Движението е основна част от живота. Не минава ден, в който да не извървим определено количество крачки, да вдигнем и пренесем нещо, да се ръкуваме и да спортуваме – активно или не.

Съвсем естествено, рядко се замисляме за елементите от тялото ни, които имат заслугата да извършваме всяко движение с лекота – ставите и мускулите. И това продължава, докато не изпитаме остра болка, причинена от изкълчване, счупване или мускулни схващания.

Именно на мускулните схващания, какво ги причинява и как да се справим с тях, посвещаваме тази статия.

Преди да достигнем до причините и лечението им, започваме с малко повече за…

Основните функции и действие на мускулите

Мускулите са основна част от опорно-двигателната ни система и без тях движението е невъзможно. При движение, те се съкращават и разпускат и така ни позволяват да ходим, да прегръщаме, да спортуваме.

Обикновено на мускулите се гледа като на едно цяло. В действителност те са изградени от множество мускулни влакна.

Освен това, много често забравяме, че мускулите за движение (още познати като скелетни мускули), не са единствените в тялото. На мускулните тъкани, които изграждат сърцето и на т.нар. гладки мускули дължим правилното функциониране на органите си. Те, за разлика от мускулите, които използваме всеки ден, работят неволево. Затова и обаче проблеми при тях биха могли да доведат до негативни последствия за организма много по-често, отколкото при скелетните мускули.

Отделени в различни мускулни групи, тези тъкани са това, което ни позволява да се движим активно и да живеем пълноценно всеки ден.

Мускулните схващания – що е то?

Мускулните схващания са остри болки често в ставите.

Изпитвате болка в мускулите, но дали това е мускулно схващане?

Много често не можем да различим дали дискомфорта за тялото ни е причинен от по-голямо физическо натоварване или сериозен проблем.

Това, което отличава мускулните схващания от разтежението или мускулната треска, например, е изключително силната и остра, обикновено краткотрайна, болка. Още познато като мускулни крампи, това състояние се отличава с внезапно, независещо от нервната система, свиване на мускулите. Повечето пъти засегнатите зони се намират между две стави: тези на глезените и прасците, тези на тазобедрените стави и други.

Най-честите зони, в които се срещат крампите, са:

✅ краката (в долната част)

✅ стъпалата

✅ гърба

Продължителността на болката може да бъде от няколко секунди до 10-15 минути. Тя може да бъде придружена с усещане за треперене на мускула, както след сериозно натоварване. Наблюдава се и убеденост за болка, която сякаш пълзи по продължението на мускула в засегнатата област.

Обикновено крампите изчезват също толкова бързо и внезапно, колкото са се появили. Ако обаче те са чести и се наблюдава подуване на зоната, промени в цвета на кожата или усещане за отслабване на мускулите, е важно да се консултирате със специалист.

Кого засягат мускулните схващания най-често?

Един от най-големите митове за мускулните крампи е, че засягат основно хората, които спортуват активно. Причината за разпростането твърдение е, че те използват повече съответните мускулни групи и така са по-податливи на подобни състояния.

Всеки може да получи мускулно схващане, но всъщност най-често то се среща при подрастващите и възрастните хора. Причината е, че първата група търпи непрекъснато бурно развитие на всички системи в тялото си и е естествено мускулите да се развиват заедно с тях. При хората над 60 години, от друга страна, мускулните схващания имат общо с липсата на витамини и минерали (като магнезий, калций, калий и натрий), изтъркването на ставите и по-трудното възстановяване на мускулната тъкан дори след по-малки натоварвания.

Бременните също са рискова група, която често получава крампи, заради натоварването на мускулите при износването на плода. Особено в по-ранните фази на бременност, мускулните схващания могат да бъдат чести, най-вече в долната част на тялото.

Важно е да се обърне внимание и на времето, в което се получават крампите: най-често то е вечер или през нощта, когато напрежението от деня в мускулите вече го няма. Във вторият случай е по-неприятно, тъй като се нарушава сънят и това може да доведе до негативи за цялостното състояние на организма, ако се случва често.

Най-чести причини за мускулните схващания:

Всеки организъм е различен, затова и причините за мускулните крампи биха могли да бъдат много.

Основна част от тях са свързани с изрънредно, непривично за мускулните ни тъкани натоварване, като пренасяне на тежък товар или ремонтни дейности.

Не за застраховани и спортистите! Тези от вас с активен спортен режим трябва добре да подбират упражненията, за които мускулите им са готови и да ги изпълняват правилно. В противен случай, много често крампите засягат и тях.

Особено през лятото е важно да следим нивата на хидратация на организма си. Те са от общо значение за функционирането на всички системи, но е забелязана връзка и с крампите.

Вече сме ви разказвали и за магнезия и голямото му значение за мускулите и кожата. Тук няма да направим изключение и ще ви напомним, че дефицитът му може да е причина за по-чести внезапни мускулни съкращения. Препоръчваме ви да си припомните повече за него тук, както и да разберете повече за магнезиевото олио – най-лесният начин за набавяне на магнезий за организма.

В по-редки случай причини за крампи могат да бъдат наднормено тегло, дисбаланс на веществата и генетчина предразположеност.

Как да третираме мускулните схващания?

Мъж на колело, извършва редовно движение и спорт.

Най-доброто лечение за крампите е превенцията. При появяването им е ефективно да приложите лек масаж на съответната зона, за да разтриете мускулите и да облекчите болката. Не е нужно обездвижване или пристягане.

За да предотвратите появяването на мускулни крампи е важно на първо място в ежедневието ви да присъства достатъчно движение. Така, в ситуации, в които трябва да натоварите мускулите си малко повече, намалява вероятността да получите крампи в последствие.

Следете нивата на течности в тялото си и приемайте достатъчно от тях – и то по-чисти, като вода и чай, например. По-голяма част от тях ще бъде приета и обработена по-лесно и така ще подобрите работата на цялото тяло.

Не допускайте дефицит на важни витамини и минерали като магнезий – така крампите ще бъдат по-рядък посетител и няма да смущават ежедневието ви.

Автор: Васи Дюлгерова