11 грешки при отслабване

Обновена: 12.03.2024|
Чия, чиа. Сваляне на коремни мазнини при кето диета. Коремни мазнини по време на менопауза. Болестни сигнали. Грешки при отслабване, диети.

Често в опита си за сваляне на килограми за кратък срок от време допускаме грешки при отслабване, които влияят неблагоприятно на нашето тяло. Отслабването не бива да се разглежда единствено като сваляне на килограми, а като нужда от поддържане на постоянно здравословно тегло.

Излишъкът на мазнини може да доведе до странични здравословни проблеми и усложнения. В тази връзка, отслабването е важно за доброто качество на живот и здраве.

Подготвили сме единадесетте най-големи лъжи, митове и погрешни схващания относно загубата на тегло, които ни водят в грешна посока при свалянето на килограми.

 

 

calc magn 400
folieva 02 600 02
calc magn 400
folieva 02 600 02
  1. Всички калории са равни

Схващането за калориите води началото на широка гама от често допускани грешки при отслабване. За да развенчаем този мит, ще дадем ясно определение какво всъщност представлява калорията и защо е нужна.

Калорията е мярка за енергия. Всички калории имат еднакво енергийно съдържание. Но те идват от различни източници. Някои от които здравословни, други – не толкова. Именно в това се изразява разликата, що се отнася до ефекта им върху тялото.

Различните храни, които консумираме, преминават различни метаболитни пътища, докато се разградят на прости единици в тялото. По този начин те имат различен ефект върху чувството за глад и хормоните, които отговарят за регулацията на телесното тегло.

Калорията на мазнината е напълно различна от тази на въглехидратите или на протеините.

 

  1. Отслабването е линеен процес

Една от често допусканите грешки при отслабване е да се смята, че свалянето на излишните килограми е линеен процес.

Какво имаме предвид – килограмите винаги могат да варират, те никога не се движат само в права надолу или нагоре. Макар да следваме определен режим на хранене, с цел отслабване, килограмите зависят от много съпътстващи фактори, като спорт, прием на течности и други.

През някои дни или дори седмици може да отслабнем, докато през други може да наддадем в нормални граници. Но това не е причина за безпокойство.

Нормално е телесното тегло да се колебае нагоре и надолу с няколко килограма. Възможно е да носим повече храна в храносмилателната си система или да задържаме повече вода от обикновено.

Това е още по-силно изразено при жените, тъй като теглото на водата може да варира значително по време на менструалния цикъл.

В крайна сметка е важно да следим общата тенденция. Ако тя сочи, че килограмите се намаляват, без значение колко се колебаят, успехът е налице.

 

  1. Затлъстяването е свързано с воля, а не с биология

 

Грешки при отслабване.

 

Неточно е да се твърди, че телесното ни тегло и общото ни физическо състояние се дължи единствено на силата на нашата воля. Генетичното обременяване съвсем не е за подценяване.

Няма как да се сравняват килограмите на слаб човек, който в рода си няма свързани заболявания с килограмите на човек с наднормено тегло, което е засегнато в родовото дърво.  Затлъстяването е много сложно заболяване с десетки свързани фактори.

Много генетични променливи са свързани със затлъстяването и различни медицински състояния, като хипотиреоидизъм, PCOS и депресия – те могат да увеличат риска от наддаване на тегло.

Tялото съдържа редица хормони и биологични пътища, които трябва да регулират телесното тегло. Те са склонни да бъдат дисфункционални при хора със затлъстяване, което прави много по-трудно отслабването и поддържането на теглото.

Например, резистентността към хормона лептин е основна причина за затлъстяване. Лептинът трябва да подаде сигнал на мозъка, че има достатъчно складирани мазнини. Но ако организмът ни е резистентен към лептина, той не може да изпълни своята функция правилно и мозъкът мисли, че гладуваме.

Опитът да се прояви сила на волята и съзнателно да се консумира по-малко храна в лицето на сигнала за гладуване, задвижван от лептин, е невероятно труден.

Разбира се, това не означава, че хората трябва да се откажат и да приемат генетичната си съдба. Отслабването все още е възможно – просто е много по-трудно за някои хора.

 

  1. Яжте по-малко, движете се повече

Телесните мазнини са просто складирана енергия. За да загубим част от тях, трябва да изгорим повече калории, отколкото приемаме. В този смисъл е съвсем логично да смятаме, че ако се храним по-малко, а наблегнем повече на физическата активност, ще отслабнем.

Въпреки че този съвет работи на теория, особено ако направим постоянна промяна в начина на живот, това е лоша препоръка за хората, които страдат от сериозен проблем с теглото.

Повечето хора, които следват този съвет, в крайна сметка възвръщат загубеното тегло поради физиологични и биохимични фактори. Този ефект е познат още като йо-йо ефект на килограмите.

Необходима е сериозна и продължителна промяна в перспективата и поведението, за да се отслабне с диета и упражнения. Ограничаването на приема на храна и повече физическа активност не е достатъчно. По друг начин стои въпросът с кето режима на хранене.

Да инструктираш някой със затлъстяване просто да яде по-малко и да се движи повече е като да кажеш на някой с депресия да се развесели или на някой с алкохолизъм да пие по-малко.

 

  1. Въглехидратите ни правят дебели

Сред всички грешки при отслабване, сякаш тази заема челна позиция. Диетите с ниско съдържание на въглехидрати могат да помогнат за загуба на тегло. Те са изключителни ефективни за хора с наднормено тегло, но и при конкретни заболявания.

