Противовъзпалителни билки и подправки се срещат в почти всеки дом или градина. Винаги можем да се обърнем към някоя билка, когато става въпрос за хронични възпаления и поддържане на имунната ни система. Природата ни е предоставила чудесни и ефективни „лекарства“ – необходимо е само да знаем повече за тяхното действие и как и кога да ги прилагаме. Ще разгледаме кои противовъзпалителни билки и подправки можем да въведем в ежедневния си хранителен режим и какви са техните полезни ефекти.

Какво представлява възпалението?

Възпалението е биологичният отговор на организма спрямо дразнители като инфекции, наранявания, токсини. Когато нещо уврежда нашите клетки, тялото освобождава химикали, които предизвикват реакция от имунната ни система.

Ако възпалението продължи прекалено дълго, се превръща в хронично. Хроничното възпаление се появява именно когато този имунен отговор се забави, държейки организма ни под стрес. С течение на времето хроничното възпаление може да има отрицателен ефект върху тъканите и органите ни.

Причините за появата на възпаление могат да бъдат:

  • Нелекувани инфекции и наранявания
  • Автоимунно разстройство – при което имунната ни система погрешно атакува здрава тъкан
  • Дългосрочно излагане на дразнещи вещества като замърсен въздух и промишлени химикали

Фактори като тютюнопушенето, проблеми с теглото, хроничният стрес и алкохолът също могат да доведат до възпаление.

Симптомите, които алармират за поява на възпаление, са умора, треска, рани в устата, обриви по тялото, болка в корема или гърдите. Естествената реакция на тялото при нараняване или инфекция причинява също локализирано зачервяване, подуване и загряване. Вижте с кои противовъзпалителни билки и подправки можете да предотвратите засилването или появата на този неприятен проблем.

Билки и подправки срещу възпаления

Има храни, определени като противовъзпалителни, които могат да намалят хроничното възпаление и болка. Омега-3 мастни киселини, открити в рибата, някои ядки и дори шоколадът са признати със своите противовъзпалителни свойства. Един от най-лесните начини да включите подобни средства в диетата си е чрез използването на противовъзпалителни билки и подправки. Нека да видим кои са най-ефективните в това отношение.

  1. КуркумаКуркума на прах, която е в цели човали, подредена в местен пазар. Куркумата се причислява към противовъзпалителните билки и подправки - помага при хронични възпаления.

Куркумата е подправка, често срещана в индийската, но вече и в европейската кухня, която има жълт цвят и може да се намери в почти всеки хранителен магазин. Тя се използва от векове за лечение на рани, инфекции, настинки и чернодробни заболявания.

Съединението куркумин в куркумата е това, което може да намали възпалението в организма. Той е мощен антиоксидант и причината куркумата да има наситен, жълт цвят. Подобрява и инсулиновата резистентност при пациенти с променена метаболитна функция. Куркумата е една от най-ефективните противовъзпалителни билки, която влияе и върху контролиране на теглото.

  1. Канела

Канелата е популярна подправка, която често се използва за овкусяване на сладки печива. Но тя е повече от вкусна добавка в нашите торти – подправката има противовъзпалителни свойства, които могат да облекчат подуване.

Имайте винаги подръка пакетче канела – можете да я добавяте към кафето или чая си.

  1. Лют червен пипер

Червеният пипер и пикантните чушки като цяло се отличават с ползи за здравето ни от древни времена. Всички люти чушки съдържат естествени съединения, наречени капсаициноиди. Именно те са причината за противовъзпалителните свойства на пикантните подправки.

Чили пиперът се счита за една от мощните подправки срещу възпаления, така че можете да го включите в следващото си ястие. Той отдавна се използва и като храносмилателно средство, което е допълнителна полза за нашия организъм.

