6 храни, които са ключът към ускоряване на метаболизма

Обновена: 12.01.2024|

Ако целите да отслабнете или да поддържате теглото си, запасете се с храни, които да помогнат за ускоряване на метаболизма ви.

Приготвили сме списък с топ 6 храни, които да добавите към вашата кето диета. Те ще помогнат за улесняване загубата на телесни мазнини или ще предотвратят наднорменото тегло.

Консумирането им служи като допълнение към балансирана диета за насърчаване на загубата на тегло.

 

 

Топ 6 храни за ускоряване на метаболизма

Запасете се със следните видове продукти в кухнята, за да бъдете винаги сити, заредени и енергични. Към списъка добавихме и някои от любимите напитки, нужни за добрата хидратация и тонус. Всички те са подходящи за спазващите кето режим на хранене, тъй като са с ниско съдържание на въглехидрати.

 

  1. Богати на протеини храни

Хранителните продукти, богати на протеини, които да включите към менюто си, са млечни продукти, яйца, месо, риба, ядки и семена. Те помагат за ускоряване на метаболизма за няколко часа.

За да ги храносмели, тялото ни използва повече енергия – процес, известен като термичен ефект на храната (TEF). Той се отнася до броя калории, необходими на тялото ни, за да храносмила, абсорбира и преработва хранителни вещества от ястията.

Богатите на протеини храни повишават най-много термичния ефект на храната – те ускоряват метаболизма с 15-30%. Въглехидратите влияят на този ефект с 5 до 10%, а мазнините – едва с 0-3%.

Богатите на протеини диети също предотвратяват забавянето на метаболизма, често наблюдавано по време на отслабване, като помагат на тялото да задържи мускулната си маса.

Освен това е известно, че белтъчините засищат за по-дълго време, следователно помагат за предотвратяване на преяждане.

 

  1. Богати на минерали храни

 

Храни за ускоряване на метаболизма, яйца.

 

Минералите желязо и селен играят различни, но еднакво важни, роли за правилното функциониране на тялото. Те обаче имат едно общо нещо – и двата минерала са нужни за правилното функциониране на щитовидната жлеза. Нейната роля е да регулира метаболизма.

Спазването на диета, в която не се набавя достатъчно количество от минералите желязо или селен, може да намали способността на щитовидната жлеза да произведе достатъчно хормони. Следствието на това може да е забавяне на метаболизма.

За да функционира максимално добре щитовидната жлеза, включете в менюто си ежедневна консумация на храни, богати на селен и желязо. Такива са морски дарове, месо, ядки и семена, както и бобови растения, но те не са подходящи, ако сте на кето диета.

  • Морски водорасли

Морските водорасли са богати на йод – минерал, също необходим за производството на хормони на щитовидната жлеза и правилното й функциониране.

Редовната консумация на водорасли запълва нуждата от йод и поддържа метаболитното здраве.

Фукоксантинът е друго съединение, което се намира основно в кафявите водорасли, и е ключ към ускоряване на метаболизма.

 

  1. Люти чушки за ускоряване на метаболизма

Капсаицинът е химикал, открит в лютите чушки. Той помага за ускоряване на метаболизма, като леко увеличава скоростта, с която тялото ни изгаря калории.

Капсаицинът от добавки или приет от люти чушки може да помогне на тялото ни да изгори около 50 kcal (калории) допълнително на ден.

Някои проучвания съобщават за подобни ползи при дози от 9-10 мг на ден. Това е еквивалентно на 1 чушка халапеньо.

Освен това капсаицинът има свойството да намалява апетита. Консумацията на поне 2 мг капсаицин преди всяко хранене намалява консумацията на калории, особено от въглехидрати.

По същия начин, добавянето на лют червен пипер към храната може да увеличи количеството изгорени от тялото ни за енергия мазнини. Особено след хранене с високо съдържание на мазнини. Този ефект обаче може да се прилага само за хора, които не са свикнали да консумират пикантни храни.

 

  1. Джинджифил

Смята се, че джинджифилът и свързаните с него подправки имат особено полезни свойства да повишават метаболизма.

Пиенето на разтворени в чаша топла вода 2 грама джинджифил на прах заедно с храната помага за изгарянето на до 43 калории повече, отколкото прием само на топла вода.

Тази топла джинджифилова напитка също може да намали нивата на глад и да засили чувството за ситост.

 

  1. Ябълков оцет за ускоряване на метаболизма

За ускоряване на метаболизма приемайте ябълков оцет. Той е особено полезен за увеличаване на количеството мазнини, изгаряни за енергия.

Помага в процеса на отслабване чрез забавяне на изпразването на стомаха и засилва чувството за ситост.

Приемайте по 1-2 супени лъжици ябълков оцет на ден. Разредете всяка супена лъжица в поне 1 чаша вода, за да ограничите риска от ерозия на зъбите, увреждане на лигавицата на храносмилателния тракт или други потенциални странични ефекти.

 

  1. Кафе, чай и вода

 

Храни за ускоряване на метаболизма.

 

  • Кафе

Кофеинът, открит в кафето, може да помогне за ускоряване на метаболизма. Хората, които пият до 3 чаши кафе дневно (съдържащи около 270 мг кофеин), изгарят до 100 калории повече на ден.

Кофеинът помага на тялото ни да изгаря мазнините за енергия и е ефективен за повишаване ефективността на тренировките.

Ефектите му варират от човек на човек въз основа на индивидуални характеристики като телесно тегло и възраст.

  • Чай

Чаят съдържа подсилващи здравето съединения, наречени катехини, които могат да работят в тандем с кофеина за ускоряване на метаболизма.

По-специално, зеленият чай матча може да увеличи окисляването на мазнините и да помогне за допълнителното изгаряне на калории.

Помага на тялото ни да използва съхранените мазнини за енергия по-ефективно, увеличавайки способността да изгаряме мазнини с до 17%.

  • Вода

Пиенето на достатъчно вода е чудесен начин да останете хидратирани. Освен това питейната вода може за кратко да ускори метаболизма с 24-30%.

Смята се, че около 40% от това увеличение се обяснява с допълнителните калории, необходими за загряването на водата до телесна температура. Процес, предизвикан от водата, известен като термогенеза.

Въпреки това, ефектът изглежда продължава само 40-90 минути след пиене на вода, а силата му може да варира от човек на човек.

Категории: Здраве, Хранене и видове храни|Публикувана: 08.06.2022|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Ваня Боянова
Ваня Боянова е дипломиран технолог по „Храни, хранене и диететика“. Участвала е в множество проекти за здравословно хранене в България и чужбина. Организатор и лектор е на събития със здравна насоченост. Автор е на стотици публикации в сферата на храненето.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

2 Коментара

  1. Красимира Владова 28.06.2022 at 12:50 - Отговор

    А куркумина мисля,че има странични ефекти при хора с хемороиди!

  2. Красимира Владова 28.06.2022 at 12:48 - Отговор

    Лично при мен джинджифила и лютия пипер ми увеличават апетита!

Оставете коментар

Обновена: 12 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 8 юни 2022 в 11:32 | Категория: Здраве, Хранене и видове храни