Диета при множествена склероза: всичко, което трябва да знаете

Обновена: 27.02.2024|

Множествена склероза (МС) е едно от най-честите неврологични заболявания. Засяга почти 914 хиляди души в САЩ и над 2,1 милиона души по цял свят. Два до три пъти по-често срещано заболяване е при жените, отколкото при мъжете.

Тази статия обяснява как диетата може да повлияе на множествена склероза и предоставя насоки за промяна в начина на хранене, които могат да помогнат за регулиране на симптомите.

 

Какво представлява множествената склероза?

Множествената склероза или МС (съкратено) е автоимунно хронично неврологично заболяване, което постепенно разрушава миелиновата защитна обвивка на нервните влакна.

 

Заболяването вероятно се предава по наследство, но все още точните причини за възникването му не са изяснени. Фактори на околната среда и причинители на инфекции могат да са ключови в развитието на множествена склероза.

Тя засяга главния и гръбначния мозък и по-точно мастната обвивка на аксоните, наречена миелинова. Това уврежда мозъчната тъкан и води до множество симптоми на заболяването.

При заболяването е засегната способността на нервните клетки на гръбначния и главния мозък да имат комуникация помежду си чрез електрически сигнали. Тези сигнали се предават по аксоните. Това са дълги израстъци, обгърнати с миелин (изолираща субстанция).

Множествена склероза е автоимунно заболяване, при което имунната система на тялото погрешно атакува миелиновото покритие и го унищожава. Когато това се случи, аксоните не могат да проведат ефективно своите сигнали до главния и гръбначния мозък.

С течение на времето това заболяване може трайно да увреди нервите, засягайки комуникацията между мозъка и тялото.

Накратко: Името на заболяването множествена склероза (Multiple sclerosis) идва от „склеротирането“, което в своята същност означава образуване на анормални клетки или клетъчни отлагания в изграденото предимно от миелин бяло мозъчно вещество на главния и гръбначния мозък.

Увредените области водят до това, че сигналите от мозъка не се предават правилно до останалата част от тялото.

Симптоми на множествена склероза

 

Множествена склероза - диета.

 

  • Умора
  • Изтръпване и скованост
  • Дисфункция на пикочния мехур и червата
  • Затруднения в движението и спастичност (мускулна скованост, неволни мускулни спазми)
  • Нарушено зрение
  • Затруднения с ученето и паметта

МС е комплексно заболяване и начинът по който прогресира варира от човек до човек.

Учените все още не са сигурни каква е причината за възникването на МС и как да я лекуват, но знаят, че са замесени имунни, екологични и генетични фактори.

Въпреки че диетата не може да излекува множествената склероза, някои изследвания показват, че промените в режима на хранене помагат за регулиране на симптомите. Това от своя страна може да подобри качеството на живот на хора с МС.

 

Как диетата влияе на множествената склероза?

Понастоящем няма официални диетични указания за хора с множествена склероза.

Двама души с това заболяване могат да се повлияят по съвсем различен начин от една и съща диета. Затова лечението на МС е строго индивидуално и зависещо от много фактори.

Учените обаче смятат, че комбинация от генетични и фактори на околната среда могат да причинят заболяването, както и че храненето може да окаже влияние.

Фактът, че МС е по-разпространена в западните страни, отколкото в развиващите се страни,насочва към извода, че диетата може да играе ключова роля.

Ето защо диетичните насоки и препоръки за хора с МС трябва да имат за цел да допринасят за контрол над симптомите и подобряване качеството на живот.

Диетата може да помогне при множествена склероза, като:

  • Предотвратява или контролира развитието на заболяването
  • Помага за справяне със симптомите
  • Намалява пристъпите

В идеалния случай диетата, подходяща за МС, трябва да бъде:

  • С високо съдържание на антиоксиданти за борба с възпалението.
  • Богата на фибри за подпомагане на движението на червата.
  • Достатъчно богата на калций и витамин D за борба с остеопорозата.
  • Богата на витамини и минерали за борба с умората и подобряване на здравето.
  • Ограничена от храни, свързани с хронично възпаление и други лоши здравословни състояния, или тези, които затрудняват ежедневните дейности при някои хора с МС.

