Неприятните спазми на мускула, познати още като мускулни крампи са изключително популярни и почти всеки ги изпитва в определен момент от живота си. Въпреки че стават по-чести с възрастта, по-младите и дори децата същото могат да изпитат неприятното схващане и болка. В тази статия ще разгледаме какво представляват мускулните крампи, как да предотвратим появата им и как да се справим с тях, ако все пак ни „навестят“.

Какво представляват така наречените мускулни крампи?

Когато движим крайниците си, обикновено заедно с тях мускулите ни се свиват и отпускат. Ако мускул се свива без наше желание и след това не се отпуска, имаме наличие на крамп. Ако крампът е силен и продължителен, той се превръща в спазъм. Мускулните спазми причиняват видимо или осезаемо втвърдяване на ангажирания мускул и неприятна, понякога много силна болка.

Мускулните крампи могат да продължат от няколко секунди до четвърт час, понякога и по-дълго. Не са редки случаите, когато едни мускулни крампи се повтарят многократно, докато накрая не изчезнат. Крампът може да включва част от мускул, целия мускул или няколко мускула, които обикновено действат заедно, като тези, които огъват съседните пръсти, например.

Какво причинява появата на мускулни крампи?

Крампите могат да бъдат причинени от възпалени нерви, които стимулират мускулите. Това може да се случи след нараняване на нерв и/или мускул, дехидратация, от ниски нива на калций, магнезий или калий в кръвта, от определени лекарства и дори в покой. Недостигът на някои витамини, включително тиамин (В1), пантотенова киселина (В5) и пиридоксин (В6), също могат да причинят мускулни крампи. Повече за значението на витамините от група B можете да прочетете тук. Медикаментите, които могат да причинят мускулни крампи, включват диуретици, някои лекарства за високо кръвно налягане, лекарствата за астма, някои лекарства, използвани за понижаване на холестерола и др.

Как да предотвратим появата на мускулни крампи?

Хубавото разтягане и загряване преди физическа активност, може да предотврати мускулните крампи, които могат да се появят при интензивна тренировка. Добрата хидратация преди, по време и след физическа активност също е важна, особено ако продължителността надвишава един час. Трябва да се избягва прекомерната умора, особено при топло време. Доказано е, че всеки допълнителен прием на калций и магнезий също помага за предотвратяване на спазми, особено свързани с бременността. Пиенето на хинин (тонизираща вода) преди лягане пък може да предотврати нощните крампи.

Какви техники да използваме, за да облекчим мускулните крампи?

Повечето спазми могат да бъдат спрени, ако засегнатият мускул бъде разтегнат. При крампи на краката това разтягане може да се осъществи чрез изправяне и разходка. При мускулни крампи на прасеца човек може да се облегне до стената и да постави предмишниците към нея с коленете и гърба изправени, а петите допрени в пода. Друга техника включва огъване на глезена чрез издърпване на пръстите нагоре към главата, докато все още лежите в леглото с крака колкото е възможно по-изправени. При спазми в ръцете натискането на ръката върху стена с пръсти обърнати надолу ще разтегне спазматичните мускули.

Нежното масажиране на мускула също често ще му помогне той да се отпусне, както и прилагането на топлина от нагревателна възглавничка или гореща вана. Ако крампът е свързан със загуба на течности, както често се случва при интензивна физическа активност, добрата хидратация е от съществено значение, както вече споменахме. Обикновено лекарствата не са необходими за лечение на обикновени мускулни крампи, защото те със сигурност отшумяват. Ако обаче страдате от постоянни или тежки мускулни крампи, трябва да започнете с редовно набавяне на магнезий в тялото.

Какво да похапваме, за да се справим с мускулните крампи?

Освен с предложените техники по-горе можете да се отървете от мускулните крампи като включите в диетата си достатъчно храни богати на калий, натрий, калций и магнезий. Те се наричат електролити и можете да ги откриете в следните храни:

  • Авокадо

Нарязано на филийки авокадо, приготвено за правене на маска, подобряваща вида и здравината на кожата.

Авокадото съдържа около 975 милиграма калий, два пъти повече от сладкия картоф или банана, които не са режимни и няма как да похапвате. Калият е важен, защото помага на мускулите ви да работят и поддържа сърцето здраво. Така че пестото от авокадо или няколко парченца в салатата със сигурност ще предотвратят мускулните крампи. Още за полезните свойства на авокадото разберете тук.

  • Мляко

Мялкото е естествен източник на електролити като калций, калий и натрий. Добро е за хидратиране. Най-хубавото е, че е снабдено с протеин, който помага за възстановяване на мускулната тъкан след тренировка. Всичко това може да помогне за предпазване от мускулни крампи, така че похапвайте повече млечни продукти и няма да имате проблеми.

  • Тъмни листни зеленчуци

Те са богати на калций и магнезий. Така че добавянето на зеле, спанак или броколи към менюто ви може да помогне за предотвратяване на мускулни крампи. И една добра новина за дамите – яденето на листни зелени зеленчуци също може да помогне при менструални мускулни крампи.

  • Сьомга

Понякога мускулни крампи са резултат от лошия приток на кръв. Яденето на мазна риба като сьомга може да помогне за подобряването му. Плюс това, една порция варена сьомга съдържа около 326 милиграма калий и 52 милиграма натрий, за да помогне при мускулни крампи. Не сте фен на сьомгата? Можете също да опитате друга мазна риба като пъстърва или сардини.

  • Ядки и семена

Ядките и семената са чудесен източник на магнезий. Например в една порция печени, осолени бадеми има около 74 милиграма магнезий. Повечето видове ядки и семена съдържат и калций и магнезий. Хапвайте ги поне веднъж дневно и ще забравите за мускулните крампи.

Въпреки че спазмите могат да причинят голям дискомфорт, те са преодолимо състояние в повечето случаи. Ако изпълнявате горните препоръки значително ще намалите и дори ще ограничите проблема с крампите. Можете допълнително да се информирате за мускулните схващания тук.

Автор: Кристина Тонева

Препоръчани продукти