Свойства на магнезия

Обновена: 28.02.2024|
Свойства на магнезия. Валин.

Полезните свойства на магнезия са многобройни. Този минерал е полезен за мускулите и ставите ни. Особено за състезатели или интензивно трениращи, нуждаещи се от качествено възстановяване след тренировка.

В тази статия ще разгледаме полезните свойства на магнезия, какви връзки създава минералът и как влияе на други вещества в тялото ни.

 

Полезни свойства на магнезия

Ето кои са някои от най-важните полезни свойства на магнезия в нашето тяло:

  • Регулира кръвното налягане
  • Поддържа здраво сърцето
  • Помага в производството на енергия
  • Подпомага нервната функция
  • Важен е за възстановяването на мускулите
  • Понижава болките в мускулите
  • Помага при мускулни спазми и крампи
  • Облекчава общото напрежение в мускулите
  • Понижава болките в гърба и шията, раменете, ръцете и краката
  • Помага при главоболие и мигрена
  • Участва в образуването на костите
  • Контролира нивата на кръвната захар
  • Регулира циклите на съня
calc magn 400
bademovo brashno 600
calc magn 400
bademovo brashno 600

Едно от важните полезни свойства на магнезия е неговата способност да възстановява мускулите след физическа дейност.

Ако спортувате редовно, може да изчерпате основните минерали и хранителни вещества, намиращи се в тялото ви, като магнезия. Затова трябва да ги допълните под формата на хранителни добавки и чрез храната.

Тези важни хранителни вещества позволяват на мускулите, нервната и други системи да се възстановят по-бързо. Магнезият може да помогне за възстановяване и подобряване на цялостното ни здраве.

Нека разгледаме как полезните свойства на магнезия действат на мускулите и качеството на тренировките ни:

  • Намалява мускулните крампи

Приемът на 300 мг магнезий дневно може да намали мускулните крампи и спазмите в краката. Минералът блокира калция, като по този начин помага на мускулите да се отпуснат след свиване.

  • Подобрява съня

Магнезият може да помогне за отпускането на мускулите. Освен това има и положителен ефект върху нервната система.

Тези два фактора дават основание да се смята, че може да помогне на хората да подобрят качеството си на сън.

Освен това магнезият подпомага производството на мелатонин – хормон, регулиращ цикъла на съня.

  • Повишава ефективността на тренировките

Както вече споменахме, магнезият помага за намаляване на спазмите, регулира мускулните съкращения, подобрява възстановяването и качеството на съня.

Всички тези полезни свойства на магнезия се отразяват и върху цялостната ефективност на тренировките, подобряват и издръжливостта ни.

 

Свойства на магнезия за възстановяване на мускулите

 

Свойства на магнезия за мускули.

 

Магнезият е хранително вещество, свързано с много ползи за здравето от приема му. Действа, отчасти, като блокира усвояването на калция. По този начин помага на мускулите да се отпуснат и възстановят след тежка тренировка.

Представете си как би изглеждало възстановяването след тренировка, ако мускулите ни останат свити. Не само би било трудно да функционираме в ежедневието, но и вероятно бихме изпитали известна болка.

Приемът на адекватни количества магнезий може да подобри ефективността на тренировките. Тези подобрения обикновено се проявяват чрез повишаване на силата и мощта.

 

Какви връзки създава магнезият в тялото ни?

Магнезият, който се намира в клетките ни, се контролира строго от специфични транспортни системи и механизми.

Системите регулират движението на минерала през клетъчната мембрана, докато механизмите участват в разделянето на органелите на сектори и вътреклетъчното буфериране.

Клетъчният магнезий се свързва най-вече с протеини и отрицателно заредени молекули.

В цитозола 90-95% от магнезия се свързва с АДФ (аденозиндифосфат), АТФ, цитрати, протеини и нуклеинови киселини. Само 1-5% от магнезия, намиращ се в клетките, съществува като свободен.

Йонизираният магнезий представлява 65% до 80% от общия магнезий. Останалият се свързва с протеините албумин и глобулин. Следователно общия серумен магнезий зависи от концентрацията на протеин.

Магнезият се съхранява в костите и в скелетните мускули. Това го прави особено нужен, за да функционираме правилно.

Абсорбира се в тънкото и дебелото черво, и се резорбира в бъбреците. Абсорбцията му се засилва от витамин D и се инхибира от калция и фосфата. Магнезият се екскретира с изпражненията и чрез бъбреците.

 

Как магнезият влияе върху други хранителни вещества?

Магнезият влияе върху други хранителни вещества, като по този начин подпомага възстановяването на мускулите.

  • Магнезият активира витамин D

Ниските нива на мастноразтворимия витамин D могат да причинят мускулна слабост и болка. Ако нивата на витамина останат ниски, може да се понижи и мускулната маса, заедно с представянето на спортиста.

  • Магнезий и витамин B6

Магнезият в комбинация с витамин B6 допринасят за понижаване чувството на умора и отпадналост. Заедно те оказват благоприятен ефект върху правилното функциониране на нервната система и спомагат за поддържането на нормални психологически функции.

Магнезият също помага нормалното протичане на синтеза на протеини. Поддържа здрави костите и зъбите. Витамин B6 влияе положително върху имунната система.

 

Симптоми на дефицит на магнезий

При дефицит на магнезий в тялото се наблюдават следните симптоми:

  • Мускулна слабост
  • Спазми
  • Тревожност
  • Лошо кръвообръщение
  • Мускулни болки във врата и раменете

 

С кои кето храни можем да си набавим магнезий?

 

Свойства на магнезия. Кето шоколадови бонбони.

 

Ако спазвате кето режим на хранене със сигурност бихте искали да знаете от кои нисковъглехидратни храни може да си набавите минерала магнезий.

За щастие има голямо разнообразие от кето храни, богати на магнезий. Ето кои са те:

  • Ядки (бадеми, бразилски орех, тиквени семки)
  • Спанак, зеле и зеленолистни зеленчуци
  • Броколи, авокадо
  • Кисело мляко
  • Сьомга, скумрия и риба тон
  • Черен шоколад със стевия (70% какао)
  • Кокосова вода – естествена електролитна напитка, без захар

 

Храните с високо съдържание на фибри, като ядки и зеленолистни зеленчуци, са най-добър източник на магнезий.

Друг вариант е да приемате магнезий под формата на хранителна добавка, с която да си осигурите нужната дневна доза.

Категории: Витамини и хранителни добавки|Публикувана: 16.09.2021|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

5319a9e191d6ad3ddb6086abb3e85757?s=96&d=mm&r=g

Ваня Боянова е дипломиран технолог по „Храни, хранене и диететика“. Участвала е в множество проекти за здравословно хранене в България и чужбина. Организатор и лектор е на събития със здравна насоченост. Автор е на стотици публикации в сферата на храненето.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 28 февруари 2024 в 11:58 | Публикувана: 16 септември 2021 в 15:22 | Категория: Витамини и хранителни добавки