Някои данни показват, че други хранителни модели, включително кето диетата, могат да помогнат за овладяване на симптомите при хора с множествена склероза.

Въпреки това изследванията в тази сфера продължават и учените трябва допълнително да проучат ролята на кето диетата при МС.

 

Какво установяват проучванията?

Направени проучвания при хора с МС, спазващи различни видове диети за облекчаване на симптомите на заболяването, показват следните резултати.

Диета, имитираща гладуване

Проучване, включващо 60 души с МС, установява, че диета, имитираща гладуване, или диетичен модел, който включва периодични цикли на нисък прием на калории и кетогенна диета имат потенциал за лечение на рецидивиращо-ремитентна множествена склероза (RRMS).

Това е най-честият тип МС, който се характеризира с периоди на затишие и на обостряне чрез поява на нови симптоми и влошаване на съществуващите.

Все пак учените смятат, че са необходими повече висококачествени проучвания за ефектите от диетите, имитиращи гладуване при хора с МС.

Кето диета (кетогенна диета)

 

Забранени храни при кето диета.

Друго проучване наблюдава хора с МС, спазващи кетогенна диета, която ограничава приема на въглехидрати до по-малко от 20 грама на ден в продължение на 6 месеца. Проучването установява, че диетата помага за ограничаване на умората и депресията, насърчава загубата на телесни мазнини и намалява възпалителните маркери.

Някои хранителни вещества, включително рибено масло, витамини от група B, N-ацетилцистеин и Q10, могат да бъдат от полза за хора с лека до умерена МС. Това потенциално води до по-добро общо функциониране, както и подобрено качество на живот и способност на придвижване.

Хранителните вещества, свързани с тези положителни промени, включват повишен прием на мазнини, холестерол, фолиева киселина, желязо и магнезий. От друга страна, намаленият прием на въглехидрати изглежда е полезен.

Палео диета

Настоящи данни показват, че модифицираната палео диета и приемането на добавки могат да помогнат за потискане на умората при пациенти с МС.

Други проучвания

Има също доказателства, че хората с множествена склероза е по-вероятно да имат недостиг на някои хранителни вещества, включително витамините A, B12 и D3.

Данни показват, че приемането на определени витамини и минерали, мастни киселини, антиоксиданти, растителни съединения и мелатонин могат да помогнат за подобряване на някои симптоми на МС.

Учените трябва да направят повече изследвания, преди да дадат официални препоръки относно много от хранителните модели, обсъдени по-горе. Предварителните изследвания обаче са обещаващи.

 

Подходящи храни при множествена склероза

Въз основа на текущи и съществуващи изследвания, подходящата за множествена склероза диета трябва да помогне на хората със заболяването да регулират симптомите и да управляват прогресията на заболяването.

Както и да има за цел да сведе до минимум симптомите на МС и тяхното влияние върху цялостното качество на живот.

Списък с храни, които трябва да включите в диета, подходяща за МС

 

Множествена склероза. Храни без въглехидрати. Разрешени зеленчуци при кето диета.

 

  • Пресни плодове и зеленчуци
  • Зърнени храни
  • Ядки и семена
  • Прясна и мазна риба (сьомга, скумрия и други богати на омега-3 мастни киселини и витамин D)
  • Меса (пресни: говеждо, пилешко, агнешко и други)
  • Яйца (добър източник са на биотин, витамин D и други важни хранителни вещества)
  • Млечни продукти (мляко, сирене, кисело мляко, масло и други)
  • Мазнини (здравословни, като маслини, ленено семе, кокосово масло, авокадо)
  • Богати на пробиотици храни (кисело мляко, кефир, кисело зеле и други)
  • Напитки (вода, билков чай)
  • Билки и подправки (всички пресни)

Накратко, насоките за подходяща за множествена склероза диета са подобни на цялостната богата на хранителни вещества, добре балансирана диета.

Набляга се на прием на повече растителни и зърнени храни. Това е така, защото тези групи храни са с по-високо съдържание на фибри, витамини, минерали и течности. Те помагат при симптоми на множествена склероза, като запек, умора и дисфункция на пикочния мехур.

Също така са с по-високо съдържание на растителни съединения, които функционират като антиоксиданти. Това са молекули, които помагат в защитата на клетките от увреждането на свободните радикали.