  1. Черен пипер

Ако червеният пипер е прекалено пикантен за вашия вкус  – черният пипер също е известен като една от подправките срещу възпаления. Известен като „кралят на подправките“, черният пипер е ценен заради вкусовите си, но и антибактериални, антиоксидантни и противовъзпалителни свойства.

Проучвания показват, че химичните съединения на черния пипер, като пиперина, могат да бъдат ефективни в ранния стадий на остър възпалителен процес.

  1. Спирулина

Спирулината е вид синьо-зелено водорасло със силно антиоксидантно действие. Проучвания сочат, че тя намалява възпалението и укрепва имунната система. Спирулината е с високо съдържание на протеини, витамини, минерали и каротеноиди.

Можете да стимулирате имунната си система, като разбърквате по 1 ч. л. спирулина в чаша с вода или я добавите в любимото си смути. Като част от групата на полезните противовъзпалителни билки, спирулината е и една от суперхраните, чудесен източник на протеин за хора, избягващи животински продукти.

  1. Зелен чайЧаша и кана със зелен чай разположени на дървена маса в красива градина. Зеленият чай се причислява към противовъзпалителните билки и подправки - помага при хроничи възпаления.

Зеленият чай има противовъзпалителни свойства, които могат да бъдат в основата на някои специфични ползи за здравето. Компонентите на зеления чай могат да нарушат процесите, които причиняват възпаления при артрит.

Други проучвания доказват, че зеленият чай може да има положителен ефект върху възпаленията при хора с метаболитни нарушения.

  1. Розмарин

Розмаринът показва чудесни резултати като средство срещу възпаления и окисление. Той увеличава активността на дисмутаза – ензим, който премахва супероксидите, мощни свободни радикали, свързани с хроничните възпаления. Когато билката е подложена на топлинна обработка, положителната активност се проявява най-ефективно. Причислен към подправките срещу възпаления, розмаринът има и чудесен аромат, който ще придаде приятен оттенък на вашите ястия.

  1. Котешки нокът (Uncaria tomentosa)

Тази билка произлиза от дървесна лоза, родом от Перу. Котешкият нокът се използва в традиционното лечение срещу артрит, бурсит и чревни разстройства. Той може да намали възпалителните реакции в организма и също така да се отрази положително на стомашно-чревни възпаления. Чаят от котешки нокът е най-разпространеният вариант, чрез който можете да се насладите на полезните свойства на билката.

  1. Карамфил

Маслото от карамфил може да се приложи директно върху венците, да помогне при зъбобол или за контрол на болката по време на стоматологична интервенция. Доказано е, че карамфилът намалява възпаления на устата и гърлото. Може да се използва още за лечение на диария, гадене, херния, лош дъх и като отхрачващо средство.

Прахообразният карамфил, както и цветните, сушени пъпки са вкусна подправка към десерти, както и в топли напитки.

  1. Кора от бяла върба

Кората на бялата върба се използва за лечение на болка и възпаления още от древни времена. Много изследвания показват, че тя има съпоставим ефект с аспирина.

Съществуват билкови смеси, включващи кора от бяла върба, които могат да се използват при остри болки, като главоболие.

Грижете се за здравето си с помощ от природата

Има изобилие от противовъзпалителни билки и подправки, които могат да ни помогнат срещу неприятни възпаления, болки и неразположения. Неведнъж сме обръщали внимание на техните ползи за поддържането на имунитета – можете да прочетете повече за това ТУК. Вероятно някои от изброените по-горе се намират в домашния ви запас от билки и подправки, в градината ви или в хранителните добавки, които приемате. Научавайки повече за свойствата на противовъзпалителните билки, ще успеете да укрепвате имунната си система ежедневно и да се предпазите от външни атаки върху организма ви.

Имунитетът е система, която може да бъде подкрепяна с много билки и подправки, които да намерят мястото си в нашата кухня, напитка или домашно приготвен мехлем. Възползвайте се от тях и не спирайте да поддържате здравето си, за да се наслаждавате на здрав дух в здраво тяло.