Непознатите ползи от слънцето

Обновена: 24.04.2024|
Ползи от слънцето.

Слънчевата светлина е основен поддръжник за живота на организмите на планетата ни. В помощ на нашето здраве и благосъстояние има редица познати и непознати ползи от слънцето.

Без слънчевите лъчи няма живот, няма растения, животински видове, няма топлина и светлина.

vitd3 400
biotin 02 600
vitd3 400
biotin 02 600

 

Ползи от слънцето

В наши дни животворната сила на естествената слънчева светлина е разбрана през медицински изследвания, които ни показват различните ползи от слънцето, но и неговите потенциални вреди.

Ползи от слънцето за пълноценния сън и настроението 

Светлината и тъмнината предизвикват освобождаване на различни хормони в мозъка. Тези процеси контролират желанието и нуждата за сън.   Слънчевата светлина подпомага синтеза на хормона серотонин. Той повишава настроението и подпомага спокойствието и концентрацията.

Липсата на слънчева светлина (например през нощта) предизвиква произвеждането на мелатонин – хормон, който увеличава сънливостта и отговаря за спокойния и пълноценен сън. 

Доказана е връзката между голямото количество слънчева или ярка изкуствена светлина сутрин и по-лесното заспиване нощем.  

За баланса на нивата на енергия през деня и спокойствието през нощта са нужни и двата хормона. Когато не получаваме достатъчно слънчева светлина, серотонинът намалява и се увеличава рискът от депресия.

Това е причината за появата на сезонно афективно разстройство – т.нар. сезонна депресия.

Ако страдаме от депресивни състояния в по-тъмните месеци от годината, можем да укрепим психичното си здраве чрез добавки с витамин Д или уред за светлинна терапия, който имитира слънчевото действие. При всякакви форми на депресия слънцето може да помогне да облекчим симптомите. 

Производство на витамин Д3 

Под влиянието на слънчевите лъчи тялото ни естествено произвежда този витамин. Неговият синтез е една от най-важните ползи от слънцето. Този натурално получен вариант на витамин Д е от особена важност за редица процеси в тялото ни. 

  • Подсилва имунната система.
  • Има участие в заздравяването на костите и създаването на нова костна тъкан.
  • Влияе благоприятно върху кръвоносната система.
  • Подпомага абсорбцията и преработката на глюкозата.

Бременните и кърмещите жени и хората над 70 години се нуждаят от по-високи дози витамин Д, за да избегнат дефицити.

Проучване показва, че с помощта на слънчевата светлина, която попада върху по-голяма част от кожата ни (когато сме по бански) естествено се произвежда огромно количество витамин Д. Само за 30 минути при хората с бяла кожа производството достига до 50 000 IU (международни единици), а при тъмна кожа – до 10 000 IU.

Нужната дневна доза витамин Д в тялото е около 600 IU дневно.

При ниски нива на витамин Д, организмът ни не се справя достатъчно успешно с ежедневните си отговорности. При нужда можем да приемаме допълнително витамин чрез храна или хранителни добавки.

Повишаване на нивата на енергия 

 

ползи от слънцето

 

Слънчевата светлина дава знак на тялото да се събуди, а мозъкът ни получава сигнал да бъде активен и нащрек. Поради това дори краткотрайното излагане на слънце ще ни събуди и разведри.

Облекчаване на симптомите на психични заболявания

Както споменахме, нивата на серотонин се влияят от слънцето и липсата на хормона може да доведе до депресивни състояния. Други проучвания показват, че слънчевата терапия помага за облекчаване на симптомите на биполярната депресия и синдрома на дефицит на вниманието и хиперактивност.

При хора, страдащи от шизофрения, често се откриват ниски нива на витамин Д, които могат да бъдат нормализирани чрез терапия със слънчева светлина.

По-ниско кръвно налягане

Витамин Д помага за укрепването на здравето на сърцето и кръвоносните съдове. При хората, живеещи в по-северните области, където слънчевата светлина е ограничена, се наблюдава увеличен риск от хипертония. Заедно с това се откриват дефицити на витамин Д при голяма част от пациентите със сърдечни проблеми.

Берлинско проучване излага група възрастни, страдащи от хипертония, на солариум, имитиращ слънчевата светлина. Пациентите, които използвали солариума в пълния спектър на светлината, показват добро понижение на кръвното налягане, което ги довежда до нормалните граници.

Лекуване на кожни заболявания 

Някои проблеми на кожата се повлияват благоприятно от излагането на слънчева светлина:

 

Слънчевите лъчи действат благоприятно и за заздравяването на рани. Освен медикаментите и мазилата, които използваме, може да направим консултация с дерматолог относно по-продължителното излагане на слънчева светлина. Лекарят е способен да прецени дали кожния проблем би се повлиял благоприятно под влиянието на тези ползи от слънцето.

Предотвратяване на рак и други заболявания 

Познаваме слънцето като главен виновник за рака на кожата. Различни изследвания обаче отбелязват ръст на случаите на други видове рак в северните райони, които имат малко количество слънчева светлина:

  • Рак на дебелото черво 
  • Лимфоми 
  • Рак на яйчниците 
  • Рак на панкреаса 
  • Рак на простата 

 

Статистиката показва, че географските ширини с малко слънце имат значително завишен риск от развиването на множествена склероза. Друго проучване показва, че дефицитът на витамин Д при децата е рисков фактор за появата на диабет тип 1. От това може да заключим, че внимателното и умерено излизане на слънце би се отразило добре на цялостното укрепване на тялото и превенция на тези заболявания.

