Болка в кръста – кой е виновникът?

Обновена: 12.03.2024|
Масаж при болка в кръста.

Неприятната болка в кръста е един от често срещаните здравословни проблеми, който засяга около 85 процента от хората в света. За 12% от тях дискомфортът е постоянен и затруднява всекидневните им дейности. В този текст разглеждаме най-честите причини за болка в кръста, изследванията, свързани с нея, както и начините за преодоляването й.

 

Кой е виновен?

Понякога не може да се установи конкретен виновник за възникването на болка в кръста. Не е изключено тя да заглъхне от само себе си. Но не бива дълго да се чака, защото неразположението, проточило се три месеца, се трансформира в хронично страдание. Правилно е, ако болката се задържи повече от три дни, да се проведе консултация с лекар, който ще предложи облекчаващи средства и ще търси какво я провокира.

Ето някои от възможните причини:

  • Мускулно-скелетни проблеми. Те обикновено се дължат на напрежение или спазми на мускулите в областта на кръста; травми; изкривявания на гръбначния стълб като сколиоза (странични деформации) или кифоза (извиване напред); дегенеративни промени (заболявания, при които постепенно се разрушават тъкани и органи) като остеоартрит, дископатия и други.
  • Увреждания на нерви. Болката е типична за радикулопатия (засягане на нервите, излизащи от гръбначния стълб); дискова херния (състояние, при което желеподобната материя в центъра на междупрешленен диск се отделя от него и притиска нервни окончания).
  • Загуба на костна плътност. Развитието на остеопороза прави костите податливи на счупвания и може да причини болка в областта на кръста, както и на всички други места, засегнати от разреждане на костните гредички.
  • Автоимунни проблеми. Те настъпват при дефект в отбраната на организма, която приема за „врагове“ собствените си тъкани. Например при ревматоиден артрит имунната система атакува ставите, възпалява ги и провокира тежък дискомфорт в кръста.
  • Емоционален срив. Стресът, тревогите, страхът и редица още негативни преживявания увеличават напрежението в мускулите, което е предпоставка за поява на болки.
  • Заболявания на вътрешни органи. С болка в кръста се свързват бъбречни колики, възпаления на далака, червата, яйчниците и други органи.
omega3 400
gluco sulf 600
omega3 400
gluco sulf 600

 

Диагностика

Пациентът трябва да опише с максимална точност своите оплаквания в момента, да информира лекаря, без премълчавания, за миналите си заболявания и да посочи условията, за които подозира, че провокират дискомфорт в кръста.

Следващият етап от диагностиката включва преглед на общото телесно състояние. Лекарят се фокусира върху мускулите около гръбначния стълб, оценява двигателните функции и рефлексите на болния човек, търси неврологични симптоми.

След това се извършват лабораторни изследвания, съобразени с предполагаемите фактори за болка в кръста. Например:

  • При съмнение за остеопороза се тества нивото на калций в кръвта.
  • При автоимунни заболявания се правят кръвни анализи за наличие на специфични автоантитела.
  • При възпаление се изискват изследвания за ниво на С-реактивен протеин, брой на левкоцити, скорост на утаяване на еритроцити и други показатели.

 

Ако е необходимо, се правят образни тестове като:

  • Спондилография (изобразяване на гръбначния стълб с помощта на рентгенови лъчи)
  • Ядрено-магнитен резонанс (представяне на вътрешните телесни структури чрез силни магнитни полета и радиовълни)
  • Компютърна томография (създаване на детайлни изображения на вътрешните структури на тялото като се използват рентгенови лъчи)

 

Лечение на болка в кръста

 

Компрес при болка в кръста.

 

В повечето случаи, когато е възникнала мускулна или скелетна болка в кръста, ефективно се оказва прилагането на топъл компрес или леден пакет в поразеното място:

  • Топлината допринася за отпускане на напрегнатите мускули, което облекчава болката. Освен това разширява кръвоносните съдове. По този начин се постига добро снабдяване с кислород на тъканите, ускоряват се възстановителните процеси, ставите и мускулите придобиват по-голяма гъвкавост.
  • Студът свива кръвоносните съдове и така блокира предаването на болезнени сигнали към мозъка. Чрез поставянето на лед се намаляват възпалението и отоците около увредената област.

 

Реакциите на тялото към топлината или студа варират при отделните пациенти и зависят от причината, довела до дискомфорт в кръста. Много важно е да се избягва дълготрайно оставане на крак или седене без подложка за гърба, както и всякакви натоварващи дейности, които могат да задълбочат проблема.

Сравнително лекият дискомфорт се овладява с противовъзпалителни и обезболяващи медикаменти като парацетамол и ибупрофен. При силна болка обаче се налага спешна консултация с лекар, който, след обстоен преглед, може да предпише по-мощни обезболяващи средства.

В тежките случаи (при фрактури, дискова херния, тумири) се предприема хирургична намеса.