Тези съединения могат да помогнат в борбата с възпалението и потенциално да забавят прогресията на множествена склероза.

Рибата, особено мазната, като сьомга и скумрия, изглежда е полезна за МС, вероятно защото е с високо съдържание на противовъзпалителни омега-3 мастни киселини. Те също така са с високо съдържание на витамин D, който, в комбинация с калций, поддържа здравината на костите.

Кои храни да се консумират в умерени количества при МС?

  • Червено месо

Настоящите изследвания върху ефектите от приема на червено месо и наситени мазнини върху симптомите на МС показват смесени резултати.

Въпреки това яденето на червено месо в умерени количества, с фокус върху консумация на повече плодове, зеленчуци и зърнени храни, вероятно е от полза за хората с МС.

  • Млечни продукти

Млечните продукти също показват смесени резултати. В някои проучвания млечните продукти са свързани с активността на заболяването.

Те са добър източник на калций, витамин D, витамин А и калий, така че можете да опитате да ги включите умерено в диета, подходяща за МС.

Говорете с лекаря си, ако смятате, че млечните продукти влошават симптомите на заболяването.

  • Цьолиакия и множествена склероза

Някои изследвания показват, че хората с МС могат да имат по-висок риск от цьолиакия, автоимунно състояние, което причинява увреждане на тънките черва при консумация на глутен.

Глутенът е група протеини в пшеницата, ечемика и ръжта. Ако имате множествена склероза и изпитвате изключителен дискомфорт, когато ядете продукти на базата на глутен, като хляб, тестени изделия, бисквити и печени изделия, важно е да уведомите своя доктор, за да установи дали имате цьолиакия.

Други симптоми на цьолиакия включват:

  • подуване на корема
  • диария
  • умора
  • коремна болка
  • хронично главоболие
  • анемия

 

Храни, които да избягвате при множествена склероза

Докато диетата, подходяща за множествена склероза, позволява много богати на градивни вещества храни, все още има някои групи продукти, които трябва да ограничите, за да помогнете за управлението на симптомите на МС.

Повечето от тези храни са свързани с хронично възпаление. Те включват преработени меса, рафинирани въглехидрати, трансмазнини и подсладени със захар напитки.

Ето списък с храни, които трябва да избягвате, ако имате МС:

  • Преработени меса (колбаси, месни консерви и меса, които са осолени, пушени или сушени)
  • Рафинирани въглехидрати (бял хляб, паста, бисквити, тортили и др.)
  • Пържени храни (пържени картофи, пържено пиле, пръчици моцарела, понички и други)
  • Силно преработени храни (фаст фууд, картофен чипс, полуфабрикати и замразени ястия)
  • Трансмазнини (маргарин, шортенинг и частично хидрогенирани растителни масла)
  • Подсладени със захар напитки (енергийни и спортни напитки, сода и сладък чай)
  • Алкохол (ограничете консумацията на всички алкохолни напитки, доколкото е възможно)
  • Ако имате цьолиакия, стремете се да избягвате всички храни с глутен, като пшеница, ечемик и ръж.

 

Обобщено

Диетата, подходяща за множествена склероза, е подобна на диета, фокусирана върху насърчаването на цялостното здраве и благополучие.

Ограничава някои храни, като преработени меса, рафинирани въглехидрати и трансмазнини. Тези храни не помагат за справяне със симптомите на МС и могат да засилят процеса на възпаление.

Спазването на кето диета и диета, имитираща гладуване имат своите ефекти за намаляване симптомите на заболяването.

Категории: Здраве|Публикувана: 20.04.2022|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Ваня Боянова
Ваня Боянова е дипломиран технолог по „Храни, хранене и диететика“. Участвала е в множество проекти за здравословно хранене в България и чужбина. Организатор и лектор е на събития със здравна насоченост. Автор е на стотици публикации в сферата на храненето.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Един Коментар

  1. Велина Чанкова 25.05.2023 at 14:11 - Отговор

    Много полезна информация!

Оставете коментар

Обновена: 27 февруари 2024 в 11:24 | Публикувана: 20 април 2022 в 16:47 | Категория: Здраве