Бързото отслабване е все по-желано от всеки, който е в борба с излишните килограми. Има и безброй методи, които претендират, че ще направят това възможно. Но здравословни ли са те и не е ли по-добре да изберете начин, който да ви осигури бавно, стабилно и сигурно отслабване? Още съвети и методи за отслабването можете да намерите на страницата ни за отслабване. А днес ще се опитаме да развенчаем митовете, като отговорим на тези така важни въпроси за всеки, който иска да се раздели с излишното тегло.

Не можем да отслабнем с диета за една седмица

На теория е възможно да отслабнете няколко килограма за една седмица, но за съжаление, няма да се разделите с чистите телесни мазнини. А това, вярваме е целта на всеки. Поради дефицита на калории, необходим за изгарянето на всеки килограм мазнини, просто не е възможно безопасно изгаряне на примерно 10 килограма чиста телесна мазнина само за една седмица. Освен това хората, които отслабват бавно, са по-склонни да запазят теглото в дългосрочен план и се излагат на по-малко рискове за здравето. Според повечето експерти загубата на 1 – 2 кг. е здравословната и безопасна норма. Отслабването с повече от това се смята за прекалено бързо и може да доведе до здравословни проблеми. Включително загуба на мускулна маса, камъни в жлъчката, хранителни дефицити и намален метаболизъм.

Най-често срещаните начини, по които хората се опитват да отслабнат бързо, са с изтощителни тренировки и нискокалорична диета – в повечето случаи с по-малко от 800 калории на ден. Тези варианти със сигурност ще доведат до загуба на повече от 2 кг. през първата седмица. За този първоначален период бързото отслабване е напълно нормално. Теглото, което се губи през това време се нарича „водно тегло“. Когато консумирате по-малко калории, отколкото тялото ви изгаря, то започва да използва своите запаси от енергия, известни като гликоген. Гликогенът в тялото ви е свързан с водата, така че когато изгаряте гликоген за енергия, тялото изхвърля тази вода. След като тялото изразходи запасите си от гликоген, спадът в килограмите се стабилизира. Не бива обаче това да се случва прекалено бързо, защото ще доведе до повече вреди, отколкото ползи.

Вреди от бързото отслабване

Млада жена яде здравословна храна с мюсли на дивана вкъщи.

Разбираме, че е изкушаващо да опитате и да отслабнете бързо, но сега ще разберете защо не ви го препоръчваме. Това може да ви изложи на риск от много здравословни проблеми, особено ако спазвате диета за бързо отслабване в продължение на няколко седмици. Ето и какви могат да бъдат те:

  • Може да загубите мускулна маса

Както вече споменахме, отслабването не води само до загубата на мазнини. Докато нискокалоричната диета може да ви помогне да отслабнете бързо, голяма част от теглото, което ще загубите, ще дойде от мускулите и водните запаси. Хората, които спазват нискокалорична диета губят над шест пъти повече мускули от тези, които се стремят да отслабнат здравословно.

  • Метаболизмът ви ще се забави

Метаболизмът определя колко калории изгаряте всеки ден. По-бавният метаболизъм означава, че изгаряте по-малко калории. Бързото отслабване чрез консумация на по-малко калории може да доведе до изгаряне на до 23% по-малко калории на ден. Двете основни причини, поради които метаболизмът спада при много нискокалорична диета, са загубата на мускули и спада на хормоните, които регулират. Най-важното е, че този спад в метаболизма може да продължи и дълго след като приключите с диетата за бързо отслабване. За още грешки, които забавят метаболизма, можете да погледнете тук.

  • Може да ви причини хранителни дефицити

Ако не приемате достатъчно калории, може да сте застрашени от различни хранителни дефицити. Това е така, защото е трудно да се консумират достатъчно хранителни вещества като желязо, фолати и витамин В12 при нискокалорична диета. Тези хранителни дефицити, от своя страна, могат да доведат до допълнителни проблеми като косопад, умора, слаби и чупливи кости, нарушена имунна функция. Няма как да ги отбележим като просто неприятни странични ефекти от бързото отслабване.

  • Може да доведе до камъни в жлъчката

Камъните в жлъчката са втвърдени парчета, които се образуват вътре в жлъчния мехур. Те могат да бъдат болезнен страничен ефект от загуба на тегло твърде бързо. Обикновено жлъчният мехур отделя храносмилателни сокове, за да разгради мазната храна и да я усвои. Ако не ядете достатъчно, жлъчният ви мехур няма да трябва да отделя храносмилателните сокове. Следователно рискът от появата на камъни е голям и ще бъде придружен от силна болка и лошо храносмилане.

  • Неприятният йо-йо ефект

Жена, показваща кантар - здравословно отслабване в няколко стъпки.

Йо-йо ефектът е много често срещана ситуация, когато след бързо отслабване, започвате да си връщате теглото, а даже и да прибавяте към него допълнително. Всъщност две трети от диетите за бързо отслабване водят до това. Ако този процес се повтори многократно, ще се затворите в един порочен кръг. Това ще доведе до голямо затруднение за намаляване на теглото и отрицателно въздействие върху метаболизма и цялостното ви здраве. Йо-йо ефектът може да бъде придружен и със засилване на апетита, увеличаване на мазнините, високо кръвно налягане и кръвна захар.

Защо не съществува здравословно бързо отслабване

За съжаление, дори диетите за бързо отслабване да подействат, е малко вероятно да поддържате здравословно тегло в месеците и годините след това.  А за вредните последиците върху организма вече се убедихте, че не са никак малко. Най-ефективният начин да отслабнете здравословно, е да го правите постепенно. Това може да включва следване на определен хранителен план за отслабване, но също така промени във физическата активност и начина на живот. Можете да се информирате за лошите навици, които пречат на отслабването и как да се отървете от тях тук. Още съвети по темата можете да намерите и на страницата ни за отслабване.

Съществува само едно изключение, при което може да се препоръча бързото отслабване като здравословна опция. Нискокалоричните диети са подходящи за хора със затлъстяване (с индекс на телесна маса по-голям от 30), нуждаещи се от бърза загуба на тегло, заради други здравословни проблеми или предстоящи хирургични интервенции. Обикновено тези диети се извършват под наблюдение на лекар с продължителност няколко седмици. Храната е балансирана и осигурява загуба от 15% до 25% на телесното тегло за 12 седмици.