Но в никакъв случай не можем да заключим, че въглехидратите са причина да пълнеем. Въглехидратите в естествените и натурални продукти са полезни за тялото, когато то използва този източник на гориво (това не важи при кето режима на хранене).

От друга страна, рафинираните въглехидрати като рафинирани зърнени храни и захар определено са свързани с наддаване на тегло.

 

  1. Мазнините ни карат да пълнеем

 

Грешки при отслабване. Полезни мазнини.

 

Допускат се грешки при отслабване и когато става въпрос за мазнините. Тези макронутриенти осигуряват около 9 калории на грам, в сравнение със само 4 калории на грам въглехидрати или протеини. Но да следим само калориите е едностранчива и неправилна стратегия.

Мазнините са много калорични и често срещани в нездравословните храни. Но всъщност, малко хора си дават сметка, че полезните мазнини могат да ни поставят в перфектна форма.

Чрез нисковъглехидратните и високомазнинни диети, основният източник на гориво за клетките се променя. Ограничаването на въглехидрати до минимум поставя тялото в метаболитното състояние кетоза. При него мазнините се превръщат в енергия за тялото.

Така всички складирани мазнини започват да се горят, за да доставят гориво и храна на клетките. Килограмите силно и трайно вървят надолу, а здравословните ползи са много.

Разбира се, правим уточнение, че отслабването е възможно единствено при прием на полезни мазнини, здравословни за тялото.

Всъщност тялото ни се нуждае от здравословни мазнини, за да функционира правилно.

 

  1. Закуската е необходима за отслабване

Това твърдение е също доста остаряло схващане и една от най-често срещаните грешки при отслабване. Заседналият начин на живот при голям процент от хората трябва да е свързан с по-малък прием на храна. Закуската, обядът е вечерята са удачни единствено ако имаме възможността да ги изразходим като енергия.

Все по-често хората се спират на режими, включващи фастинг или интермитентно хранене. При тях се следят 8-10-12-14 или дори 16 часа в денонощието без прием на храна. Това помага на тялото да се изчисти и да използва целия запас от хранителни вещества, с които сме го заредили по-рано.

Изгарянето на излишни мазнини и свалянето на килограми е налице, заедно с едно здравословно прочистване на организма.

Абсолютен мит е и твърдението, че закуската засилва метаболизма и че яденето на няколко малки ястия ни кара да изгаряме повече калории през целия ден. Най-добре е да се храним, когато сме гладни и да спрем, когато сме сити.

 

  1. Храната от пунктове за бързо хранене е вредна и води до напълняване

Една от най-разпространените грешки при отслабване е да се смята, че всички храни, закупени от места за бързо хранене са вредни, висококалорични и нездравословни, които ще повлияят негавитно върху телесното тегло.

Не всяка “бърза храна” е нездравословна. Поради повишеното здравословно съзнание на хората, много вериги за бързо хранене започнаха да предлагат по-здравословни опции.

Разбира се, има милиони магазинчета, в които ще открием тестени изделия, захарни изкушения, бързо приготвена храна с нездравословни продукти, но съвсем не е това целият пазар.

Пунктовете за свежи продукти, безглутеновите закуски, здравословно приготвени барчета без захар – всички те са чудесна алтернатива за бързи похапвания през деня.

 

  1. Диетите за отслабване работят

 

11 грешки при отслабване.

 

Индустрията за отслабване иска да вярваме, че диетите работят. Въпреки това, диетите рядко работят в дългосрочен план. При повечето от тях се наблюдава силно лишение от хранителни продукти, които водят до постоянен глад.

В този смисъл, след кратък период на спазване, ние възвръщаме свалените килограми и често наддаваме допълнителни.

Важно е да изберем подходящ режим за сваляне на килограми, който не е свързан с глад и лишения. Неслучайно кетогенната диета набра огромна популярност през годините. Тя лесно може да се превърне в дългосрочен начин на хранене.

Замяната на въглехидратите с полезни мазнини носи чувство за ситост за дълъг период от време. А липсата на нужда да се следят калориите не ни фокусира единствено върху свалянето на килограми. Ако успеем да я съчетаем с увеличени нива на активност и здрав сън, резултатите ще бъдат налице.

 

  1. Здрави са единствено слабите хора

Вярно е, че затлъстяването увеличава риска от няколко хронични заболявания, включително диабет тип 2, сърдечни заболявания и някои видове рак.

Въпреки това, много хора със затлъстяване са метаболитно здрави – и много слаби хора имат същите хронични заболявания.

Важно е да уточним, че има значение къде се натрупват мазнините. Ако имаме много мазнини в областта на корема, то ние сме изложени на по-голям риск от метаболитно заболяване.

 

  1. Диетичните храни могат да ни помогнат да отслабнем

Много нездравословна храна се продава като здравословна. Примерите включват нискомаслени, обезмаслени и преработени храни, както и напитки с високо съдържание на захар.

Трябва да сме силно скептични към всякакви здравни претенции върху опаковките на храните, особено върху преработените продукти. Тези етикети обикновено съществуват, за да заблуждават, а не да информират.

Натуралните продукти, свежите зеленчуци и непреработените храни са сигурен източник на полезни хранителни вещества за нашето тяло.

Включвайки ги редовно в менюто си, постепенно и сигурно ще избегнете гореизброените грешки при отслабване и своевременно ще постигнете желаното тегло.

Категории: Хранене и видове храни|Публикувана: 28.11.2021|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

a54d42a848406e90e9cc878c0c80172d?s=96&d=mm&r=g

Автор: For Life

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 12 март 2024 в 17:11 | Публикувана: 28 ноември 2021 в 21:45 | Категория: Хранене и видове храни