Когато става въпрос за кето, най-често се интересуваме от списъка на позволени и забранени храни при кето диета. Тъй като кетогенната диета е нисковъглехидратна и високомазнинна, много от вредните продукти с високо съдържание на въглехидрати и захари са изключени от списъка. В началото може да ни е трудно да елиминираме някои от храните, с които сме свикнали, но е важно да спазваме списъка с позволени и забранени храни при кето диета, за да не излизаме от кетоза (повече за състоянието на кетоза прочетете ТУК).

Списък с позволените храни при кето диета

Нека разгледаме списъка с храните, които са позволени по време на кето диетата:

  • Месо

Непреработените меса са с ниско съдържание на въглехидрати. Кето диетата се характеризира с приема на повече мазнини, не с високо съдържание на протеини, така че не се нуждаем от големи количества месо. Излишъкът от протеин може да се превърне в глюкоза, което ще затрудни някои хора да влязат в кетоза, особено, когато започват и с високи нива на инсулинова резистентност. Трябва да обърнем внимание на това, че преработените меса, като колбаси, нарязани меса и полуготови месни ястия често съдржат добавени въглехидрати. Ако се съмнявате, погледнете етикетите и търсете съдържание на въглехидрати под 5%.

  • Риба и морска храна

Тя е изключително полезна по време на кето режима. Особено тлъстата риба като сьомга. Ако имате притеснения относно наличието на живак или други токсини, може да консумирате по-дребни морски продукти, като сардини, скумрия и херинга. Най-добрият вариант, разбира се, е уловената, прясна риба. Избягвайте панирането, тъй като това ще добави въглехидрати към ястието.

  • Яйца

Тях можем да консумираме всякак – варени, пържени в масло, бъркани или като омлет, според предпочитанията.

  • Натурални мазнини

Полезните и забранени храни по време на кето диета. Кокосов орех и буркан с кокосово масло, поставени върху палмово листо.

Когато става въпрос за позволените и забранени храни по време на кето диета, повечето от калориите в нея трябва да идват от мазнините. По-голямата част от тях идва от източници като месото, рибата, яйцата. Но, също така, за готвене е важно да се използват натурални мазнини като зехтин, кокосово масло, масло от авокадо или Гхи масло. Не се колебайте да добавяте много зехтин към салатите и зеленчуците.

  • Зеленчуци, които растат над земята (пресни или замразени)

В повечето случаи зеленчуците, чиято ядлива част е над земята, са с много по-ниско съдържание на въглехидрати. Те са важна част от позволените храни при кето диета, а препоръчителни са карфиол, зеле, авокадо, броколи, тиквички. Зеленчуците са добър вариант, чрез който да приемаме полезни мазнини по време на кето диета. Те добавят и повече разнообразие, цвят и аромат към нашето меню.

  • Продукти с високо съдържание на мазнини

Маслото е добър вариант, сиренето с високо съдържание на мазнини е чудесно допълнение, а заквасената сметана е много подходяща за готвене. Избягвайте да пиете прясно мляко, тъй като една чаша от него съдържа около 15 г въглехидрати. Но можете да го добавяте, пестеливо, в кафето си – около 1 с. л. на чаша. Най-добрият вариант е изобщо да го изключите от менюто. Определено избягвайте кафе-лате (което съдържа около 18 г въглехидрати), както и нискомаслените млека, тъй като те съдържат много добавени захари. Може да използвате ядкови млека без добавени подсладители.

  • Ядки

Можете да консумирате ядки умерено, но бъдете внимателни, ако ги използвате за закуска, тъй като тогава можете да прекалите с тях. Също така имайте предвид, че кашуто е със сравнително високо съдържание на въглехидрати – вместо него изберете макадамия или пеканови ядки. Колко ядки консумирате зависи от менюто ви за деня и съдържанието на въглехидрати. Препоръчителният прием е не повече от 50 г на ден.

