Мъничко, сладичко, с много полезни свойства – що е то?

Отговорът на тази гатанка може да бъде единствено “бери плод”!

Малина, боровинка, къпина, ягода, годжи бери – макар и малки по размер, всички тези плодове заслужават голямо място в менюто ни. И днес ще ви разкажем защо.

Кои плодове спадат към “бери плодовете”?

Бери плод” е определението за всички онези дребни, обикновено сладки, изключително полезни плодове с червен или тъмен цвят. Едва ли има човек, който да няма красиви спомени от детството си, свързани с тях. Тях беряхме от бодливи храсти и покрай горски пътеки. Пак тях търсехме сгоден случай да отмъкнем от градината на баба през пролетта, лятото, а понякога и есента.

Наименованието им идва от английската дума “berry” – събирателно име за дребни плодове с ярък цвят, сладък, кисел или тръпчив вкус. Всеки от тях се отличава със собствени качества и полезни свойства, които е важно да знаем.

Полезни свойства 

Общото при всички бери плодове е, че те обикновено са малки по размер, но за сметка на това – пълни с витамини и минерали, полезни за цялото тяло.

Първото и най-голямо тяхно предимство е, че съдържат високо ниво на антиоксиданти. Това са веществата, които приемаме със значително количество от храната си и имат благотворно и отпускащо влияние върху организма. Освен това, те имат една изключително важна роля – прочистване на тялото от тежки метали и токсини. И ако това не ви убеждава да похапнете малкото ягоди за следобедна закуска, продължете да четете!

Разбира се, както всички други дарове от природата, бери плодовете са най-полезни пресни. Любопитен факт е, че дори при замразяване за по-късно използване, малките плодчета не губят своите полезни качества.

Друго тяхно качество, е че макар и сладки заради естественото си съдържание на захари, те балансират нивата на кръвната захар и инсулина. Това е особено важно при хора с хронично или наследствено ниско кръвно налягане.

Бери плодовете и закуската

Ягоди, малини и къпини - в три железни кошнички.

Чудили ли сте се защо в повечето рецепти за здравословна закуска се съдържат под дадена форма малини, боровинки, ягоди или къпини?

Много от модерните варианти на мюсли също залагат именно на тези плодове, защото те са добре известни с високото си съдържание на фибри. Ако сте опитвали поне веднъж да започнете деня с подобно похапване, то със сигурност сте се чувствали сити поне до ранния следобед. Това се дължи на първо място на силните засищащи свойства на малките плодчета и техния състав.

За пример:

  • 100гр. малини съдържат 11.9 грама въглехидрати, 6.5 от тях – фибри
  • 100гр. къпини съдържат 10.2 грама въглехидрати, 5.3 от които, фибри
  • 100гр. ягоди съдържат 7.7 грама въглехидрати, 2.0 от които, фибри
  • 100гр. боровинки съдържат 14.5 грама въглехидрати, 2.4 от които, фибри

А като допълнение – плодчетата са нискокалорични, така че дори няма да навредят на фигурата ви.

Източник на витамин С

Ако досега не сте се убедили, че е добре да похапвате бери плодове, сега е моментът да споменем, че те осигуряват на организма така нужните нива на витамин C. Съдържанието му е по-ниско, отколкото това в лимоните, но през пролетта и лятото бери плодовете си остават незаменим източник на аскорбинова киселина (както още наричаме добре известния витамин С). Една купичка малини, например, ще ви даде около 4гр. витамин С и цялата нужна на организма ви доза фибри за цял ден.

Именно заради това, бери плодовете са известни помощници на тялото при възпаления. Сладките и деликатни малини, например, са се доказали във времето като природно средство за облекчаване на болката. Ягодите, от друга страна, помагат на костите, косата и кожата да бъдат здрави и да се възстановяват по-бързо при нараняване. Червените боровинки са най-лековитият природен дар при инфекции на пикочните пътища.

Не на последно място, не бива да забравяме свойствата на бери плодовете да забавят времето за кожата. Тя е органът, върху който годините оставят най-видими следи. Любимите ни малки плодове забавят стареенето ѝ. Това е възможно благодарение на вещество на име лекопен – основен фактор за естественото производство на колаген.

Бери плодовете в борба с холестерола

Когато чуете холестерол и веднага в ума ви нахлуват образи на запушени артерии?

Имаме добра новина за вас – бери плодовете намаляват нивата на холестерола или по-точно – на този, който учените наричат “лош холестерол”. Именно той предизвиква така наречените “плаки” по кръвоносните съдове.

Заедно с антиоксидантните, които съдържат, бери плодовете успешно се борят срещу високите нива на веществата. Оттук те имат славата и на добри за сърцето и кръвоносните съдове храни.

Годжи бери – храната на живота

Годжи берито е един от бери плодовете, които допреди няколко години бяха напълно непознати, а сега са навсякъде. Можем да ги намерим пресни, изсушени, като съставки на различни шейкове и енергийни барчета, мюслита и здравословни продукти.

Тук ви даваме 6 причини за това защо да включите в менюто си годжи бери, но в действителност, ползите му за организма са безброй. Затова и много хора го наричат храна на живота. Част от тях са: повишаване на нивото на енергията, по-добър сън, подобряване на концентрацията, по-ниски нива на стрес.

Кога да увеличим приема на бери плодове?

Най-правилният отговор на този въпрос е – винаги. Никога не е излишно да захраните организма си с повече витамини и минерали.

Ключово обаче е да ги похапвате през първата половина на деня заради нивата на захари и въглехидрати. По-добре е те да се поддържат по-ниски вечер за по-спокоен сън.

Препоръчително е да ги добавите към менюто си през пролетта и есента – сезоните, в които имунитетът е по-нисък и всеки витамин и плод е от значение.

Кога да избягваме бери плодовете?

Досега говорихме за ползите от бери плодовете, но е важно да знаем и кога да ги избягваме.

Не прекалявайте с тях, ако сте на диета, която изисква прием на ниско ниво на фибри. Такива хранителни режими обикновено се прилагат при проблеми с храносмилателната система и раздразнен стомах.

Разбира се, избягвайте ги, ако имате алергия към някой от видовете им – най-често срещани са алергичните реакции към ягодите.

Здравословни рецепти за закуска 

Едно от най-големите предимства на бери плодовете, е че може да се добавят в почти всички диети. Изключение е гореспоменатата диета с ниски нива на фибрите.

За тези от вас, които искат да намалят обиколката на талията си, малкото калории в бери плодовете ще ги направят прекрасен десерт и още по-добра добавка към нискокалорични ястия и рецепти за всеки повод.

Даваме ви два варианта за вкусна закуска с бери плодове:

брускети с маскарпоне ягоди. Разположени върху дъска и готови за сервиране.

Леки брускети с бери плодове

Необходими са ви:

  • Брускети
  • Прецедено кисело мляко
  • Сезонни бери плодове – боровинки, ягоди, малини

За кето режим на хранене, брускетите мгат да бъда направени от бадемово брашно.

Безглутенов пудинг с чиа и бери плодове

Необходими са ви:

  • 1 чаена лъжичка екстракт от ванилия
  • Шепа бери плодове по избор
  • Чия
  • Прясно мляко

Използвайте блендер, за да направите плодовете на хомогенна смес. Добавете прясното мляко, а след това, в подходящи съдове за порции, чията. Получавате веган пудинг без готвене и глутен. Подходящ десерт за деца.

За кето режим на хранене – заместете прясното с кисело мляко, а чията – с ленено семе.

Автор: Васи Дюлгерова