Консумирането на алкохолни напитки присъства в ежедневието ни. Това не звучи толкова странно, когато разберем, че Европа е континентът, на който се употребяват най-много спиртни напитки. Макар на алкохола да са нужни едва 6 минути, за да въздейства върху мозъка, то на нас ни трябват доста повече, за да се отървем от скритата захар в него. Тя въздейства на редица органи и процеси в тялото, за които може да прочетете в предходна наша статия ТУК.

Можем да заключим най-общо, че захарта :

  • способства възпаленията в тялото – при грипни епидемии медът, в който има захар, може да има обратно въздействие, в комбинацията с чай; при кожни проблеми, захарта засилва възпаленията.
  • причинява сърдечно-съдови заболявания
  • директно влияе на мозъка – тя може да засили състоянията на депресии
  • ускорява стареенето на кожата – появата на бръчки е неизменен фактор

След като бумът на затлъстяването се разпростря в цял свят, много от нас започнаха да обръщат внимание на начина си на хранене и ежедневни физически навици.  Предимно фокусът е върху балансираната консумация на храна и отстъствието на бяло брашно и захар от менютото ни.

Все повече хора осъзнават, че захарта е бич на новото време. Тя присъства в почти всички храни, а нейното прекомерно съдържание в организма, освен че вреди, застоява под формата на мазнини.

Днес сме решили да обърнем внимание на захарта, която се крие в алкохола.

Скритата захар в алкохола – рискове

Friends hands with glasses of wine and desserts, close up

Алкохолните напитки са тези, които съдържат етанол. Бройката е значителна, а употребата им широко разпространена.

Етанолът се произвежда от естествен процес, в който маята превръща захарта от плодовете, зърнените култури и захарната тръстика в алкохол. Създаването на алкохола се получава от атакуването на захарта от маята. В целия ход на този процес се получават алкохол и въглероден двуокис. Чистият алкохол е безцветна течност, а процесът на добиването му се нарича ферментация.

Спиртните напитки като уиски, джин, водка, ром, коняк и ракия се произвеждат чрез процеса дестилация, което означава увеличаване на количеството алкохол в течността. Съдържанието на алкохол в тези напитки е 40%. В процеса на дестилация водата и алкохолът се отделят чрез изпаряване, като по този начин се постига по-висока концентрация на етанол.

Алкохолните напитки оказват по-високо въздействие върху здравето, отчасти защото съдържат високи нива на калории. Това обаче са празни калории –  напитките не съдържат основните витамини и минерали, така че калориите по никакъв начин не допринасят за здравето. В някои случаи дори точно обратното! Редовното пиене може да доведе до увеличаване на теглото, а според редица проучвания – съдържанието на „скрити“ захари в алкохола допринася за редица здравни проблеми.

Допустими количества и препоръки

Решили сте да промените начина си на хранене с балансирана диета или искате да намалите количеството захар, което приемате? В този случай ограничете приема на алкохол, тъй като скритата добавена захар е най-големият нарушител в една диета/режим. Без дори да подозираме, една чаша сладко вино може да бъде огромна захарна бомба.

Световната здравна огранизация се е произнесла по този въпрос и е определила орентировъчен максимум за прием на захар на дневна база за хора, които нямат никакви здравословни проблеми. За дамите това са шест супени лъжици, а при мъжете е не повече от 9. Това съответства на 24  и 36 грама. С това оптимално количество ще се избегнат нарастващите проблеми, включително и затлъстяването. Ние ви препоръчваме да изключите захарта изцяло от менюто си, особено когато говорим за нейните изкуствени форми. Неслучайно един от най-ефективните режими на хранене – кетогенният- изключва от ежедневното меню захарта и въглехидратите!

Защо да внимаваме?

чаша червено вино със здравословни сандвичи, опднесени на стара дървена табла с място за поставки.

Редовният прием на алкохол е свързан с повишавеното на риска от развитие на рак на гърдата, дебелото черво и черния дроб. Рискът от цироза на черния дроб и високо кръвно налягане е също голям.

Ето и информация за начини, по които алкохолът и скритата захар влияят на тялото:

  • алкохолът дава еуофрично усещане, влияещо на мозъка и нервотрансмитера серотонин и допамин.  Те влияят на чувството за щастие, значимост и важност
  • съдържанието на въглехидрати в алкохола до голяма степен пречи на контрола на кръвната захар. Това пък има стимулиращ ефект върху панкреаса за отделяне на инсулин.
  • не на последно място поставяме повишеното тегло

Каква захар съдържат най-употребяваните алкохолни напитки?

Решихме да направим кратко проучване относно напитките, които повечето хора употребяват в ежденевието си. Колко захар мислите се съдържат в тях? Нека да видим:

  • Джин с тоник – 4 чаени лъжици захар. В самия джин няма захар, но ако добавите чаша 250 мл. тоник (13g захар) , то нещата доста се променят.
  • водка със сок – 7,5 чаени лъжички захар. На практика няма захар във водката, но ако решите да добавите сок от червена боровинка към него, тази напитка ще стане необичайно сладка и изключително вредна, тъй като количеството захар ще бъде 30 грама.
  • ром с кола – 7 чаени лъжички захар. Комбинацията на ром с кола е подобна на тази с водката и сока – около 27,5 грама захар. Каквото и да добавите към рома – Coca-Cola, Pepsi или Tesco Classic Cola, в чаша с 250 мл все още ще има 7 ч.л. захар.
  • бяло вино – 1,5 чаени лъжици захар. Съдържанието на захар в бялото вино, разбира се, зависи от това дали е сухо или полусухо, сладко или полусладко. Въпреки това, според Министерството на земеделието на САЩ, в чаша сладко бяло вино (125 мл) има 1,25 грама захар, което е само 1,5 ч.л.
  • червено вино – 1/4 чаена лъжичка захар. Що се отнася до количеството захар в чаша червено вино (125 мл), данните на американските и британските отдели на земеделието се различават в това отношение. Първото твърдение е, че червеното вино съдържа 1/4 ч.л. захар, а второто – 1 ч. л.