  • Кето диета: плодове

Към позволените храни при кето диета спадат и бери плодовете, които са: ягоди, малини, боровинки, къпини. Общото при всички бери плодове е, че те обикновено са малки по размер, но за сметка на това – пълни с витамини и минерали, полезни за цялото тяло. Съдържат и високо ниво на антиоксиданти. Повече за магията на бери плодовете можете да прочетете ТУК.

  • Напитки в списъка с позволените и забранени храни по време на кето диета

Позволените и забранени храни по време на кето диета. Бронирано кафе с добавено към него кокосово масло и масло Гхи, смляно от кафени зърна

Водата е на първо място, тъй като хидратацията е важна не само по време на кето диетата, но и по принцип. Ако имате симптоми на кето грип, можете да добавите към нея няколко щипки сол. За да я освежите, прибавете краставица или прясно изстискан сок ок лайм или лимон.

  • Кафето – задължително без захар. За екстра мазнини можете да си направите бронирано кафе (вижте рецептата за него ТУК).
  • Консумацията на чай също е позволена – независимо дали е черен, зелен, билков или мента. Но без добавена захар. Можете да подсладите със стевиола.
  • Костен бульон -хидратиращ, пълен с хранителни вещества, електролити и лесен за приготвяне. Домашният бульон може да бъде чудесно допълнение към кето диетата. Добавете към него малко масло за допълнителна енергия.

В списъка с позволените храни при кето диета влизат храни с ниско съдържание на въглехидрати. Основното правило за начинаещи е: винаги се придържайте към храни с по-малко от 5% въглехидрати.

Забранени храни при кето диета

Списъкът на позволени и забранени храни при кето диета е достатъчно балансиран, за да си набавяте достатъчно хранителни вещества и да не лишавате организма си от необходимата му енергия. Храните, които трябва да изключите от менюто си, може и да са ви от любимите и да ви е трудно в началото, но с времето ще свикнете и ще се насладите на полезните и здравословни качества и вкусове на кето храните. Нека видим кои храни се елиминират при кето диета:

Храни с високо съдържание на въглехидрати:

  • Тестени изделия от бяло/пшенично брашно – тук влизат хлябът, спагети и подобни изделия за паста, печива, сладкиши и всякакви ястия и готови продукти, в чиято рецепта е включено пшенично брашно. Него заменете с бадемово или кокосово брашно.
  • Ориз
  • Картофи
  • Плодове (с изключение на бери плодовете)
  • Газирани напитки, алкохол и фрешове – в газираните напитки има много добавена захар, както и в много от видовете алкохол (вижте повече ТУК). Бирата също е високовъглехидратно питие. Евентуално можете да си позволите по 1 чаша вино вечер. Във фрешовете, дори от пресни плодове, се съдържат много естествени захари, които трябва да избягваме. В малки количества можете да приемате домашно направен зеленчуков бульон.

Като цяло не трябва да консумирате храни с добавена захар или съдържащи бяло брашно или нишесте (познато още като скорбяла). Като изключим бери плодовете, останалите са изключени от кето списъка, тъй като съдържат високо ниво на естествени захари, което може да ви извади от кетоза. Когато сте добре информирани за списъка с позволени и забранени храни при кето диета, можете спокойно да елиминирате ненужните продукти.

Какви са алтернативите, когато говорим за списъка с позволени и забранени храни при кето диета?

Вече съществуват много варианти, с които успешно и здравословно да заместим храните и продуктите, които биха ни извадили от кетоза или биха повлияли отрицателно на здравето ни. Това са безглутенови брашна като кокосовото, бадемовото и т.н. Елиминирайки захарта, можем да използваме, със същия успех, подсладители на основата на билка стевия. Така отново ще приготвяме любимите си десерти и печива. Лесно можем да си направим ориз от броколи или карфиол. Позволете на кулинарното ви въображение да се развихри, след като сте се информирали за всички позволени и забранени храни по време на кето диетата. Ще можете свободно да приготвяте изкушения и да се задържите във фаза на кетоза, постигайки страхотни резултати. Можете да научите още интересна и полезна информация за кето диетата ТУК.