Неведнъж сме разказвали за колагена – този така важен протеин в тялото ни, но знаем ли какви видове колаген има и какви са разликите между тях? Сещаме се за този така важен протеин едва в по-късна възраст. Но защо ни е нужен колагенът и какви са неговите състав и ползи.

По своята същност той е веществото, което ни осигурява по-голяма подвижност на ставите, по-красива и еластична кожа с по-малко бръчки, но и по-добро зрение. Той се синтезира естествено в организма. За съжаление, проучвания доказват, че редица фактори могат да повлияят на количествата му. Това, от своя страна, може да доведе до увреждания на тъканите във времето.

Десетилетия изследвания ни доказват, че съществуват различни видове колаген. Те влияят на разнообразието от процеси в организма и тяхното правилно извършване. Още за колагена можете да научите и от статията ни „Колаген – всичко за състава и ползите му„. Именно за най-важните видове ще ви разкажем днес. Защото ключът към доброто здраве е да знаете от какво има нужда тялото ви.

 

Кои са основните видове колаген?

Както вече сме споменавали в други наши статии, на науката са известни 28 вида колаген. Проучванията обаче продължават, което значи, че е много вероятно във времето, с напредването им, да разкрием още от неговите тайни.

Самата дума, от която произлиза термина, kolla, значи лепило. Затова не е новост, че колагенът се среща най-вече във влакнести тъкани в тялото с изключение на роговицата, където има кристална структура. Откриваме го в стави, сухожилия, кости и дори в кожата. В допълнение, той помага за ефективната работа и на кръвоносните съдове, червата и движението на междупрешленните дискове. В устната кухина пък намира място в зъбите и дентина. Важно е да разберем обаче, че за различните елементи в тялото ни работят различни видове колаген.

Разграничени са следните видове колаген: тип I, тип II, тип III, тип 5 и 10. Най-големи количества в тялото има от типовете I, II и III – oколо 90% от всичкия колаген в него.

 

Колаген тип I (едно)

Когато говорим за колаген тип I, е хубаво да започнем с това за кои тъкани отговаря той. Откриваме този тип колаген в кожата, сухожилията, кръвоносните съдове и в по-малки количества във вътрешните органи и чревните пътища. Като цяло, той е навсякъде, където има нужда тъканта да бъде гъвкава. Любопитно изключение от това е присъствието му в костите, за чието сформиране помага. Обикновено, при добро здравословно състояние, този тип колаген е около 60% от цялото количество на белтъка в тялото. Това го прави най-разпространеният тип колаген в човешката система.

Тъй като се съдържа в кожата ни, колаген тип I до голяма степен е отговорен за еластичността и добрия вид на тъканта, която покрива цялото ни тяло. Логично, той издържа на натоварвания от различен тип и вид, но и ни помага да се възстановим, когато имаме повърхностни наранявания. Изследвания са установили дори добър ефект от поддържането на оптимални нива колаген тип I при стрии.

При по-детайлно изследване в състава на колаген тип I, в него намираме 10 ценни аминокиселини. Любопитно е да знаем, че при натиск, влакната, образувани от този тип протеин, издържат на натоварвания повече от стомана. Затова и можем да сме сигурни, че докато този тип колаген е в достатъчни количества в системата ни, движението и здравето на ставите и сухожилията ни е гарантирано.

 

Видове колаген: тип II (две)

Именно на този тип колаген дължим ставния хрущял и функцията му – и то на впечатляващите 90%. Отново богат на аминокиселини, той съдържа по-специфично изключително важната за ставите хиалуронова киселина. Затова и се твърди, че има положително влияние при остеоартрит и други видове ставни заболявания.

Важно е да знаете: не приемайте колаген тип I заедно с тип II или III – те имат различни видове аминокиселини в състава си. Едновременен прием може да причини объркване в тялото и то да не разпознае колагена като вещество и да не го усвои по правилен начин. Ако решите да приемате допълнителни количества колаген тип II, е хубаво това да се случва преди лягане, но не веднага след хранене.

 

Колаген тип III (три)

Отделяме специално внимание и на колаген от тип III. А той го заслужава, защото също е от значение за кожата ни. По-точно, той има роля за еластичността, която тя има – дори повече от колаген тип I. Ноктите ни също имат полза от него. Заради този тип колаген те са по-плътни и нечупливи. При дефицит на колаген тип III се смята, че има повишен риск от увреждане на кръвоносните съдове.

Още едно много важно място, където намираме точно този тип колаген, е в белите дробове. Там той съдейства за свиването и разширяването на тъканите, така че те да функционират правилно.

 

Видове колаген: тип V (пет)

 

Видове колаген. Какво представлява колагенът и за какво е полезен - лъжичка пълна с колаген на прах.

 

Макар и популярен с участието си в различни телесни функции, може да се каже, че колаген тип V е по-малко известен тип колаген на масовата аудитория. Това се дължи на по-малкото му количество в тялото – по-малко от 10% от общото количество колаген. От друга страна, е нормално, тъй като той участва във формирането и поддържането на еластичността на много по-малки компоненти – на клетъчните стени и елементи.

Ключовото при колаген тип V е, че той е изключително важен при бременност. Той участва в изграждането и поддържането на тъканта, която се намира в плацентата при зараждане на живот и износване на бебето.

 

Колаген тип X (десет)

Също по-рядък вид протеин в тялото, колаген тип X е важен, когато се сформират тъканите и костите ни. Затова е важно да приемаме и повече храни с витамин C или съдържание на колаген, когато имаме увредени стави или пък счупена кост. Благодарение на способността си да „слепва“ и регенерира тъканите от този тип, колаген тип X е изключително полезен в ситуации на възстановяване на тези структури.

 

Колаген за стави

Далеч не е тайна, че колагенът помага на здравето на ставите и дори го доказахме по-горе, като разграничихме кои точно са типовете колаген, който ще ни помогнат по пътя за по-здрави стави.

Също така е истина обаче, че след като преминем 25-годишна възраст, тялото ни бавно, но сигурно намалява производството на колаген. Допълнителни фактори се явяват тютюнопушенето, прекомерното излагане на UV лъчи без защита, твърде висока консумация на захар и генетично предразположение. Каквато и да е причината при вас, обаче, ако тялото ви все по-трудно генерира и замества липсите на колаген, то е време да набавите от веществото за ставите си.

Препоръчително е да приемате между  2.5 до 10 г. на ден. Много често се срещат и други ориентировъчни дози, но при всички положения е добре да се консултирате със специалист, за да разберете точно от какви конкретни количества се нуждае вашето тяло.

 

Колаген за здрава кожа

 

Видове колаген. Млада жена с тампон за лице в ръката, поддържа кожата си здрава и стегната. Ползи от маслото от чаено дърво.

 

Без достатъчно от влакнестото съединение в кожата ни тя губи еластичността и здравия си вид. И докато част от този процес е неизбежен с темповете на остаряване, то не ни пречи да го забавим. А нека не забравяме, че колагенът има ефект и върху стриите и целулита. Така досадната портокалова кожа се заглажда и омеква след нормализирането на нивата на колаген в организма.

За да бъде оптимален приема на колаген, е добре да комбинирате със здравословно хранене и по възможност – тренировки. В статията „Колаген – всичко за състава и ползите му“ можете да намерите още полезна информация.