Чували ли сте за алкална диета като начин за сваляне на тегло? А знаете ли, че зад нея всъщност стоят редица медицински изследвания и доказателства за ползи и подобрение при много здравословни състояния?

Алкалната диета се основава на идеята, че заместването на киселинни храни с алкални може да се отрази положително на организма ни.

Разказваме подробно за нея в следващите редове.

 

Алкалната диета и алкално-киселинният баланс в тялото

През последните години алкалната диета се прочу като чудодейния режим на холивудските звезди, с които сваляха излишните килограми, прогонваха целулита и още куп суперлативи.

Така ли е обаче в действителност и какво представлява този тип диета?

Можем да срещнем този режим и с имената киселинно-алкална диета или киселинно-алкален хранителен режим.

За да го разберем напълно обаче, трябва да се запознаем с индикатора за киселинност в организма или терминът, който сме чували често: pH. Това е показателят за степента на киселинност на организма и обикновено го откриваме върху изследвания на урината си, например.

Той отразява концентрацията на водородните йони в организма.

Показателят за киселинност варира от 0 до 14. От 0 до 7 говорим за киселинност, а от 7 до 14 – за алкалност.

При степените 5, 6 и 7 налице е неутрална среда. Целта на алкалната диета е да се постигне именно този неутрален баланс. Това се прави чрез внимателен подбор на храни и напитки в дневното меню.

 

Киселинност в различните части на организма

 

Алкална диета. Увреждат колагена. Язва на стомаха. Хеликобактер пилори. Жена в розова, която показва полезния ефект от изчистване от токсините в червата.

 

Преди да започнем алкална диета, трябва да имаме предвид няколко неща.

Първо – кръвта също има киселинност. Тя е постоянна и варира между 7,36 до 7,45. Много е важно да следим този показател да не се изменя, защото дори леки промени могат да доведат до много тежки последици за целия организъм и дори до летален изход.

Добрите новини са, че храната и съответно – алкалният режим, не влияят на киселинността на кръвта.

Друг фактор, с който трябва да се съобразяваме, е киселинността на стомаха. Там, заради стомашните сокове, говорим за pH с коефициент под 3. Иначе казано – висока киселинност, благодарение на която разграждаме храната по-лесно и бързо.

pH на урината, от друга страна, варира много силно. Коефициентът тук зависи много от това какви храни приемаме. Влияе се много силно от:

  • алкохол
  • хидратация и начините, по които си я набавяме: вода, газирани напитки, енергийни напитки, силно подсладени сокове, фрешове и други
  • храната, която приемаме
  • заболявания на отделителната система

Приема се, че високата киселинност на урината е индикатор за проблем. Той може да доведе до развитие на инфекции, заболявания, възпаления, синдроми и болка. Измерване може да се направи и в домашни условия чрез използването на pH тест ленти.

Алкалността на отделяните течности пък се асоциира основно с добро здравословно състояние и правилен хранителен режим. Оттук и индикациите за това, че алкалната диета води до много ползи за организма ни.

 

Защо да изберем алкална диета?

В историята на човечеството хранителните режими търпят много промени. Това се забелязва с особена сила през последните два века, през които диети влизат и излизат от мода, но една тенденция е изключително забележима.

Тя се отнася до прогресивното увеличаване на приема на мазни храни и преработени продукти, пържено, сол, захар, сладко, месо. А те се свързват с повишаване на киселинността на организма и редица болести, като захарен диабет, сърдечно-съдови заболявания, депресия, рак и още много.

Приемът на някои категории храни и някои специфични продукти може да доведе до по-ниска киселинност и по-висока алкалност.

От друга страна, много голям плюс е, че по-голяма част от включените в алкалната диета изделия, чиято роля е да балансират организма, всъщност са здравословни. В списъка влизат редица плодове, зеленчуци и ядки.

В основата на алкалната диета е консумацията им във възможно най-здравословен вид – сурови. Едновременно с това режимът препоръчва изключването на месо и яйца. Дори не всички ядки са позволени, в зависимост от състава си.

Заради продуктите, включени в алкалния режим, може да се каже, че диетата е подходяща за вегетарианци, вегани и хора, които имат хранителни алергии и непоносимост към глутен, например.

 

Кои храни да включим в менюто си по време на алкална диета

 

Алкална диета. Хормонален дисбаланс. Веган кето диета. Дефицит на витамин B12.

 

Ако подберем добре продуктите, които консумираме по време на алкалния режим, можем да сме сигурни, че ще сме здрави за по-дълго време, ще намалим опасността от висок холестерол, заплахата от диабет и още редица негативни здравословни състояния. Освен това ще бъдем по-енергични и ще имаме по-силна имунна система – и това са само част от позитивите.

А ето и кои са продуктите, които ще ни помогнат в начинанието:

  • Зеленчуци: цвекло, броколи, карфиол, целина, краставици, зеле, лук, чесън, чушки, спанак, маруля, гъби
  • Плодове: ябълки*, банани*, грейпфрут*, лимон*, пъпеш*, диня*, портокали*, праскови*, нектарини*, ананас*, круши*, горски плодове, авокадо
  • Други продукти, които попадат в списъка: вода с pH между 9 и 11 или вода с лайм или лимон
  • Ядки: бадемите са за предпочитане

Отбелязаните с * продукти не са подходящи за хора на кето режим или друга нисковъглехидратна диета.

От друга страна е желателно да избягваме всички видове месо, мляко, млечни продукти и храни със захар и рафинирани мазнини, както и различни тестени продукти с овес, брашно, ориз, ечемик.

Важно е да обърнем внимание и на напитките при спазване на алкална диета. Абсолютно изключете от менюто си кафето, алкохола, газираните и енергийните напитки, както и всички видове фреш, сок и всяка друга преработена, наситена с оцветители или подсладители, напитка.

Освен това се препоръчва да увеличите движението, за да подобрите метаболизма си и преработката на веществата. Избягвайте, доколкото е възможно, и стреса и напрежението, както и излагането на токсични вещества и спазвайте алкална диета поне няколко седмици.

Преди да го започнете обаче помнете, че е задължително да се консултирате с лекар и да направите нужните изследвания, за да прецените как да спазвате диетата.

Препоръчително е при алкална диета да се спазва принципа 70/30 или 80/20 в зависимост от нуждите на тялото. Иначе казано: 70 или 80% алкални храни и 30 или 20% киселинни, за да пазите баланса в организма.