Подобни, но не съвсем, кето и палео диетата са сред най-популярните хранителни режими днес. Ще се съгласим, че споделят някои прилики, но имат и съществени разлики в храните, които трябва да се консумират, въздействието им върху тялото и цялостните ефекти върху здравето.

Кетогенната (кето) диета се фокусира върху балансирането на микронутриентите с цел влизане в кетоза и изгаряне на мазнини.

Докато палеолитната (палео) диета набляга на храни, които хората са консумирали през каменната епоха. Целта е да се изключват преработените храни.

Днес ще разгледаме разликите между двете диети, както и техните предимства и възможни странични ефекти.

 

Какво представляват кето и палео диетата?

Кето диетата има за цел да предизвика кетоза чрез определено количество приети въглехидрати, протеини и мазнини, а именно:

  • Мазнини: 65-90%
  • Протеини: 10-30%
  • Въглехидрати: по-малко от 5%

В сравнение със „стандартната” диета, разпределението на макроелементите в кето диетата се променя значително в полза на мазнините, с умерен прием на протеини и много малко въглехидрати.

Целта на постигането на кетоза е да предизвика, на първо място, метаболитно разграждане на мазнините в тялото. Това помага за отслабване и насърчаване на цялостното здраве.

Палео диетата, наричана още „пещерна“, се основава на принципа, че яденето на храни, които са били на разположение на нашите ранни предшественици, може да насърчи оптималното здраве.

Една от основните теории зад палео диетата е, че съвременните хранителни техники за производство и преработка са вредни за човешкото тяло.

Палео елиминира зърнените култури, бобовите култури, преработената захар и повечето източници на млечни продукти.

 

Разлики между кето и палео диетата

 

Кето и палео диета. Защо не сваляте килограми по време на кето диета. Кето диета и продукти, свързани с режима. Лека бременност.

 

Като начало кето и палео диетита изключват различни видове храни от менюто. Кето диетата изключва храни с високо съдържание на захар, докато палео диетата позволява някои естествени подсладители. Те също имат различни ограничения за месото, зеленчуците и млечните продукти.

В следващите редове ще разгледаме ключовите разлики между кето и палео диетата по отделно.

 

  • Кето и палео диетата по отношение на обработеното месо

Палео диетата изключва обработените меса (бекон, салам, шунка), тъй като те са резултат от съвременните техники за обработка на храни. Според някои хора минимално обработеният бекон без консерванти е приемлив при палео диетата, докато за други и той не е подходящ.

Кето диетата позволява тези видове месо, само ако не съдържат захар и въглехидрати. Това би попречило на организма да достигне до кетоза.

 

  • Захарта и подсладителите

Палео диетата позволява някои „естествени“ подсладители, като мед и кленов сироп. Но изключва изкуствените, тъй като те са резултат от съвременните технологии.

Кето диетата пък позволява някои изкуствени подсладители, стига да не съдържат захар. Хората на този режим залагат най-често на стевия и сукралоза. Обаче изключва мед, кленов сироп или други продукти, които съдържат естествена захар или фруктоза.

 

  • Кето и палео диетата: Нишестени зеленчуци

Някои богати на хранителни вещества зеленчуци всъщност имат високо съдържание на нишесте или въглехидрати. Те не са съвместими с кето диетата, защото могат да прекъснат кетозата. Допълнително, ако човек ги консумира, може да приеме повече от необходимото му количество въглехидрати.

Палео диетата позволява умерената консумация на такива зеленчуци. Човек, който спазва палео диетата, може спокойно да си похапва сладки картофи, цвекло и моркови, например.

 

  • Плодовете

Човек, който спазва палео диета, може да си похапва всякакви плодове (пресни, сушени, замразени), но обикновено трябва да се фокусира върху тези с по-малко захар.

Кето диетата е по-строга с плодовете, тъй като те съдържат захар. За да запази тялото си в състояние на кетоза, човек трябва да яде само плодове с по-ниски нива на захар и то в малки количества. Такива са бери плодовете.

 

  • Кето и палео диетата спрямо млечните продукти

Ако сте на палео диета не може да хапвате сирене, мляко, сметана или други млечни продукти, тъй като хората от палеолита не са ги консумирали. Позволени са неподсладените ядкови млека, които не съдържат изкуствени добавки.

Кето диетата позволява млечни продукти с високо съдържание на мазнини и протеини. Човек може да консумира и продукти, които съдържат изкуствени подсладители, но в умерени количества.

 

Прилики между кето и палео диетата

Няма как да не отбележим, че има неща, по които кето и палео диетата си приличат. И двата режима насърчават консумацията на много питателни храни и изключват силно преработените храни.

И двата включват нисък прием на въглехидрати и изключват консумацията на зърнени и бобови култури. Те наблягат на месото и препоръчват подобни видове мазнини и зеленчуци. Същевременно кето и палео диетата изключват много нездравословни храни.

Може би най-важната прилика обаче е, че кето и палео диетата насърчават по-ниския прием на въглехидрати от традиционните режими за отслабване. Те обикновено наблягат на ниско съдържание на калории или мазнини.

 

Кето и палео диета – коя е по-добра за сваляне на килограми?

 

Кето и палео диета. Хуск - ползи. Как да отслабнем лесно. Магнезиево олио за отслабване. Здравословно отслабване с повече течности - жена, която показва намалената си талия със сантиметър.

 

Всяка диета набляга на храни, полезни за отслабването, като постни протеини, плодове и зеленчуци, но все пак ще трябва да приемате по-малко калории, за да свалите няколко килограма. Така че, ако се наблягате на много ядки и плодове, всъщност бихте могли да наддадете на тегло при палео диета.

Кетозата също не е магическа рецепта за отслабване.

Всъщност хората успешно свалят тегло с кето диета, защото са склонни да ядат по-малко. Те се придържат към относително по-нисък калориен прием поради намален апетит.

Тези резултати могат да бъдат краткотрайни, защото когато хората излязат от кетоза, апетитът се възвръща и килограмите също.

Ето защо ви съветваме, независимо дали ще заложите на кето или палео диетата, да се придържате към баланса и все пак да ограничавате порциите, доколкото е възможно. Разбира се, трябва да откриете кой режим работи лично за вас.

Може да не успявате да свалите килограми с кето диета, но това да стане с палео диета или обратното. Всичко е въпрос на организъм.

 

Възможни странични ефекти при кето и палео диетата

Хората, които следват кето диета, могат да получат странични ефекти, свързани с влизането в състояние на кетоза. Те включват: лош дъх, кожен обрив и „кето грип“. Симптомите на кето грипа включват главоболие, летаргия, гадене, безсъние, намалена работоспособност, запек и ниско либидо.

При палео диета няма да изпитате тези симптоми, тъй като тя не води до състояние на кетоза. Някои хранителни добавки могат да помогнат за справяне със страничните ефекти.

При спазването на палео диета има риск за недостиг на калций, тъй като тя изключва млечните продукти. В кето диетата пък липсват фибри и няколко микроелемента поради сериозното ограничаване на храните, които съдържат въглехидрати.

Имайте предвид, че каквато и диета, елиминираща определени хранителни групи, да спазвате, трябва да се уверите, че тя отговаря на ежедневните ви нужди, за да се избегнете дефицити.

Всеки, който обмисля да направи нова и драстична промяна в начина си на хранене, трябва първо да се консултира със специалист. Това е особено важно за хора, които имат хронични заболявания! Тези условия са валидни и ако сте решили да се присъедините към поддръжниците на кето и палео диетата.