Изолевцин – аминокиселина за възстановяване на мускулите

Обновена: 26.02.2024|
Изолевцин - незаменима аминокиселина.

Изолевцин е аминокиселина, която спада към 9-те незаменими за човека, затова трябва да се набавя с храната или с добавки. Есенциална е, защото не може самостоятелно да се синтезира в човешкото тяло.

Единствено някои микроорганизми, гъби и растения могат да я произведат по сложни пътища от пуринова киселина. От аспартат също може да се образува аминокиселината, както и лизинът, метионинът и треонинът.

 

Изолевцин – какво представлява?

Това е незаменима аминокиселина, както вече казахме. Тя принадлежи към един от най-важните макронутриенти, нужни на човек, наречени протеини. Участва в изграждането на белтъците във всеки един жив организъм.

Химичното й име е 2-амино-3-метил пентатонова киселина. Молекулната му формула е C6H13NO2.

Заедно с аланин, валин и левцин се класифицира към групата на неполярните аминокиселини с хидрофобни въглеводородни вериги. Благодарение на това те могат да бъдат близо една до друга, без да се разделят, като така водят до образуването на по-стабилни протеини.

 

Роля на изолевцина в организма

Изолевцинът има широк спектър от различни роли в човешкото тяло. Като аминокиселина споделя някои функции с левцина, друга незаменима аминокиселина. Участват заедно в регулирането на кръвната захар и в процеса на заздравяване на рани.

Аминокиселината има няколко уникални функции. Помага за детоксикацията на азотни отпадъци като амоняк, който след това се отделя от тялото чрез бъбреците.

Тя е източник на енергия за извършването на регулаторната дейност на ЦНС (централната нервна система).

Също е от съществено значение за производството и образуването на хемоглобин и червени кръвни клетки. Следователно е важна аминокиселина в процеса на възстановяване от загуба на кръв или анемия.

 

Изолевцин – какви ползи има за здравето?

 

Изолевцин. Възстановяване след празниците. Валин, аминокиселина, мускули.

 

Незаменимата аминокиселина участва в процеса на възстановяване на мускулите и по-бързото заздравяване на тъканите. Особено важна е за възстановяването на увредените тъкани на вътрешните органи.

Участва също така и в синтеза на хемоглобин (протеин в еритроцитите, който съдържа желязо). Хемоглобинът пренася кислород към тъканите от белите дробове, което го прави жизнено необходим.

Помага и в производството на енергия и повишаването на издръжливостта на тялото. Затова е особено разпространен при активно спортуващите хора. Освен това е важен за регулиране нивата на кръвна захар и холестерол в кръвта.

 

Аминокиселина с разклонена верига

Чували ли сте за BCAA? Те представляват група от аминокиселини с разклонена верига, които включват левцин, изолевцин и валин. Всички те са от съществено значение за човешкия живот.

Необходими са за физиологичния отговор на стреса, за производството на енергия и особено за нормалния метаболизъм и здравето на мускулите.

Тези аминокиселини с разклонена верига са популярни сред спортуващите, които се фокусират върху изграждането на мускули.

Приемът на този тип разклонени аминокиселини намалява загубата на мускулна маса и осигурява по-бързо възстановяване на мускулите.

Приложение на аминокиселините BCAA

Аминокиселината изолевцин, в комбинация с левцин и валин, са нужни за възстановяване от травма или след операция. Тогава те подпомагат заздравяването на мускулите и раните.

  • Черен дроб

При някои видове чернодробни увреждания, често срещани при алкохолиците, също оказват съществено значение. Освен това намаляват симптомите на чернодробно заболяване.

  • Фенилкетонурия

Тези аминокиселини могат да бъдат особени полезни при фенилкетонурия. При нея тялото ни не може самостоятелно да синтезира аминокиселината фенилаланин, което влияе негативно върху умственото и физическото развитие на пострадалия.

Приемането на аминокиселини с разклонена верига, като изолевцин, може да помогне на организма ни да се справи с липсата на тази аминокиселина.

  • Анорексия

При състояния като анорексия, приемът на аминокиселини, като изолевцин, левцин и валин, е от съществено значение. Хората с анорексия често имат слаби или тънки кости и губят мускулна маса.

