Колагенът в протеиновите добавки – как ни помага?

Обновена: 14.03.2024|
Глюкозамин. Колагенът в протеиновите добавки

В последно време все по-обсъждан става колагенът в протеиновите добавки и неговата роля за човешкия организъм. Многобройните му ползи варират от облекчаване на болки в ставите до подобрена хидратация на кожата.

В настоящата статия ще разгледаме с кои други предимства колагенът в протеиновите добавки е полезен и как ни помага да сме по-здрави.

 

Колаген – какво представлява?

Ако се питате какво е колаген, това е най-разпространеният протеин, който произвеждаме естествено. Той образува едно своеобразно скеле, мрежа от молекули, осигуряваща сила и структура в тялото. Основен компонент е на съединителната тъкан и играе решаваща роля в задържането на телесните клетки заедно.

 

calc magn 400
chrevno 600
calc magn 400
chrevno 600

Думата идва от гръцката дума „kólla“, означаваща „лепило“. Силните колагенови влакна работят като лепило, за да държат заедно мускули, кости, сухожилия, връзки, органи и кожа.

Здравословните нива на протеина допринасят още и за защита на бъбреците и други органи, както и за добре функционираща сърдечно-съдова система.

С напредване на годините тялото произвежда по-малко колаген. Разпадането и изчерпването са свързани с различни здравословни проблеми и симптоми като болки в ставите, сковани сухожилия или връзки. Мускулите също може да отслабнат, а кожата се състарява с по-бързи темпове.

Това е и една от причините колагенът в протеиновите добавки да е едно от най-предпочитаните средства за подмладяване и поддържане на добро здраве. Лекарите го използват и като средство за заздравяване на рани.

 

Защо е важен за организма?

Тъй като съставлява толкова много критични части от тялото, колагенът в протеиновите добавки е не само полезен, но и от съществено значение за поддържането на добро здраве.

За хидратирана и гладка кожа

Употребата на колаген за кожата обикновено е първа в списъка с многобройните му ползи. Доказано е, че той подобрява значително хидратацията и еластичността на кожата при възрастни хора.

Макар да не можем да спрем времето, имаме опции значително да го забавим и да намалим отпечатъка му върху лицето си. Именно това е ключът към намаляване на бръчките и запазване на младежки вид за по-дълго време.

 

За здрави кости и стави

Годините неминуемо се отразяват и на костите. Те стават по-малко плътни, чупят се по-лесно и отнема повече време за зарастване. Проучванията показват, че колагенът в протеиновите добавки може да е от полза за уплътняването им. Той е склонен да забави процеса на стареене, който ги прави крехки, и помага за изграждането им.

Колагенът има силата да помага и срещу болки в ставите, като облекчава ежедневните дейности на хора с артрит. Редица изследвания свързват колагеновите добавки с намалени симптоми на остеоартрит.

При жени в менопауза се отбелязва подобрение в минералната костна плътност при комбинация на колаген с витамин D и калций. Също така добавки с колагенови пептиди съвместно със силови тренировки може потенциално да помогне за увеличаване на мускулната маса и сила.

 

За по-гъста коса и здрави нокти

 

Полезни витамини за здрава кожа, коса и нокти. Колаген за коса и нокти.

 

Докато повече мъже оплешивяват, много жени също изпитват загуба на коса или изтъняване с възрастта. Някои проучвания показват значително увеличение на количеството косми по скалпа и дебелината на косъма при ежедневен прием на колагенови добавки.

Освен за косата, те са от полза и при чупливи крехки нокти, които не растат бързо. Всяка жена иска красив естествен маникюр, но това често е трудна задача.

Има данни, че колагенът в протеиновите добавки допринася за по-бърз растеж на ноктите и редуцира чупливостта им след само четири седмици употреба.

 

За добро храносмилане и стомашно-чревно здраве

Има доказателства, че някои аминокиселини, откривани в колагена, по-специално една, наречена глицин, могат да намалят възпалението на стомашно-чревния тракт и да подпомогнат храносмилането.

Колагенът регулира секрецията на стомашни сокове, чийто излишък води до киселини, язви и други неприятни проблеми. Освен това спомага за заздравяването на чревната лигавица и облекчава симптомите при синдром на раздразненото черво.

 

Видове колаген

 

Морски колаген. Натурален и хидролизиран колаген.

 

Съществуват около 28 вида колаген и всички те имат различни структури. Повечето са образувани от фибрили – дълги и тънки гъвкави структури, които са изградени от микрофибрили, обединяващи в себе си тропоколагенови вериги, съставени от аминокиселини.

Въпреки че има толкова много, типове I, II и III са най-често срещаните, съставлявайки около 80% до 90% от общия брой. Можете да си ги набавите чрез здравословни протеини, като консумирате месни храни, по-специално хрущяли, и карантия.

Тъй като не всеки обича този тип храни, колагенът в протеиновите добавки е още по-лесен и бърз начин да увеличите нивата му в организма.

 

Колаген тип I

Това е най-разпространеният вид в тялото, но си струва да отбележим, че както всички видове, нивата на тип I започват да намаляват след около 25-годишна възраст.

Тъй като е толкова широко срещан в съединителните тъкани, често виждаме резултата от намаляването му, състоящ се от неприятни характеристики като увиснала кожа, фини линии, чупливи нокти и изтъняване на косата.