По-здрави кости 

Под влияние на пряката слънчева светлина тялото ни произвежда витамин Д. Той е важен елемент за здравето на костите ни. С помощта на този витамин организмът ни абсорбира калций и фосфат от храната, които отговарят за плътността и здравината на костите. 

Занижените нива са свързани с различни костни заболявания и нарушения – рахит, остеопороза, остеомалация.  

Удължаване на продължителността на живота 

 

ползи от слънцето

 

Съществуват дългогодишни проучвания, които изследват продължителността на живота. Едно от тях показва, че хората, прекарали повече време на слънце, се радват на няколко години по-дълъг живот.  

 

Вредите от слънцето 

Както гласи известната поговорка: “Много хубаво не е на хубаво”. Затова трябва да имаме предвид всички ползи от слънцето, но и потенциалните вреди от слънчевата светлина върху организма.

В световен мащаб заболяванията вследствие на прекомерно стоене на слънце са няколко пъти по-малко в сравнение със заболяванията, причинени от твърде малко естествена светлина. Въпреки това, трябва да сме наясно как безопасно да усвоим всички ползи от слънцето. 

Слънчево изгаряне на кожата 

 

ползи от слънцето

 

Когато стоим дълго време под силно слънце, се получават видими изгаряния на кожата. Светлокожите хора са по-уязвими от тези с тъмна кожа.  

Кожното изгаряне е опасно, тъй като насърчава развитието на рак на кожата чрез разрушителното си влияние. Освен това силните слънчеви лъчи увреждат колагеновите влакна, наличния витамин А в кожата и по този начин ускоряват стареенето.  

Рак на кожата 

Невидимата UV светлина е радиация, която уврежда клетъчното ДНК. Това е един от главните рискови фактори за рак на кожата.  

 

Как да се предпазим от вредите и да черпим ползи от слънцето? 

 

ползи от слънцето

 

За набавянето на достатъчно количество витамин Д и другите ползи от слънцето е достатъчно да стоим под слънчевите лъчи между 5 и 15 минути. С непокрити лице, ръце и длани можем да получим достатъчно слънчева светлина. Подобна кратка слънчева терапия може да правим 2-3 пъти в седмицата, за да получим достатъчно ползи от слънцето.  

Кожата, която сме покрили с дрехи или слънцезащитен крем, няма да има нужния контакт със слънчевите лъчи.  

Защитата на кожата обаче е изключително важна. Ако сме изложени на слънчева светлина повече от 15 минути, трябва да вземем мерки за предпазване от вредните лъчи. Можем да използваме дрехи от дишащи материи, шапки, защитни слънчеви очила и крем със слънцезащитен фактор (най-малко SPF 15, препоръчително е поне SPF 30). 

Слънцезащитният крем на основата на цинк влияе най-добре на кожата, тъй като създава бариера за слънчевите лъчи. Лекарите препоръчват използването на слънцезащитен крем целогодишно, тъй като вредното действие на слънцето е налице дори през студените сезони. 

При дълго излагане на слънчева светлина не трябва да забравяме да носим шапка. Тя не само предпазва скалпа, който е част от кожата ни, но и ушите, за които често забравяме, когато се предпазваме от слънцето.  

На пазара може да открием и специални дрехи със слънцезащитен ефект с различен SPF, които предпазват ефективно от опасната слънчева радиация. Тези дрехи са подходящ избор за най-малките, хора с много бледа кожа или когато сме дълго време в планината.  При избор на очила за слънце е хубаво да изберем такива, които имат вградена UV защита. Вредните лъчи са опасни за всяка част от тялото и това включва и очите. 

 

Заключение

Слънцето носи множество ползи за физическото и психическото здраве. За любителите на лятото плюсовете на слънчевите дни са неоспорими, но има някои доказани ползи, за които може да не знаем. 

 

Често задавани въпроси

Какви ползи от слънцето можем да черпим?

Слънчевата светлина е полезна за много аспекти на здравето ни - облекчава симптомите на кожни заболявания, психически разстройства, укрепва сърдечно-съдовата система.

Колко време да стоя на слънце?

Няколко пъти в седмицата по 15 минути са напълно достатъчни, за да си набавите нужния витамин Д и да почерпите всички ползи от слънцето.

Има ли вреди?

Слънчевите лъчи може да са опасни при по-силно слънце или дълго излагане. Препоръчва се защита на кожата чрез дрехи, шапки и слънцезащитни кремове.

Какви ползи от слънцето можем да черпим?

Слънчевата светлина е полезна за много аспекти на здравето ни – облекчава симптомите на кожни заболявания, психически разстройства, укрепва сърдечно-съдовата система.

Колко време да стоя на слънце?

Няколко пъти в седмицата по 15 минути са напълно достатъчни, за да си набавите нужния витамин Д и да почерпите всички ползи от слънцето.

Има ли вреди?

Слънчевите лъчи може да са опасни при по-силно слънце или дълго излагане. Препоръчва се защита на кожата чрез дрехи, шапки и слънцезащитни кремове.

Категории: Здраве|Публикувана: 18.08.2023|

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

77b4e8bfbbc2c5326156c9a35bcebe95?s=96&d=mm&r=g

Радина Руменова завършва бакалавърска програма "Българска филология" и се запътва към света на рекламата. Професионалните ѝ интереси са в сферата на езикознанието, а любителските влечения се разделят между кулинарията, музиката, екологията и здравословния начин на живот.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 24 април 2024 в 11:53 | Публикувана: 18 август 2023 в 10:21 | Категория: Здраве