Аткинс и кето диета – има ли разлика?

Обновена: 30.01.2024|

Все повече хора прибягват до палео диета, диетата на Аткинс и кето диета, за да регулират теглото си и да подобрят здравните си показатели. Преди обаче да се появят различните вариации на нисковъглехидратните диети се е практикувала основно диетата на Аткинс.

Изключително популярна през 90-те години на миналия век, тя си остава с многобройни привърженици и до днес. За съжаление, често Аткинс и кето диетата се смятат за едно и също, но макар и да се припокриват в някои отношения, те си остават два различни хранителни режима. Днес ще си поговорим именно за разликите между тях.

 

Какво представлява диетата на Аткинс?

През 1972 г. кардиологът Робърт Аткинс, доктор по медицина, публикува книгата си „Революционната диета на д-р Аткинс“. В нея той защитава тезата, че диетата с ниско съдържание на въглехидрати, а не диетата с ниско съдържание на мазнини и въглехидрати, популярна по това време, е идеална за отслабване и поддържане здравето на сърцето.

Успехът обаче идва през 90-те години, когато обновената версия на книгата се превръща в бестселър. Първата версия на диетата по същество е известна като Аткинс 20, но като цяло може да се изпълнява по 3 начина:

  • Аткинс 20: 20 г въглехидрати на ден (това са общите въглехидрати минус фибри). Този вариант е идеален за хора, които трябва да свалят над 40 кг. Първата фаза се изпълнява като кето диета (точно тук Аткинс и кето диета се припокриват), след това постепенно се добавят повече въглехидрати през следващите три фази.
  • Аткинс 40: 40 г въглехидрати на ден. Този режим е подходящ за хора, които трябва да отслабнат с по-малко от 40 кг.
  • Аткинс 100: 100 гр. нетни въглехидрати на ден. Този вариант се изпълнява, когато хората искат да поддържат теглото си.

По време на въвеждащата фаза въглехидратите се набавят от ядки, семена, зеленчуци и сирене. Целта е да се постигне кетоза. Тази фаза продължава, докато не се достигне разлика от около 15 кг от целевото тегло.

Фаза две увеличава разпределението на въглехидратите на 25 до 50 гр, добавяйки храни като боровинки, извара и кисело мляко. Режимът се изпълнява, докато желаното тегло е на само 10 кг разстояние.

По време на третата фаза въглехидратите се увеличават до 80 гр. Важно е това да става бавно и методично, за да се разбере какво количество въглехидрати може да се консумира отново, без да се качват килограми.

След като се установи това и режимът се поддържа безпроблемно за един месец, се преминава към четвърта фаза. Тази част от диетата се фокусира върху продължаването на навиците, разработени по време на трета фаза. Въглехидратите са разрешени (до 100 гр на ден), стига теглото да не се покачва отново.

Последната фаза е цялостната промяна на начина на живот и хранене, за да се поддържат постигнатите резултати.

 

Какво представлява кето диетата?

 

История на кетозата. Аткинс и кето диета.

 

Кето диетата е разработена за първи път през 20-те години на миналия век като начин за лечение на деца с епилепсия. Оттогава изследванията започват да свързват диетата и със загуба на тегло. Днес хората прибягват към нея най-вече с тази цел.

Докато при диетата на Аткинс храненето се променя в различните фази, кетогенният режим насърчава един постоянен начин на хранене.

При кето диетата въглехидратите се намаляват до около 5% от дневния прием. 75% от калориите идват от мазнини и 20% от протеини.

Поддържането на тези стойности за няколко дни въвежда организма в кетоза. При този процес, тялото започва да изгаря мазнините и да произвежда кетони – молекули, които служат като нов енергиен източник вместо глюкозата.

За съжаление, натрупването на кетони може да причини много странични ефекти, като гадене, главоболие, умора и лош дъх. Това се дължи на т. нар. кето грип, който, разбира се, отминава за няколко дни.

