които обаче не пълнеем.

Доказано е, че следването на диета с ниско съдържание на въглехидрати намалява апетита, така че можем да се храним без гладуване, докато отслабваме здравословно.

За разлика от този начин на хранене, при диета с ограничени калории се следи точно количество, което не може да бъде надвишавано. В този случай общият прием на храна е намален, което води до лишения и глад.

 

  1. Повечето от загубените килограми при кето диетата са освободена от тялото вода

 

Грешни твърдения за кето диетата.

 

При продължително спазване на кето диета тялото наистина се освобождава от задържаната вода. Това се дължи на факта, че то съхранява много въглехидрати в мускулите и черния дроб. Последният използва форма за съхранение на глюкоза, известна като гликоген, която доставя на тялото ни глюкоза между храненията.

Съхраненият гликоген в черния дроб и мускулите има тенденция да свързва вода.

Когато намалим въглехидратите, нашите запаси от гликоген намаляват и съответно губим водно тегло. Но това съвсем не означава, че общото тегло свалени килограми са изцяло вода. Напротив – количеството мазнини, от което се освобождаваме, се дължи, както споменахме и по-горе, на кетозата. Благодарение на нея, мазнините се превръщат в източник на гориво за нашите клетки. Именно по този начин се освобождаваме от тях.

Освен това диетите с ниско съдържание на въглехидрати водят до сваляне нивата на инсулин, което кара бъбреците да отделят излишния натрий и вода.

Поради тези причини нисковъглхидратните диети помагат за значително и почти незабавно намаляване на теглото на водата. Но и на процента мазнини – особено от черния дроб и коремната област, познати още като висцерални мазнини.

 

  1. Нисковъглехидратната диета оказва негативни последици на сърдечната система

Диетите с ниско съдържание на въглехидрати обикновено са с високо съдържание на мазнини, които заменят източника на гориво. Това автоматично кара повечето хора да смятат, че при такъв режим на хранене, холестеролът също ще се завиши.

Но нисковъглехидратните диети могат да подобрят много рискови фактори за сърдечни заболявания чрез:

 

  1. Кето диетата води до отслабване, само защото се приемат по-малко калории

 

Грешни твърдения за кето диетата.

 

Много хора твърдят, че единствената причина хората да губят тегло при диети с ниско съдържание на въглехидрати се дължи на намаления прием на калории. Това е вярно, но едностранчиво твърдение.

Основната причина за отслабването е преминаването на тялото от горене на въглехидрати за енергия към горене на мазнини.

В допълнение на това, апетитът е силно понижен, защото приемът на полезни мазнини води до ситост за по-дълъг период от време. Така консумираната храна се намалява и това е следващата съществена причина за загубата на тегло.

 

  1. Нисковъглехидратната диета ограничава приема на здравословни растителни храни

Диетата с ниско съдържание на въглехидрати не изключва изцяло въглехидратите.

Едно от абсолютно погрешните разбирания за нисковъглехидратната диета е, че намаляването на въглехидратите означава, че трябва да се консумират по-малко растителни храни. Всъщност, можете да ядете големи количества зеленчуци, горски плодове, ядки и семена, без да надвишавате 50 грама въглехидрати на ден.

Дори е възможно да се съчетаят вегетариански или веган режим на хранене с кето диета. Това изцяло оборва твърдението за растителните храни.

 

  1. Грешни твърдения за кето диетата: Кетозата е опасно метаболитно състояние

Има много неясноти около понятието кетоза. Най-опростено казано, кетозата е състояние, което настъпва в организма след продължителен период на снижена консумация на въглехидрати. При някои хора тя настъпва на 4-тия ден, след прием на по-малко от 50 г въглехидрати на ден, при други – след около 3 седмици.

При ограничен прием на въглехидрати, нивата на инсулин в тялото намаляват и мазнините започват да се освобождават от мастните клетки.

Когато черният дроб се “наводни” с мастни киселини, той започва да ги превръща в така наречените кетонни тела или кетони.

Това са молекули, които могат да преминат кръвно-мозъчната бариера, доставяйки енергия за мозъка по време на глад или когато не консумираме никакви въглехидрати.

Объркването настъпва при сравняването на понятията „кетоза“ и „кетоацидоза.

Последното е опасно метаболитно състояние, което се случва главно при неконтролиран диабет тип 1. То се получава, когато в кръвообращението навлязат огромни количества кетони, достатъчни, за да подкиселят кръвта.

Кетоацидозата е много сериозно състояние и може да бъде фатално. То обаче е напълно несвързано с кетозата, причинена от диета с ниско съдържание на въглехидрати, което е здравословно метаболитно състояние.

Например, доказано е, че кетозата има терапевтични ефекти при епилепсия и се проучва за лечение на рак и мозъчни заболявания като болестта на Алцхаймер.

 

  1. Мозъкът ви се нуждае от въглехидрати, за да функционира

 

Грешни твърдения за кето диетата.

 

Много хора вярват, че мозъкът не може да функционира без въглехидрати. Твърди се, че въглехидратите са предпочитаното гориво за функциите на мозъка и че той се нуждае от около 130 грама въглехидрати на ден.

Това отчасти е вярно. Някои клетки в мозъка не могат да използват друго гориво освен въглехидрати под формата на глюкоза. Други части на мозъка обаче са напълно способни да използват кетони.

Ако въглехидратите са намалени достатъчно, за да предизвикат кетоза, тогава голяма част от мозъка ви спира да използва глюкоза и вместо това започва да използва кетони.

Въпреки това, дори при високи нива на кетони в кръвта, някои части от мозъка все още се нуждаят от глюкоза.

Това е мястото, където метаболитният път, наречен глюконеогенеза, става важен. Когато не консумираме въглехидрати, тялото – най-вече черният дроб – може да произвежда глюкоза от протеини и странични продукти от метаболизма на мазнините.

Следователно, поради кетозата и глюконеогенезата, не се нуждаете от диетични въглехидрати – поне не за захранване на мозъка ви.

След първоначалната фаза на адаптация много хора съобщават, че имат още по-добра мозъчна функция при диета с ниско съдържание на въглехидрати.

 

  1. Саботира спортните постижения и изяви

Повечето спортисти следват диета с високо съдържание на въглехидрати и много хора вярват, че въглехидратите са от съществено значение за физическите достижения и резултати.

Намаляването на въглехидратите наистина води до намалена производителност, но само в началото. Нормално е на тялото да му отнеме известно време, за да се адаптира към изгарянето на мазнини, вместо въглехидрати.

Много проучвания показват, че диетите с ниско съдържание на въглехидрати, като кето диетата, са добри за физическо представяне, особено упражнения за издръжливост, стига да си дадете няколко седмици, за да се адаптирате към диетата.

Категории: Кето диета|Публикувана: 19.11.2021|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

4559c8467fde8e4002d4ed2eafed370b?s=96&d=mm&r=g

Автор: For Life

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 12 март 2024 в 17:19 | Публикувана: 19 ноември 2021 в 13:24 | Категория: Кето диета