Липса на магнезий, магнезиев дефицит или още: хипомагнезиемия. Самият елемент е сред най-важните в организма ни и има огромно значени за редица функции в тялото. Подробно за него може да прочетете на нашата страница Всичко за приема на магнезий на едно място. Как обаче да разпознаем дали сме преуморени или страдаме от липса на магнезий? Говорим за важните симптоми, на които да обърнете внимание, в следващите точки.

 

Как да разпознаем, че имаме липса на магнезий

Ключ за достатъчно количество магнезий в тялото, колкото и стандартно да звучи, е правилният начин на живот. Това значи, основно, достатъчно здравословна храна и движение. Ако един от тези фактори липсва, особено ако той е правилното хранене, то има предпоставка за липса на магнезий.

Симптомите, по които ще познаете, че тялото ви страда от недостиг на енергия, на първо място са свързани с нивата на енергия и умора. Ако елементът не е в достатъчни количества, то системите ви една по една ще започнат да дават сигнали.

  • Мозъкът: ще започнете да се фокусирате по-трудно върху задачите. Те ще ви отнемат повече време и усилия, отколкото би трябвало.
  • Нервната система: ще бъдете по-уморени и раздразнителни. Възможно е да се появят тикове или трептене. Освен това, ще пострада сънят ви. Магнезият няма да може да окаже облекчаващо стреса влияние и оттам ще повлияе на качеството на почивката ви.
  • Мускулите: ще се чувствате по-слаби, а ако тренирате, мускулната ви треска ще бъде по-силна и ще отшумява по-бавно. Нещо повече – нужно е да обърнете внимание на количествата магнезий, ако се движите редовно, защото тази част от него, която тялото не успява да усвои, бива отделяна с потта.
  • Опорно-двигателната система, като цяло, много зависи от магнезия, затова ако в период на магнезиев дефицит се нараните (счупите кост, разтегнете сухожилие и т.н.), ще се възстановите по-бавно. Това е предпоставка и за болка в ставите в дългосрочен план при продължителни периоди на магнезиев дефицит.

Сърдечно-съдовата система ще отреагира с по-високо кръвно налягане. Освен това, при липса на магнезий в тялото, мускулните клетки на сърцето не успяват да произведат енергията, от която се нуждаят, за да извършват своята дейност – да изпомпват кръвта от и към сърцето. А тъй като магнезият има връзка и с калия, и калция, нужен на клетките, то може да доведе дори до аритмия.

 

Чудото магнезий и неговите свойства

 

Липса на магнезий. Магнезий комплекс. Мултивитамини и минерали, ползи - млада жена, която изучава ползите от опаковката на витамини

 

Наричат магнезия малкото голямо чудо на природата. Рядко се среща елемент, който да прави толкова много за целия организъм. В същото време, тялото ни да не го синтезира естествено. Нещо повече – дори да не може да го съхранява и задържа, а само да го употребява в зависимост от нуждите си.

И въпреки това, магнезият е един от най-разпространените минерали в тялото.  Количеството му е около 25 гр. в зависимост от организма. Около половината от него откриваме в костите и мускулите, а останалото количество се разпределя по равно между различните системи.

Най-известната полза на природния елемент е свързана с правилното функциониране на мускулите и ставите. След тях ефект има още върху контрола на кръвната захар, регулирането на кръвното налягане и не на последно място – правилното действие на нервната система и мозъчните функции.

На клетъчно ниво магнезият също е важен, защото участва в клетъчния метаболизъм и така помага за правилното функциониране на най-малките единици в тялото ни. Така например, при кожата ни, магнезият спомага за по-добра степен на хидратиране, тъй като помага на клетките да задържат повече вода.

Магнезият отговаря и за един много важен елемент от ежедневието ни. А именно: нашите нива на енергия и облекчаване на количествата стрес, с които се справяме. Всички тези фактори го правят абсолютно незаменим за здравето ни във всеки аспект: физически, психически и физиологичен.

 

Рискови групи, застрашени от липса на магнезий

Хубавото е, че по-голямата част от хората, които водят балансиран и активен начин на живот, не са застрашени от дефицит на магнезий. Разбира се, има няколко рискови групи, които е добре да следят и да внимават за това състояние.

Средното количество магнезий, което е нужно на един организъм, е, както следва:

  • при децата на различна възраст: между 40 и 140мг./дневно
  • при младежи между 14 и 18 години: момичетата имат нужда от до 360 мг./ден, а момчетата: от до 410мг./ден
  • при възрастни: при жените 320 мг./дневно, а при мъжете: 420мг./дневно

Някои от рисковите групи обаче се препокриват с тези възрасти.

Бременните и кърмещи жени са една от най-сериозно застрашените от липса на магнезий групи. Това е така, защото при тях голяма част от приетите вещества отиват за захранване и развитие на плода – независимо дали е родено или не детенцето. В зависимост от режима на всяка майка са нужни различни дози, но обикновено няма как те да се набавят с храната всеки ден.

Професионалните атлети също попадат в рисковата група. Опасността от магнезиев дефицит при тях идва от това, че те тренират изключително интензивно и магнезий в големи количества е нужен, за да могат мускулите, ставите и костите им да издържат на натоварването. А и не забравяйте – ако тренирате при високи температури, то при вас има повече потене. Следователно – по-малко магнезий.

Дефицит на магнезий се наблюдава често и при хората, които са подложени на много стрес или на сериозни умствени натоварвания. Учени и преподаватели, ученици и студенти преди изпит. Затова вместо на енергийните напитки, снаксовете и сладкото, заложете по-скоро на здравословни храни с магнезий.

Хората, които вършат много физически труд също попаднат в рисковата група. При тях отново причината е натоварването на опорно-двигателната система.

Важно е да знаете, че можете да получите магнезиев дефицит и от твърде агресивни хранителни режими. Затова следете състоянието си и не пропускайте да се консултирате със специалист.

 

С кои храни можем да избегнем липса на магнезий ?

 

Липса на магнезий. Подготовка за приготвяне на черен шоколад. Чаши кафе, начупени парченца шоколад.

 

Истината е, че да си набавяме достатъчно магнезий не е толкова трудно. Той се съдържа в редица продукти, които похапваме всеки ден.

Основен източник на магнезий са тъмнолистните зеленчуци и билки: салати, спанак, броколи, коприва, магданоз. Големи количества откриваме и в ядките: овесени ядки, лешници, кедрови ядки, сусам, кашу. Не бива да забравяме и рибата, където магнезият върви ръка за ръка с Омега-3 мастните киселини: скумрия, сьомга, риба тон. И в допълнение, един наш любим приятел, изключително богат на магнезий: тъмният шоколад.

 

Ако пък сте решили да се доверите на хранителна добавка с магнезий: открийте кои видове магнезий са най-лесно усвоими и как да изберете.