Неведнъж сме говорили за ефектите от кетозата, до които води кетогенният режим на хранене върху тялото. Причината се крие както в популярността на диетата, така и във видимите резултати, на които голяма част от хората, които я спазват, се радват.

Два въпроса обаче рядко се дискутират – колко време в кетоза можем да останем, както и как да се храним след това. А те далеч не са маловажни.

 

За кетозата – какво представлява и какви резултати очакваме

Най-общо казано, кетозата е състояние, в което постaвяме тялото чрез внимателен подбор на менюто си с цел отслабване и/или подобряване на начина на живот.

Този режим е и стриктно нисковъглехидратен заради ограниченията в продуктите от ежедневието, които съдържат големи количества въглехидрати.

Такива са:

  • ориз
  • паста
  • хляб
  • картофи
  • сладкиши и др.

Твърди се, че за кетоза и ефективен кето режим трябва да ограничите въглехидратите до най-много 20 г на ден.

Когато се спазва правилно, тази нисковъглехидратна диета с високо съдържание на мазнини ще повиши нивата на кетони в кръвта.

Кетоните се превръщат в ефективен източник на енергия за тялото. Но те не са нещо, което магически създаваме чрез кето режима. Сърцето и бъбреците ни предпочитат да използват за работата си естествено наличните и без кето диета кетони в тялото.

Те ги предпочитат пред въглехидратите и съответно – глюкозата, защото, за разлика от тях, при разграждането си кетоните не остават вредни свободни радикали.

Нещо повече – кетоните дори потискат производството на свободните радикали и така защитават организма от опасните болести, които тези елементи могат да предизвикат при натрупване.

Освен това е важно да отбележим, че кетоните дават и значително повече енергия от въглехидратите (от захарта, например). Затова и тъканите ни ги предпочитат пред нея.

Последни изследвания също твърдят, че кетоните значително подобряват мозъчната дейност – дори при хора с нелечими заболявания като Паркинсон, епилепсия и др.

При наличие на по-големи количества кетони мускулите ни също ги предпочитат като източник на енергия. За съжаление обаче кетоните като такъв се активират едва след като изразходим запасите, натрупани от въглехидратите. Откъдето идват и някои от проблемите при наличието на големи количества от тях в дневното ни меню.

Но от друга страна – това е прекрасна причина да ги редуцираме до минимум и да се обърнем към по-здравословни заместители.

 

Признаци на кетоза

 

Колко време в кетоза. Кето диета. Аткинс и кето диета. Калории. Отслабване с бърз метаболизъм - момиче, което забързано се движи между здраволсовното отслабване.

 

Обикновено влизаме в кетоза по свое желание, но все пак е добре да знаем какви са най-честите признаци за това, за да не изпитваме притеснение по време на процеса.

Един от най-често срещаните признаци за достигане на пълна кетоза е лошият дъх. Той може да бъде определен като неприятен или странен в зависимост от индивидуалното усещане, но при мнозина се среща мнението, че има по-скоро плодов вкус.

Това се дължи на повишеното количество кетони в огранизма и ацетонът, който тялото ни естествено отделя с урината и дъха ни.

Естествено е в такъв момент да посегнете към дъвки, бонбони или лентички за освежаване на устната кухина, но внимавайте! В много от тях има скрити (или не толкова) захари, които лесно могат да нарушат кетозата, до която сте достигнали! Затова – четете внимателно етикетите.

Страничен ефект или по-скоро странична полза от кетозата е, че ще се усетите значително по-тонизирани и концентрирани в ежедневните си задачи. Това е сигурен знак, че сте достигнали до кетозата и тялото ви използва кетоните като средство за енергия.

Преди тази заветна цел обаче, тялото преминава през т.нар. “глад” за въглехидрати – състояние, в което то страда от липсата на обичайните дози захари, тесто и други източници на веществата.

Познат е и като кето грип и по време на този период мнозина се отказват от кетозата, което е абсолютно погрешен ход. Характерно е по време на този преход да страдате от умора, напрежение, понякога и гадене.

Отслабването също попада в категорията “страничен ефект, който всъщност е полза” – и е напълно нормално, тъй като тялото изхвърля големи количества въглехидрати и вода. Затова и още през първата седмица можете да забележите чувствително намаляване на теглото си.

