Вероятно сте един от хората, които се питат „Какъв колаген да пия?“, когато става въпрос за протеина. И това е разбираемо – за различните проблеми, които съпътстват липсата на колаген в тялото, има различни видове и типове колаген. Затова днес се спираме на тази тема и ще разгледаме как колагенът помага на тялото ни и на кой вид да се спрем, за да знаем, че сме направили правилен избор.

Колагенът е един от най-изобилните протеини при бозайниците, съставлявайки около ¼ от всички белтъци. Името му идва от гръцкото kólla, което означава „лепило“. Отнася се до ранната употреба на съединението, извличано, чрез изваряване, от кожата и сухожилията на животни, за получаване на лепило. Метафорично – колагенът е лепилото, което държи скелета в тялото ни. Той е отговорен за няколко биологични функции, една от които е да осигури структурна подкрепа в съединителната тъкан, мускулите и кожата. Ползите от приема му са отговорни и за еластичността на кожата, както и за здравето на ставите и костите.

Човешките тела произвеждат колаген по естествен път, но с течение на времето това производство се забавя. В резултат на това кожата на човек започва да губи еластичността си, а когато това стане, започват да се образуват бръчки.

 

Кои са типовете и видовете колаген, и какво е действието им?

Въпреки, че определени храни, като костния бульон, съдържат колаген, хората, които искат да се отърват от бръчките и да се възползват максимално от ползите на колагена, често търсят добавки, за да обогатят диетата си с него.

Повечето добавки с колаген преминават през процес на хидролизация. Това означава, че производителят е разградил колагена в добавката до пептиди, което улеснява тялото да го абсорбира и използва.

От 2011 г. са идентифицирани, описани и разделени 30 вида колаген според структурата, която образуват. Най-често срещаните и употребяване типове колаген, обаче, са само 3:

  • Тип 1: Един от най-разпространените видове, присъстващи в човешкото тяло – около 90% от общия колаген. Помага за поддържане на здрава кожа, кости, сухожилия, дори роговицата на окото и венците в устната кухина.
  • Тип 2: Намира се основно в хрущяла, междупрешленните дискове, както и в прозрачната, желеобразна тъкан, запълваща очната ябълка зад лещата.
  • Тип 3: Отново се намира в кожата, както и в кръвоносните съдове.

Повечето добавки са комбинация от трите типа. В колаген тип 1 често са налични части и от колаген тип 2 и 3. По тази причина, приемът му може и в повечето случаи – оказва, влияние в повече от обикновено приписваните му здравословни аспекти.

Видовете колаген също са 3 – телешки/говежди, рибен и растителен. Първите два са по-търсени и употребявани, към растителния посягат хора, които са вегани или вегетарианци. Морският колаген идва от кожата, костите или люспите на рибата. Той е единствено от тип 1, докато говеждият съдържа и части от колаген тип 3 и от него тялото може да извлече повече ползи.

Колагенови добавки се предлагат под различни форми – таблетки, капсули и прах, но повечето хора залагат на праха, тъй като лесно може да се добави към любима напитка, шейк или здравословно смути и се усвоява по-бързо от организма.

Дали добавките са ефективни или не, зависи от това, за което човек ги използва. Когато се чудим „какъв колаген да пия“, първо трябва да разберем какви ще са ползите за здравето ни.

 

Какъв колаген да пия за здравето на кожата?

 

Ползи от маслото от чаено дърво. Какъв колаген да пия.

 

Мнозина използват добавка с колаген , за да намалят ефекта от стареенето, като протеинът спомага хидратирането й, намалява бръчките и подобрява еластичността. Ако наблягате на тези проблеми, приемът на колаген тип 1 ще подобри състоянието им.

Има някои доказателства в подкрепа на тези твърдения. В проучване, публикувано в сп. Medical Nutrition and Nutraceuticals група жени, приемащи смес от различни витамини, минерали, хидролизиран колаген и хиалуронова киселина, значително намаляват дълбочината на бръчките си, в сравнение с тези, които не приемат никакви добавки.

В друго проучване, публикувано в сп.  Skin Pharmacology and Physiology , жени, приемащи добавка с колаген в продължение на 8 седмици, подобряват еластичността и хидратацията на кожата си значително.

Има твърдения, че колагенът помага и при проблеми с акнето, но те все още не са научно подкрепени.

 

За подобряване на ставите

С напредване на възрастта ставите започват да се разпадат. Съществуват доказателства, че колагенът може да помогне за възстановяването или предотвратяването на влошаването на хрущяла в ставите. В такъв случай колаген тип 2 ще бъде отговорът на въпроса „Какъв колаген да пия?“.

Изследване показва, че приемът на хидролизиран колаген помага за укрепване на ставите и потенциално възстановяване на костната плътност при хора с остеопороза и остеоартрит. Както и за понижаване на болките в ставите като цяло.

 

Какъв колаген да пия за увеличаване на мускулната маса?

Колагенът може да помогне и за увеличаването на мускулната маса, когато се приема в комбинация с физически упражнения. Това се дължи на стимулирането на производството на протеини, отговорни за растежа на мускулите. Няма точна информация кой точно колаген помага конкретно за увеличаване на мускулната маса, но спрямо характеристиките на трите типа, вероятно тип 1 или тип 3 ще допринесат за това.

 

Загуба на костна плътност

Колагенът съставя значително количество костна структура и спомага за поддържането на костите силни. А с остаряването следва и отслабване на здравината на костите. За съжаление, това може да доведе до състояние на остеопороза. Приемът на колаген тип 1 може да помогне за предотвратяване влошаването на костната плътност и здравина.

В проучване, публикувано в National Institutes of Health, група жени приемат колаген и калций в продължение на една година. Изследователите установили, че нивата на протеин в кръвта, отговорен за разграждането на костите, имат значително по-ниски нива.

 

Какъв колаген да пия за здравето на сърцето?

Колагенът може да намали сковаността на артериите и да намали нивата на липопротеините с ниска плътност, както и нивата на „лошия“ холестерол. В случая тип 3 ще е този, който ще се отрази благоприятно на сърцето. Но приемът и на колаген тип 1 може да му въздейства положително. Което ще доведе до подобряване на общото състояние на сърдечно-съдовата система.

 

Допълнителни ползи от приема на колаген

 

Какъв колаген да пия.Колаген - ползи. Колаген на прах, в купичка, с мерителна лъжичка.

 

Приемът на колаген може да осигури и някои допълнителни ползи за здравето. Те включват:

  • Поддържане на чревното здраве
  • Контролиране на здравословно тегло
  • Намаляване на тревожността
  • Подобряване на настроението
  • Насърчаване на здравия растеж на ноктите и косата
  • По-бързото заздравяване на рани

Тези ползи не са научно доказани, но много хора откриват и изпитват и тези плюсове при приема на колаген.

Като хранителна добавка, колагенът може да бъде комбиниран и с други витамини и минерали. Дори е препоръчително да се взима с витамин С, тъй като той е необходим в процеса на произвеждане на колаген в тялото. Повече за комбинацията между колаген и витамин С можете да намерите на ТАЗИ страница.

Надяваме се да сме били полезни и да сме ти помогнали да си отговориш на въпроса „Какъв колаген да пия?“. Информирай се навреме и се погрижи за дълготрайната красота на тялото си, благодарение на ползите от приема на колаген.