В последните години често слушаме за глутена и то обикновено – в негативен аспект. Защо обаче това е така, кога хората развиват непоносимост към веществото, какви вредни ефекти има и каква е превенцията? Разказваме за всичко това в следващите редове.

 

Какво знаем за глутена?

По своята същност глутенът е белтъчна смес, която се съдържа в храните, в състава на които са включени зърнени култури.

Той се състои от два основни белтъка: глиадин и глутенин. Съдържа се във всички тях: ечемик, ръж, жито, овес (с изключение на ориза). Именно на глутена дължим способността на тестото да бъде еластично и да бухва при втасване.

Това е и веществото, според което определяме качеството на пшеничното брашно, с което се приготвя хляба, без който мнозина не могат.

По правило обикновено се следи глутенът да е между 21 и 30%, за да може да се използва за печива. По-високите му стойности гарантират по-добро качество на хляба, а при по-ниски съставките се считат за фуражни продукти.

Смята се, че между 0,3 и 1% от хората по света страдат от непоносимост към веществото, макар че това изследване вече е остаряло, а случаите зачестяват все повече и повече през последните години.

Състоянието се дължи на заболяване с име цьолиакия. То представлява възпаление на лигавицата на червата и за съжаление е наследствено, което обяснява до известна степен и защо процентът на хората с непоносимост към глутен се увеличава.

За съжаление обаче не можем да пренебрегваме това състояние, защото то, освен до стомашни неразположения, доказано много често води до синдрома на пропускливите черва.

Той, от своя страна, пък е фактор, от който може да последва регистриране на автоимунно заболяване.

Сред състоянията се нареждат ревматоидният артрит и множествената склероза, например. Но и още: тиреоидит на Хашимото, синдром на Бехчет, синдром на Хайнц, псориазис, псориатичен артрит, гломерулонефрит, лупус, гноен хидарденит и други.

Решението: изключване изцяло на глутена от диетата за поне 3 месеца.

 

Как консумацията на глутен влияе на организма ни

 

Глутен. Цьолиакия, глутенова ентеропатия.

 

При повечето хора, когато глутенът попадне в храносмилателния тракт, той се разгражда и не поражда усложнения. За съжаление обаче, при някои хора и в различни етапи от живота ни, имунната система регистрира веществото като заплаха и го атакува. Именно тогава се активира глутеновата непоносимост.

Тъй като обаче имунната система може да бъде придобита и вродена, от това коя част от нея се задейства реакцията произлизат различни усложнения.

От една страна, може да се получи болестта celiac disease, която познаваме като цьолиакия, а от друга – non-celiac gluten sensitivity. Този синдром познаваме с името „глутенова чувствителност“ или „нетолерантност“. Важно е да ги различаваме едни от други, за да знаем как да се справим с тях. Ето как.

Цьолиакията съществува още под името „глутенова ентеропатия“ и е наследствено заболяване. Тя представлява автоимунна реакция, при която тялото създава антитела, които се борят с веществото при всеки прием.

Проблемът е, че тази реакция разрушава лигавицата на червата. Оттам започваме да се сблъскваме и с по-сериозни проблеми: нарушено усвояване на веществата, но и свободно преминаване на вредни вещества в тялото през увредените тъкани. Така те се оказват в кръвообращението и могат да предизвикат изключително сериозни здравословни проблеми.

Такива са диабет тип 1, рахит, анемия заради липса на желязо, дерматит, нарушена функция на щитовидната жлеза и други. За съжаление, веднъж появила се, цьолиакията остава за цял живот и единственото лечение е да се спазва изцяло безглутенова диета.

Глутеновата непоносимост, или нетолерантност/чувствителност, от своя страна, не е автоимунна болест. При нея разрушаване на червата не се наблюдава. За сметка на това обаче присъстват всички останали симптоми на цьолиакията и организмът предизвиква остри реакции и възпаления в цялото тяло.

По-новите проучвания твърдят, че до 10% от населението на света е засегнато от този тип непоносимост към белтъчната смес.

 

Последствия за здравето

Проблемът при глутеновата непоносимост е, че предизвиква реакции, които са типични за много заболявания. Затова е и относително трудно да се установи.

Повечето пъти говорим за симптоми, свързани със стомашно-чревния тракт, но това не винаги е така. Други симптоми включват:

  • главоболие
  • болка в мускулите
  • неврологични проблеми: депресия, раздразнителност, безпокойство
  • екземи
  • кожни обриви
  • хронична умора
  • липса на апетит
  • загуба или покачване на тегло
  • нарушен емайл на зъбите и др.

Добре е да обърнем внимание на количествата от белтъчната смес, които консумираме, ако имаме недостиг на желязо или други витамини в организма. Затова е важно периодично да си правим изследвания и ако има нещо нередно, да не го оставяме без надзор.

Друг важен фактор, който трябва да знаем е, че глутеновата непоносимост не е характерна само за възрастни, но и за деца. Ако дете страда от такова неразположение, при него можем да забележим наддаване на тегло или рязко отслабване, стомашни неразположения, подуване, отоци, раздразнителност, диария.

 

Безглутенова диета – защо и кога да я прилагаме

 

Хранене без глутен. Цьолиакия, глутенова ентеропатия.

 

Много хора, не само такива, които страдат от глутенова непоносимост, следват безглутенова диета. В това число – с цел отслабване. Такава диета е и кето диетата, която изключва глутенсъдържащи продукти (както и рафинираните мазнини и захарта). Важно е обаче да знаем какво може да ни донесе и вземе тя, и кога е правилно да я прилагаме.

От есенциална важност е да уточним, че при мнозина подобна диета изобщо не работи с цел отслабване. Дори напротив – повечето хора отбелязват дори напълняване при спазване на такъв режим. Защо това е така, след като премахваме тестените изделия от менюто си?

Проблемът се крие в това, че макар да премахваме глутена, обикновено храните без наличието на веществото са с по-висок гликемичен индекс, отколкото тези, които го съдържат. Тези храни също така имат и повече рафинирани мазнини – съставки, които, както сме уточнявали и преди, са много вредни за организма.

В действителност, ключът е в баланса и това да не свръхконсумираме храни с глутен. И разбира се – движение и елиминиране на вредните съставки от менюто си.