И при диетата на Аткинс, и при кето диета има ограничения в консумирането на определени храни. При кето режима обаче те са повече. Въглехидратите при кето трябва да се набавят от листни зеленчуци и бери плодове. Диетата изключва напълно зърнените и бобовите култури.

 

 

Аткинс и кето диета – кои са приликите?

След като разгледахме двата режима поотделно, ще маркираме основните прилики, които именно заблуждават хората, че диетата Аткинс и кето диета са синоними.

Първата прилика е, че това са нисковъглехидратни диети, с които със сигурност ще намалите теглото си, стига да ги спазвате стриктно и да нямате здравословни проблеми. В началото намаляването на теглото се случва главно от задържаната вода (въглехидратите задържат много вода), след като премахнете въглехидратите ще се отървете и от нея.

При Аткинс и кето не е нужно да броите калориите, а да проследявате количеството въглехидратите, които приемате. При кето режима обаче трябва допълнително да следите и за количеството мазнини и протеини.

Няма как да не отбележим, че основен фактор при Аткинс и кето диета са и здравословните ползи. Като цяло нисковъглехидратните диети доказано предпазват от сърдечно-съдови заболявания и диабет тип 2. Тези ползи са резултат от изключването на високо преработените храни и излишната захар в диетата.

Според нови изследвания, тези режими могат да помогнат при други здравословни проблеми, като акне и неврологични разстройства.

Що се отнася до лесни ли са за спазване диетата на Аткинс и кето диетата, това зависи от човека и неговите хранителни навици преди започване на режимите. Нито едното, нито другото няма да е лесно, тъй като диетите с ниско съдържание на въглехидрати могат да доведат до неприятни симптоми и хранителни дефицити, с които не всеки може да се справи.

Така, че това, което обединява Аткинс и кето диета като режими, е голямата воля и търпение, с които всеки трябва да се въоръжи, за да ги спазва.

 

Аткинс и кето диета – какво ги различава?

 

Аткинс и кето диета. Калории. Отслабване с бърз метаболизъм - момиче, което забързано се движи между здраволсовното отслабване.

 

Да започнем с една ключова разлика, която може да се отбележи между диетата Аткинс и кето диетата. Тя е свързана с препоръчителния прием на протеини. При Аткинс няма ограничения, но при кето диета протеинът трябва да съставлява около 20% от калориите в дневното меню.

Източниците на протеини трябва да се ограничават, тъй като тялото може да разгражда протеините до глюкоза за енергия. Затова по-голямата част от калориите в кето диетата трябва да идват от мазнини.

Друга голяма разлика е, че кето режимът се концентрира върху кетозата през целия период на диетата, докато при Аткинс кетозата играе роля само по време на първа и втора фаза от диетата.

В крайна сметка при диетата на Аткинс въвеждате отново, макар и малко количество, въглехидрати, докато при кето въглехидратите остават постоянно ограничени до 5%.

Диетата на Аткинс може да се окаже по-устойчива в дългосрочен план, защото не е толкова ограничителна. Тя не изисква тялото да остава непрекъснато в кетоза. При този режим можете да добавите обратно питателни храни като киноа, овесени ядки и плодове (няма нужда да се ограничавате само до бери плодове).

Разбира се, зависи от персоналните нужди и вкусове дали тази диета ще бъде по-лесно изпълнима за вас или пък ще заложите на кето диета.

Накарахме ли ви да обмислите спазването на Аткинс или кето диета? Имайте предвид, че невинаги се препоръчва спазването на подобен режим на хора с диабет, сърдечни или бъбречни заболявания!

Съветваме ви да се консултирате със специалист преди да започнете, за да сте сигурни, че нисковъглехидратните диети са подходящи и безопасни за вас.

Успех!

Категории: Кето диета, Любопитно|Публикувана: 20.04.2021|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Кристина Тонева
Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 30 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 20 април 2021 в 13:40 | Категория: Кето диета, Любопитно