Безсънието също е проявление на доближаването до кетоза и не бива да ви притеснява или отказва – само дайте на организма си няколко дни за приспособяване.

 

Колко време в кетоза да държим организма, за да постигнем желаните резултати?

Отговорът на този въпрос не е лесен и зависи от редица фактори. Ако сте решили да опитате кето режима и се притеснявате, че не сте от хората, за които е лесно да наложат на себе си нов навик, то имайте предвид няколко неща.

Първо, ако спазвате режима стриктно в първите дни, ще усетите (и видите) ефект толкова бързо, че няма да искате да се отказвате от кетозата.

Второ, нужно е да си отговорите на следните въпроси:

  • С каква цел влизам в кетоза – понижаване на теглото, нужда от повече енергия, здравословен проблем?
  • Какъв вид кето диета ще спазвам: фастинг, веган, класическа кето диета или модифициран към моите нужди тип?
  • Какви са възможностите на собственото ми тяло? Имам ли нужда от специфични вещества заради здравословно състояние, което да попречи/помогне на кетозата?
  • Имам ли заболяване/състояние, което не би ми позволило да достигна до пълна кетоза? Би ли ми навредила кетозата, ако имам специфично състояние?

Както винаги посочваме – желателно е да се консултирате по тези теми с лекар или диетолог, за да може да сте сигурни, че кетозата е за вас и ще достигнете желаните резултати.

В случай, че отговорът е положителен, и се заемете с кето режима, то е важно внимателно да наблюдавате тялото си и как усещате влиянието на кетозата върху себе си.

В най-общия случай, за да влезете в пълна кетоза, са нужни няколко дни (при стриктен режим) или около седмица (при постепенно налагане на кетозата). Открийте описание какво можете да очаквате през първата седмица кетоза.

Ако целта на кетозата е да намалите теглото си, то можете да използвате кето режима в рамките на няколко месеца, докато достигнете желаната цел, но не повече от 6 месеца накуп. След това можете да направите кратка пауза и отново да влезете в режима.

При желание за детокс или цялостна промяна на начина на живот, можете да наложите кетозата за 1 до 3-4 месеца в зависимост от нуждите на тялото ви.

Ако пък използвате кетозата с цел подобряване на хронично състояние (диабет, хашимото, хормонален дисбаланс и др.), е задължителна консултацията с лекар преди предприемането на дълги режими.

Важно е, независимо колко време в кетоза решите да останете, през този период да измервате количествата си кетони – това се случва много лесно чрез тест лентички.

 

Какво следва относно храненето?

 

Колко време в кетоза. Кето диета. Кето храни за начинаещи.

Както при всички други хранителни режими, и при кетозата е важно някои от промените, които направите в ежедневието си, да останат в него. Така ще избегнете връщането на килограмите или съответно, влошаването на проблема, за който сте приложили кетозата. По-лесно е, отколкото предполагате.

Първо правило на храненето след кето диета е да излезете правилно от нея. И това далеч не значи просто да свърши последния ви ден в кетоза и на следващия ден да се върнете към сладките, соковете, газираното и всички други храни, които не сте докосвали по време на кето-режима.

Важно е да излезете от кетозата постепенно и най-вече – с внимание към това, което ядете.

Освен това, както вече споменахме, при нисковъглехидратните режими, и специално при кетозата, се изхвърля много вода. Затова имайте предвид, че в момента, в който започнете отново да приемате повече въглехидрати, тялото отново ще започне да я задържа. Което неминуемо ще повиши теглото ви с 2-3 килограма и това не бива да ви притеснява.

Нашият съвет: наблегнете на полезните храни, които сте похапвали и по време на кетозата – тези, които ви зареждат с повече енергия и ви дават повече витамини, минерали и фибри.

Бонус съвет за излизане от режим: не гледайте на храната като сбор от калории, а като на сбор от вещества, независимо дали влизате или излизате от кетоза. 200 калории полезни храни не са равнозначни на 200 калории вредни /преработени/ мазни продукти.

Мислете за това кои какво ще дадат на тялото ви, колко бързо ще ги преработи и какво ще усвои от тях.