Но тип I не е само вещество, свързано с красотата. Освен това е основен компонент на сухожилията, органите и костите. Помага за възстановяването на мускулите, очите, костите и гръбначния стълб, което го прави жизненоважен компонент от всяка диета или здравословна рутина, особено с напредване на възрастта.

 

Колаген тип II

Друг често срещан тип е II. Макар и по-малко разпространен в тялото от тип I, той е изключително важен, защото съставлява хрущялите и е изключително необходим на скелетната система. Част е от съединителната тъкан и в гръбначните дискове и очите.

Особено важен е за активните хора, които разчитат повече на ставите си. За тях е от ключово значение да се възползват от добавянето на колаген тип II в хранителния план.

 

Колаген тип III

Третият често срещан тип е обозначаван като тип III. Обикновено срещан в ретикуларните влакна, като например в костния мозък, той се открива в големи количества в червата, мускулите, кръвоносните съдове и матката.

Най-често се използва с тип I за подобряване на чревното здраве и за насърчаване на еластичността и хидратацията на кожата.

 

Кои са нещата, които вредят на колагена?

 

Запушване на артериите. Колаген. Вреди от цигари.

 

Освен напредването на възрастта, три основни неща понижават нивата на колаген:

  • слънчева светлина
  • тютюнопушене
  • захар

Прекаленото излагане на ултравиолетова светлина кара влакната му да се разплитат. Затова колкото и да обичаме слънцето, трябва да внимаваме и да се предпазваме, за да редуцираме преждевременната поява на бръчки.

Много от химикалите в цигарения дим също му вредят, което може да доведе до увисване, сбръчкване и повяхнал тен.

Захарта, освен че е свързана с повишен риск от затлъстяване и диабет, причинява кръстосано свързване и заплитане на колагеновите влакна. Това прави кожата по-малко еластична с течение на времето.

 

Кои са най-добрите източници на колаген?

Можете да помогнете на тялото си да произвежда повече колаген, като консумирате здравословни храни. Той се произвежда естествено в тялото чрез комбиниране на аминокиселини – градивните елементи на протеините, намиращи се в храната.

За да произвежда колаген, тялото ви се нуждае от:

  • пролин: намира се в яйчен белтък, млечни продукти, зеле, гъби и аспержи
  • глицин: откриван в пилешка и свинска кожа, риба
  • витамин С: срещан в големи количества в чушки и цитруси
  • цинк: в говеждо, агнешко, свинско, миди, мляко, сирене и различни ядки и семена
  • мед: има го в органни меса, а също и в какао на прах, кашу, сусам и др.

Освен тези богати на колаген храни, има и една напитка, която се отличава с чудесните си качества – костен бульон. Чрез него си набавяме много ценни съединения, както и колаген, превръщащ се в желатин при готвене.

Тялото не го абсорбира директно, а го разгражда до аминокиселини, които помагат за изграждането на тъкан за по-добро здраве и свеж младежки вид.

 

Видове колагенови добавки

 

Какъв колаген да пия. Рибен и телешки колаген.

 

Ако досега не сте приемали добавки и си задавате въпроса: Какъв колаген да пия, то имате опции пред себе си.

Колагенът в протеиновите добавки се извлича от два основни източника: животни и растения. Този от животински произход обикновено идва от рибени люспи, свинска или пилешка кожа, костен бульон или яйчен белтък. Добавките на растителна основа често се произвеждат с помощта на модифицирани дрожди и бактерии.

Обикновено се предлагат в следните две форми:

1. Пептиди

Известна още като хидролизиран колаген, тази форма включва по-къси вериги, които се разграждат и се абсорбират по-лесно. Колагенът в протеиновите добавки се предлага най-често в този вид.

Можете да изберете течен колаген или колаген на прах. Прахообразният вариант придоби огромна популярност поради факта, че можете да го добавяте към всичко – от смутита до супи, разтваря се добре както в горещи, така и в студени течности.

Той има много добра усвояемост от организма и се абсорбира бързо, оказвайки благотворен ефект върху редица метаболитни процеси.

2. Желатин

Желатинът, по същество, е разградена форма на колаген за пиене. Получава се чрез сваряване на животински кости, кожи и хрущяли. Може да се добавя и като сгъстител при готвене.

 

Колагенът в протеиновите добавки – какво е важно да знаем?

От решаващо значение е колагенът в протеиновите добавки да бъде от сертифициран източник, за да е доказано надежден и безопасен.

Обърнете внимание на следното:

  • Изберете такива с възможно с най-изчистен състав, което ще рече с по-малко съставки.
  • Пропуснете ароматизираните видове. Те могат да съдържат добавени захари и е възможно да разстроят стомашно-чревния тракт и да добавят излишни калории.

Винаги съблюдавайте указанията за правилен прием на колаген, за да извлечете максимални ползи за своето здраве.

Категории: Здраве|Публикувана: 24.06.2022|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

3074eef98144720f31c7a7be8ea79f57?s=96&d=mm&r=g

Мария Тенева е дипломиран журналист и филолог с дългогодишен опит. Има интереси в сферата на здравето, медицината и чуждите езици. Автор е на стотици статии и интервюта на здравна тематика.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 14 март 2024 в 12:26 | Публикувана: 24 юни 2022 в 11:42 | Категория: Здраве