Магнезият е един от най-важните елементи, от които се нуждае нашето тяло. Организмът ни съдържа средно 25 грама магнезий, които обаче са жизнено необходими за повече от 80% от биохимичните реакции в тялото. Недостигът му може да причини сериозни нарушения на различни системи и правилната им работа. Преди да ви дадем повече подробности, нека си отговорим на няколко важни въпроса:

Къде се концентрира магнезият в организма?

Повече от 2/3 от магнезия се съдържа в костите, 1/3 — в меките тъкани (мускули, еритроцити). Почти 99% от магнезия е съсредоточен в клетките и именно поради това, при обикновен анализ на кръвта, недостигът му не може да разкрие. За сметка на това, неговата липса се отразява силно върху различни части от тялото, които трудно можем да подминем с лекота.

Магнезият е необходим за:
  • нормално функциониране на червата, предотвратяване на запек и хронична интоксикация, причинена от тях;
  • предотвратяване образуването на камъни в бъбреците, жлъчния мехур и подагра;
  • намаляване на риска от диабет;
  • предотвратяване на атеросклероза и хипертония;
  • здравословен сърдечен ритъм;
  • укрепване на костите, предотвратяване на остеопорозата;
  • увеличаване на устойчивостта на натоварване на тялото;
  • борба със стреса и депресията;
  • здрав имунитет;
  • производството на енергия (АТФ) и асимилацията на фосфор, калий, витамини В, С и Е в червата.

Организмът използва значителна част от своите запаси от магнезий в борбата срещу замърсяването на въздуха, пестицидите, стреса, метаболитните нарушения (затлъстяване, диабет, коронарна болест на сърцето, миокарден инфаркт, ПМС и др.). Той се изчерпва също от възпалителни заболявания на стомаха и червата, на щитовидната жлеза, при хроничен стрес, спортна активност, бременност и кърмене.

Кои са ясно изразените симптоми при дефицит?

Трудно ви е да се съсредоточите на работа, а вечер не можете да заспите – всички овце са преброени, проблемите и задачите по няколко пъти преосмислени, а безсънието и емоциите не си отиват? От това неприятно състояние страда всеки втори жител от по-големите градове. Разбира се, всеки от нас е изпитвал този дискомфорт, но когато той се превърне в постоянна величина – на хоризонта се появява проблем.

Най-често срещаните проблеми при липса на магнезии са:

  1. чувство на тревога и раздразнителност
  2. умора и понижаване на работоспособността
  3. буца в гърлото
  4. усещане на задух

Към тях можем да добавим и честото сърцебиене, крампите в мускулите, които рязко ни изваждат от състояние на сън, чувството на стрес, което ни обзема внезапно. Но в забързаното ежедневие, в което постоянно трябва да се противопоставяме на жизнени предизвикателства, често приемаме тези симптоми и някак свикваме с тях. Сами си изписваме успокоителни и разпускащи билки, хранителни добавки или кратки отпуски, с цел да си починем добре, изобщо неподозирайки, че всъщност може да страдаме от дефицит на магнезий. Ето защо решихме да обобщим най-явните сигнали, които да ни подсказват за евентуални липси на магнезий в организма:

  1. чувство на тревога
  2. мускулни спазми
  3. сърцебиене
  4. крампи и тикове

Те могат да бъдат съпроводени от главоболие, безсъница, повишена раздразнителност, честа смяна на настроението и хронична умора.

Защо не ни достига магнезий?

Много векове наред на хората изобщо не им се е налагало да мислят за това как и дали имат нужда да контролират нивата на магнезий в организма си, тъй като той е попадал в достатъчни количества чрез водата и храната. С бързото развитие на хранителната промишленост обаче, липсата на магнезий в новите или обновените продукти се увеличава рязко.

Количеството магнезий в плодовете и зеленчуците, отглеждани промишлено върху торове, значително намаля през последните 50 години. Ето какво сочат статистиките:

  • в зеленчуците спадът е с 24%
  • в плодовете – със 17%
  • в месото – с 26%
История на дефицита на магнезий в числа и факти:
  • 1950 година – лекари и учени заговарят за пръв път за болестите на цивилизацията, сред които попада и дефицит на магнезий;
  • 1995 година – Световната здравна организация официално признава недостига на магнезий за болестно състояние;
  • 2007 година – от началото на ХХ век употребата на магнезий е намаляла повече от два пъти (от 500 мг на ден на 175-225 мг).

Една от основните причини е възникването на fastfood-a или така наречените нездравословни бързи храни – хапваш на крак, колкото да задоволиш нуждата от някаква храна, която е овкусена с различни сосове, съдържащи основно консерванти и вредни за тялото елементи. Силно разпространена в по-големите страни по света, тя се превръща в мода, до която искат да се докоснат и по-бавно развиващите се държави – в това число и България. Още интересна информация може да прочетете в наша статия ТУК.

Фастфудът и рафинираните продукти не просто не удовлетворяват потребността ни от магнезий, но и могат да доведат до неговия дефицит, извеждайки го от организма.

Как дефицитът на магнезий влияе на здравето?

Както споменахме и в началото на статията, в един възрастен човек се съдържат около 25 грама магнезий, което се равнява приблизително на една супена лъжица. Важно е да отбележим, че магнезият се отнася към веществата, които не се синтезират в организма и е нужно да си ги набавяме чрез външен прием.

Той оказва изключително силно влияние на кръвното налягане, образуването на протеини в тялото, добрия метаболизъм и силния имунитет.

Невъзможно е да пропуснем нуждата на нежния пол от този така важен елемент. Жените са по-чувствителни към магнезиевия дефицит, тъй като имат по-високи концентрации на веществото в тялото. Това се дължи на активното участие на магнезия в раждането на деца. Ето защо трябва да обърнем внимание на описаните по-рано симптоми. Особено през периодите, когато се променя хормоналната среда: по време на пубертета, по време на бременност или при менопауза. Магнезият е микроелемент, който поддържа доброто състояние на кожата и има отношение към младостта на клетките.

Как магнезият е свързан със стреса?

Започнахме с думите, че симптомите на магнезиев дефицит често се дължат на стрес. Всъщност стресът и недостигът на магнезий могат да бъдат взаимосвързани процеси, които се влошават взаимно. Това е така, тъй като тялото възприема като стрес много неща, включително рутинни или даже приятни събития.
Няколко месеца подготовка на сватбата или непрекъснатият конфликт с лидера, емоциите в по-големи
количества – дори и при отглеждане на дете в трудна възраст- всичко това може да остане някак незабелязано в ежедневието, но то се превръща в силно въздействащ и дестабилизиращ фактор.

Много хора мислят, че стресът има само емоционални прояви: безпокойство, раздразнителност, нервност, чувство на депресия. Но физическите симптоми като умора, мускулно напрежение, тикове и конвулсии могат да бъдат последствия от хроничен стрес. Изследвания показват, че запълването на дефицити от магнезий комплексно се бори с емоционалните и физическите проявления на стреса. Магнезият помага не само да се върнем в добро психоемоционално състояние, но е и изключително ефикасно средство за борба с умората.

Както виждате, магнезият е елемент, без който организмът не може да функционира правилно. Не случайно
през последните години за него започна да се говори много и често. Редовният прием на
магнезий, набавянето му чрез храната и следенето на симптомите са нужни, за да може тялото да
работи лесно и без затруднения.

Предлагаме ви го в удобна и лесна за употреба форма, с абсолютно гаранция за качество и контрол на производство. Разгледайте нашият продукт и научете още за него ТУК.

Препоръчани продукти