Как да засилим обмяната на вещества в тялото?

Обновена: 06.03.2024|
Обмяната на веществата.

Обмяната на вещества е цялата съвкупност от всички химични реакции, които поддържат основните жизнени процеси в организма, с една дума това е метаболизма. Повечето хора мислят за него само в контекста на загуба на тегло, но метаболитните процеси са важни за правилното функциониране на всяка клетка в организма. И докато човек няма контрол върху генетичните аспекти на метаболизма си, има няколко начина, с които може да засили отделни процеси в тялото. В тази статия ще си говорим именно за тези начини.

 

Анаболизъм и катаболизъм

Анаболизмът и катаболизмът са двата основни типа биохимични реакции, които формират обмяната на вещества (метаболизма). Анаболизмът изгражда сложни молекули от по-прости, докато катаболизмът разгражда големите молекули на по-малки.

  • Анаболни реакции

Анаболните реакции изискват енергия, за да се задействат и не са спонтанни. Обикновено анаболните и катаболните реакции са съчетани, като катаболизмът осигурява енергия за активиране на анаболизма. Например хидролизата на аденозинтрифосфат захранва много анаболни процеси.

choko 01 400
02 drob 600 copy
choko 01 400
02 drob 600 copy

Като цяло реакциите на кондензация и редукция са механизмът на анаболизма. Клетките използват тези процеси за направата на полимери, разрастването на тъканите и възстановяването на щети. Анаболните хормони също стимулират анаболните процеси.

Примери за анаболни хормони включват инсулин, който насърчава абсорбцията на глюкоза, и анаболни стероиди, които стимулират растежа на мускулите.

  • Катаболни реакции

Катаболните процеси са спонтанни, така че клетките ги използват за генериране на енергия или за подхранване на анаболизма. Катаболизмът отделя топлина и работи чрез хидролиза и окисляване. Клетките могат да съхраняват полезни суровини в сложни молекули, да използват катаболизъм за разграждането им и да възстановяват по-малките молекули за изграждане на нови.

Например, катаболизмът на протеини, липиди, нуклеинови киселини и полизахариди генерира съответно аминокиселини, мастни киселини, нуклеотиди и монозахариди. Понякога се генерират отпадъчни продукти, включително въглероден диоксид, урея, амоняк, оцетна киселина и млечна киселина.

Много хормони действат като сигнификатори за контрол на катаболизма. Катаболните хормони включват адреналин, глюкагон, кортизол, мелатонин, хипокретин и цитокини.

 

Как да подпомогнете тези процеси?

 

Rear view of woman stretching her arm and shoulder

 

Скоростта на обмяна на вещества в тялото зависи от много различни фактори, включително възраст, пол, телесна маса, мускулна маса, ниво на активност и, както споменахме – генетична предразположеност. Въпреки това има няколко универсални неща, които могат да помогнат да забързате метаболизма си, независимо от тези фактори.

Ето кои са те.

 

  1. Наблегнете на по-интензивните тренировки

Те включват бързи и силови упражнения. Популярно анаболитно упражнение е вдигането на тежести, което е най-полезно за изграждане мускулна маса. Полезни за катаболните реакции пък са всички аеробни упражнения и най-вече кардио тренировките, които изгарят повече калории. Тези примерни упражнения ще ви помогнат да изгорите повече мазнини, като засилите обмяната на вещества в тялото си, дори и след като вашата тренировка приключи. И още нещо много важно, тялото на човек губи мускули естествено с напредване на възрастта. Редовните силови тренировки могат да помогнат за противодействие на този ефект. Мускулната маса има по-висока метаболитна скорост от мазнините, което означава, че се нуждае и от повече енергия, за да се запази.анизма.

 

  1. Пийте повече вода

Вече сме ви споменавали, че хората, които пият редовно вода и се ограничават от сладки напитки, имат по-голям успех в отслабването и задържането на постигнатите резултати. Това е така, защото водата няма калории и същевременно е жизнено важна за обмяната на веществата в организма. Тя помага и да се чувстваме сити, затова и се препоръчва чаша вода половин час преди хранене.

 

  1. Направете промени в диетата

Храната сама по себе си може да увеличава обмяната на вещества. Този процес се нарича термичен ефект на храната и се дължи на допълнителните калории, необходими за усвояването и преработката на хранителните вещества. Протеинът причинява най-голям термичен ефект като увеличава метаболизма с 15–30%, в сравнение с 5–10% за въглехидратите и 0–3% за мазнините. Затова е хубаво да включите повече от него в менюто си.

 

  1. Преразгледайте хранителните си навици

Консумацията на твърде малко калории може да доведе до забавяне на метаболизма /обмяната на вещества/ като начин тялото да се запаси с енергия. Възрастните жени се нуждаят от между 1600 и 2400 калории на ден, в зависимост от нивата на физическата си активност, а мъжете между 2000 и 3000.

Друго важно нещо е да се стараете да хапвате по едно и също време всеки ден. Това може да помогне за поддържане на метаболитния баланс. Когато човек яде много, през големи интервали тялото започва да изгаря калории по-бавно и да съхранява повече мастни клетки.

 

  1. Осигурете си достатъчно сън

 

Млада красива жена, която е заспала в легло с бели чаршафи.

 

Когато човек получи твърде малко сън, тялото започва да отделя хормона грелин – хормона на глада. Същевременно се отделя по-малко лептин, хормонът, който ни кара да почувстваме ситост. Ако си осигурите 7-8 часа сън, ще си гарантирате, че тези хормони остават балансирани и няма да преяждате.

Не забравяйте и, че липсата на сън също води до повишени нива на кръвната захар и инсулинова резистентност, които са свързани с по-висок риск от развитие на диабет тип 2.

 

  1. Ограничете стреса

Стресът влияе на нивата на повечето хормони и може да накара тялото да произвежда повече кортизол от обикновено. Освен, че е известен като „хормон на стреса“ той помага за регулиране на апетита. Повишените му нива могат да доведат до нередовно хранене и недоспиване, които както вече затвърдихме водят до неблагоприятен ефект върху обмяната на вещества.

Надяваме се, че вече се уверихте как само с малки здравословни промени в диетата и начина си на живот ще успеете да засилите обмяната на веществата в организма си. Допълнителните ползи, които можете да извлечете са да успеете да свалите килограми и да си осигурите повече енергия. Напред към промяната!

Категории: Kрасота|Публикувана: 20.01.2020|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

14634b84e9917b0c4e510b76dd2c8d41?s=96&d=mm&r=g

Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 6 март 2024 в 15:22 | Публикувана: 20 януари 2020 в 15:10 | Категория: Kрасота