Изолевцинът и левцинът са особено полезни за изграждането на кости и мускули при това състояние.

 

Хранителни източници на изолевцин

 

Изолевцин - незаменима аминокиселина.

 

Храните, които са подходящи за спазване на кето диета, и са богати на аминокиселината изолевцин, са:

  • ядки: бадеми
  • месо: пилешко, свинско, говеждо
  • субпродукти: черен дроб
  • морска риба
  • яйца
  • млечни продукти: сирене, мляко

Аминокиселината се намира и в храни като леща, кашу, соя, които са с високо съдържание на въглехидрати и не са подходящи за хората на кето диета.

 

Препоръчителен дневен прием от изолевцин

За да си набавим дневните количества от аминокиселината изолевцин, трябва да приемем големи количества от съдържащата я храна. Например 800 грама елда или 400 грама говеждо/пилешко месо, също толкова орехи или боб, което, както сами се досещате, е почти непосилна задача за повечето хора.

Решението е едно – спазване на разнообразна и балансирана диета, богата на храни, съдържащи протеини, и по-специално – на аминокиселината изолевцин.

И само за информация за тези, които следят приема си, дневната потребност от изолевцин за човек стига до 3-4 грама.

При някои хора и при определени здравословни състояния това количество може да се завиши. Пример са хора с анорексия, разстройства на нервната система, хипогликемия с изразена симптоматика, увредени тъкани на вътрешните органи или мускули.

 

Дефицит на изолевцин – симптоми

Симптомите на недостатъчен прием на аминокиселината се отразяват на здравословното ни състояние под различни форми. Силното главоболие или виене на свят са ясни признаци, но те могат да са причина и за други здравни проблеми.

Ако имунитетът ни е отслабен, чувстваме се изморени и раздразнителни и често изпадаме в депресивни състояния, това също може да са индикатори, сигнализиращи липсата на изолевцин.

Най-често признаците са мускулна дистрофия или хипогликемия (ниска кръвна захар).

 

Прекомерен прием на изолевцин

При някои хора нуждата от изолевцин не е толкова голяма, поради здравословното им състояние.

Тези, които трябва да избягват прием на аминокиселината, са страдащите от:

  • алергия към аминокиселината
  • нарушения на стомашно-чревния тракт
  • заболявания на бъбреците и черния дроб

Хората, страдащи от заболявания, засягащи бъбреците и черния дроб, трябва да избягват прием на хранителни добавки, съдържащи изолевцин.

При завишена консумация на протеини, нуждата от аминокиселината също намалява.

Изолевцин – какво представлява?

Това е незаменима аминокиселина, която принадлежи към един от най-важните макронутриенти, нужни на човек, наречени протеини. Участва в изграждането на белтъците във всеки един жив организъм.

Каква е ролята на изолевцина в организма?

Източник е на енергия за извършването на регулаторната дейност на ЦНС (централната нервна система). От съществено значение е за производството и образуването на хемоглобин и на червени кръвни клетки.

Изолевцин – какви ползи има за здравето?

Участва в процеса на възстановяване на мускулите и по-бързото заздравяване на тъканите, както и в синтеза на хемоглобин (протеин в еритроцитите, който съдържа желязо).

В кои храни се намира изолевцин?

Храните, които са подходящи за спазване на кето диета, и са богати на аминокиселината изолевцин, са бадеми, месо (пилешко, свинско, говеждо), черен дроб, морска риба, яйца и млечни продукти.

Категории: Здраве, Хранене и видове храни|Публикувана: 19.09.2022|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

5319a9e191d6ad3ddb6086abb3e85757?s=96&d=mm&r=g

Ваня Боянова е дипломиран технолог по „Храни, хранене и диететика“. Участвала е в множество проекти за здравословно хранене в България и чужбина. Организатор и лектор е на събития със здравна насоченост. Автор е на стотици публикации в сферата на храненето.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 26 февруари 2024 в 10:56 | Публикувана: 19 септември 2022 в 15:27 | Категория: Здраве, Хранене и видове храни