Знаем, че йодът е един от елементите, които откриваме в природата и живите организми. Запознати ли сме обаче с това какво ни носи той и какви ефекти може да има върху здравето ни? А откъде да си го набавяме?

Разказваме в следващите редове!

 

Йод и ползите му за функциите в организма

Йодът е един от най-тежките елементи, от които се нуждае организмът ни, за да функционира правилно.

 

В действителност той има много важна роля в него – да поддържа синтеза на някои от най-важните хормони, които произвежда щитовидната ни жлеза. Сред тях са хормоните на растежа: тироксин и трийодтиронин. В изследванията можете да ги срещнете с кратките абревиатури Т3 и Т4. Всъщност по-голямата част от елемента в организма ни се съхранява именно в този есенциален орган в тялото ни.

 

За съжаление обаче организмът ни не го произвежда самостоятелно, което значи, че трябва да си го набавяме с продуктите, които приемаме или по изкуствен път – с хранителни добавки или медикаменти. 

Ако в тялото ви има достатъчно йод, то щитовидната жлеза ще произвежда достатъчно от хормоните на растежа. Ако обаче настъпи дефицит, то има опасност от развиването на състояние, наречено уголемяване на щитовидната жлеза.

Друго име, с което може да го срещнете, е хипотиреоидизъм. То се изразява в увеличаване на размера на гушата, тъй като щитовидната жлеза е разположена именно там – в непосредствена близост до долната част на гърлото ни.

При недостиг на йод и уголемяване на щитовидната жлеза се затрудняват функциите на ендокринния орган и това се отразява на цялото ни тяло. Тъй като тироидният хормон не отговаря само за растежа, отражение може да има при функциите на сърцето, мозъка, мускулите

Много сериозен проблем е недостигът от елемента по време на бременност и кърмене. В такива ситуации последиците могат да бъдат както за майката, така и за бебето, и да настъпят умствени и неврологични увреждания при детето или да се наблюдава забавяне в развитието при плода и бебето.

Счита се, че недостигът на йод е отговорен за възникването на много голяма част от мозъчните увреждания в световен мащаб.

За щастие в днешно време на относително малко места в света има недостиг на йод или недостатъчно разпространени медицински процедури, които да го установяват и предотвратяват. Въпреки това далеч повече са местата, където околната среда е бедна на елемента – едно от тях е и България.

Има обаче начини, по които да си набавим нужния ни йод и ще ви разкажем за тях малко по-надолу.

 

Употреба на йод и симптоми на дефицит

 

Йод, дефицит, симптоми.

 

Основната употреба на елемента в организма е за поддържане на нормалната функция на щитовидната жлеза и синтеза на хормоните в нея.

Ако изпитвате някои от следващите симптоми, е добре да направите консултация със специалист. Той ще може да ви посъветва за промяна в дневното меню или ще ви предпише медикаменти, които да възстановят баланса в организма и правилната работа на щитовидната ви жлеза.

За дефицит на елемента в тялото могат да сигнализират:

  • Уголемена гуша/предна част на шията: сигурен знак за развитието на уголемена щитовидна жлеза.
  • Повишаване на теглото, което не се влияе от диети и спорт, а причината се крие в това, че щитовидната жлеза не може да изпълнява функцията си да контролира метаболизма при дефицит на йод.
  • Слабост и умора, които сякаш не се влияят от сън и почивка.
  • Суха, лющеща се кожа.
  • Косопад в резултат на недостатъчно тироиден хормон, който може да се превърне в постоянен.
  • Усещане за студ/хладина, повече от обикновено – симптом при 80% от хората, които страдат от дефицит на йод.

Към този списък в по-редки случаи се включват още промени в сърдечния ритъм. При дефицит пулсът се забавя, а при пренасищане – се ускорява. Възможно е и да възникнат и проблеми с паметта. При жените може да се измени или изцяло да изчезне месечният цикъл.

 

Продукти с високо съдържание на йод

Йодът се намира като елемент в естествено състояние в почвата и водите, както и в морската вода. Затова и наличието на йод в различните хранителни продукти по света сериозно се разминава като количество.

Там където това не е така или има малки отчетени стойности на естествените източници,  както в България, се търси друго решение за набавяне на достатъчно йод за правилното функциониране на тялото ни. Твърди се, че и до днес големи региони от Африка, Азия и Средиземноморието страдат от недостиг на елемента.

Най-лесният начин да си набавим нужните количества от веществото е чрез йодираната сол, която можем да намерим в почти всяко домакинство. В световен мащаб огромно количество хора използват именно нея за дневния прием на йод. Препоръчва се за възрастни то да е около 150 микрограма на ден, а при бременни и кърмачки: около 200 микрограма на ден.

Освен нея има и още няколко продукта, които спокойно можете да консумирате, за да си набавяте от елемента, тъй като прекаляването със солта може да има много неприятни последици за тялото.

Учените са установили, че различни морски обитатели и растения (водорасли) синтезират елемента или го поемат в по-големи количества от заобикалящата ги, наситена с него, среда. Затова и при дефицит на йод се препоръчва консумацията на морски дарове.

Подобен е принципът при сухоземните животни. Ако те живеят на земи, обикновено в близост до големи соленоводни източници, в които почвата и водата са наситени с йод, то той преминава в храната им (растенията) и оттам – в тях.

 

  • Мазна риба

 

Йод, Филе от бяла риба. Печена сьомга с нудли.

 

На първо място в списъка можем да поставим морските продукти и по-точно: по-мазните видове риба. За повече йод можете да се доверите на сьомгата, шарана, скумрията, сома, херингата. Добър приятел в борбата срещу дефицита на елемента ще ви бъде и рибеното масло.

 

  • Млечни продукти

От полза ще ви бъдат различните видове сирене, кашкавал и мляко, добити от животни, отгледани в райони с богати на йод почва и вода.

 

  • Някои плодове

Същото важи и за плодовете: ябълките, сливите, гроздето и черешите, макар и нережимни, също могат да съдържат в себе си количества йод, които да помогнат на организма ни, ако са отгледани в почви с наличието на веществото.

 

  • Зеленчуци

На последно място, но не и по важност: зеленчуците, в които можем да открием йод. Отново, в зависимост от мястото на отглеждане, можете да похапвате наситени с йод марули, моркови, цвекло.