 

Много ефективна е физиотерапията

Прилагат се различни процедури, които водят до премахване на напрежението, укрепване на мускулите, увеличаване на гъвкавостта и стабилността в областта на кръста. Например упражненията с топка подобряват стабилността на гръбнака, подводната терапия подпомага разпускането на мускулите и ликвидира дискомфорта. Оздравителен ефект се постига и чрез масаж, като и със слаби електрически стимули, насочени към засегнатата част на тялото.

 

Алтернативни терапии при болка в кръста

 

Шиатцу при болка в кръста.

 

Резултатите от тях са противоречиви – при някои хора се установяват ползи, при други подобрението е минимално или липсва. Препоръчително е тези подходи да се обмислят с квалифициран специалист.

Ето няколко популярни целебни методи:

  • Шиацу. На японски език „ ши ацу“ означава „пръстов натиск“. Подходът е част от древна източна практика. Базира се на идеята, че в тялото съществуват енергийни пътища, наречени меридиани, през които протича витална енергия. Целта на лечителя е да стимулира енергията чрез натиск върху специфични точки по меридианите. Действа се с пръсти, длани, лакти, дори със стъпала. Шиацу намалява стреса и мускулното напрежение, подпомага кръвната циркулация, възстановява енергийния баланс.
  • Акупунктура. Това е традиционна китайска терапия, при която фини игли се поставят в специфични точки на тялото. Стимулирането на въпросните точки помага на организма да освободи естествените си болкоуспокояващи вещества, да релаксира мускулите, да подобри кръвната циркулация и да възстанови своите функции.
  • Йога. Тази древна практика включва физически упражнения, дихателни техники и медитация, които водят до подобряване на телесното и психичното здраве. Тя произлиза от Индия и също има хилядолетна история. Приема се, че някои форми на йога успешно укрепват мускулите на гърба.
  • Противовъзпалителни добавки и билки за облекчаване на болката. В това число влизат куркуминът, канелата, пиперинът, кора от бяла върба, омега-3, метилсулфонилметан. MSM e естествено срещащо се съединение в растенията, животните и хората. Съдържа сяра, която е важна за образуването на колаген, ключов компонент на съединителните тъкани като хрущяли и сухожилия.

 

Седем стъпки, които предпазват от болка в кръста

 

Упражнения при болка в кръста.

 

  1. Движете се редовно. Физическата активност е от съществено значение за тонизиране на мускулите, включително на гърба и корема. Добре развитата мускулатура в тези области допринася за подобряване стабилността на гръбначния стълб.
  2. Поддържайте правилна поза. Независимо дали стоите или седите, раменете ви трябва да са назад и отпуснати, а главата да е в права позиция с поглед напред. При стоене е важно дишането да е свободно и естествено, а телесното тегло да се разпределя равномерно върху двата крака. При седене столът трябва да поддържа естествената кривина на гръбнака. Когато се работи с компютър, правилно е мониторът да бъде поставен на нивото на очите, а краката да са на разстояние, което позволява поддържане на равновесие и стабилност.
  3. Нормализирайте телесното си тегло чрез достатъчно движения и здравословно хранене. Имайте предвид, че при затлъстяване гръбначният стълб се натоварва и това увеличава риска от болка в кръста.
  4. Постарайте се да спите върху удобен матрак. Той трябва да бъде пластичен и достатъчно стабилен, за да подпомага правилната позиция на тялото и да намалява напрежението в гръбнака.
  5. Носете качествени обувки. Много важно е те да гарантират пространство за свободно движение на пръстите ви. Отдавна се знае, че неудобните обувки предизвикват дискомфорт и напрежение в гърба.
  6. Ако сте пушачи, откажете се от вредния си навик. Статистики сочат, че сред пациентите с болка в кръста броят на пушачите е значително по-голям в сравнение с непушачите на същата възраст, с почти еднакви показатели за височина и тегло.
  7. Почивайте редовно. Така ще предотвратявате умората, ще поддържате организма си здрав и правилно функциониращ.

 

Кои са най-честите причини за болка в кръста?

Болката в кръста може да бъде причинена от различни фактори, включително мускулно-скелетни проблеми, увреждания на нерви, загуба на костна плътност, автоимунни заболявания, емоционален срив.

Какво е лечението на болка в кръста?

Ефективно се оказва прилагането на топъл компрес или леден пакет в поразеното място. Сравнително лекият дискомфорт се овладява с противовъзпалителни и обезболяващи медикаменти.

Кои са алтернативните терапии на болка в кръста?

Популярни целебни методи са шиатцу масаж, акупунктура, йога, противовъзпалителни добавки и билки.

Категории: Здраве|Публикувана: 12.03.2024|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

eb22f0b1122125bc6d566cc1bd539054?s=96&d=mm&r=g

Д-р Ваня Шипочлиева, д.м. е завършила медицина във ВМИ гр. София и журналистика в СУ "Св. Климент Охридски". Специалист е по социална медицина и организация на здравеопазването. Защитила е дисертация за ролята на медиите в процеса на здравната реформа. Автор е на стотици публикации в научни и популярни издания.

Свързани публикации

Оставете коментар

Публикувана: 12 март 2024 в 11:54 | Категория: Здраве