9 причини да спрете цигарите още днес

Обновена: 30.05.2024|
Макулна дегенерация. Болестни сигнали. Маски за лице. Видове кашлица. Отхрачваща кашлица. ХОББ. Рак на гърдата. Зарастване на рани.

Независимо дали сте настоящ или бивш пушач, със сигурност ще потвърдите, че да спрете цигарите не е толкова лесна задача. Няма значение какъв метод сте избрали за целта, ако сте в процес на отказване или се нуждаете от допълнителен тласък, за да стартирате, ще са ви нужни някои насоки.

Защо да спрете цигарите?

Отказването на тютюнопушенето драстично намалява риска от сериозни здравословни проблеми като рак на белите дробове, сърдечни заболявания и инсулт, подобрява цялостното здраве и качеството на живот. Освен това спестява пари и предпазва близките от пасивно пушене, насърчавайки по-дълъг, по-здравословен и по-пълноценен живот.

Днес ще ви дадем няколко причини, които могат да ви дадат необходимия стимул в борбата с тютюнопушенето.

stev tabletki 400
vitc 600 1
stev tabletki 400
vitc 600 1

 

 

  1. Ще бъдете по-здрави

Рисковете от сърдечни заболявания, инсулт и много други здравни показатели ще се върнат в нормите като при непушачите, но разбира се, това ще отнеме време.

Пушачите са изложени на два до четири пъти по-голям риск от развитие на коронарна болест на сърцето.

Ако искате да следите напредъка си и нагледно да виждате как се изчиства организма ви от цигарите, можете да изберете ред многобройните мобилни приложения за целта.

Проучванията показват, че ежедневното пушене е свързано с по-висок риск от псориазис. Колкото по-голям от 20 е броят на изпушените цигари на ден, толкова по-голяма е вероятността да развиете заболяването.

Проучванията също така показват, че ще живеете по-дълго, независимо на каква възраст спрете да пушите. Всяка цигара, която пушите, съкращава 11 минути от живота ви.

 

  1. Спрете цигарите, за да изглеждате по-млади

След 10 години тютюнопушенето може да ускори процеса на стареене на кожата ви, като стесни кръвоносните съдове и увреди тъканите, които й придават здравина и еластичност.

Специално при мъжете косите на пушачите са три до шест пъти по-склонни да посивеят по-рано, отколкото непушачите. Мъжете, които пушат, също са два пъти по-склонни да станат плешиви от мъжете, които не пушат.

 

  1. Ще спестите пари

 

Спрете цигарите. Лесно усвоим магнезий.

 

Каквото и да си говорим, пушенето на цигари е скъпо удоволствие. Ако пушите една кутия от 5 лв на ден, това прави средно 1825 лв похарчени пари всяка година. Цените непрекъснато се вдигат, а и със сигурност понякога се случва да изпушите по кутия и половина, така че сумата може да мине 2000 лв. А сега си помислете какво бихте си купили за тези пари, ако не ги бяхте похарчили за цигари.

Всъщност добър стимул, когато спрете цигарите, е да събирате настрани всеки ден сумата, която бихте отделили за цигари. Така, когато се натрупат достатъчно пари, ще видите нагледно колко сте спестили и ще можете да се наградите за показаната воля и издръжливост.

 

  1. Ще намалите стреса

Идеята, че хората пушат цигари, за да облекчат симптомите на стреса, е популярна, но и напълно погрешна.

Стресът ни засяга, когато се чувстваме неспособни да се справим с нежелания натиск. Това може да причини и физически симптоми като главоболие или задух, както раздразнение и тревожност.

Изследванията показват, че вместо да помагат на хората да се отпуснат, цигарите всъщност увеличават безпокойството и напрежението.

Никотинът създава незабавно усещане за релаксация, така че пушачите погрешно смятат, че се успокояват. Това чувство обаче е временно и скоро отстъпва място на повишения апетит.

Пушенето намалява симптомите на абстиненция от никотин, които са подобни на симптомите на тревожност, но не намаляват стреса и не се справят с основните му причини.

 

  1. Спрете цигарите, за да спите добре

Пушачите са четири пъти по-склонни да страдат от неспокоен сън. Виновникът за това е никотинът. Докато пушите, никотинът нарушава съня. Пушенето също може да повиши риска от развитие на състояния на съня, като сънна апнея. Тъй като никотинът е стимулант, пушенето може да прикрие изтощението ви и в крайна сметка ще доведе до безсъние.

Когато спрете да пушите, първите няколко дни без цигари вероятно ще дойдат с някои неприятни странични ефекти. Тъй като тялото ви се адаптира към функциониране без никотин и другите опасни химикали, може да изпитате глад, раздразнителност и да – безсънни нощи.

Но след около седмица, след като спрете цигарите, всичко ще се върне в норма и ще се наслаждавате на спокоен сън. Можете да погледнете и статията 10 съвета за по-добър сън, за да понесете по-леко преходния период.

 

  1. Ще подобрите вкуса и обонянието си

Пушенето намалява вкуса на храната и удоволствието от храненето. Ще хапвате по-малко, ако не пушите. Тютюнопушенето е свързано с по-голям прием на калории, особено от храна с високо съдържание на наситени мазнини и холестерол.

Специално при дамите – тези, които пушат, са по-малко чувствителни към сладките вкусове, отколкото жените, които никога не са пушили.

Дами, представяте ли си да не можете да се насладите напълно на любимия вкус на шоколада? Същевременно приблизително два пъти повече пушачи от непушачите имат намалено обоняние.

 

  1. Ще се радвате на здрава и красива усмивка

Пушенето ви излага на по-голям риск от всякакви проблеми със зъбите, включително рак на устната кухина и заболявания на венците. Също така отнема повече време на зъболекаря ви да почисти всички петна от зъбите ви, а на вас – повече средства.

Жълтият оттенък върху зъбите се подобрява всеки път, когато бивш пушач си мие зъбите. Същевременно тютюнопушенето нарушава потока и функцията на слюнката.

Слюнката е важна за почистване на лигавицата на зъбите и устата и предпазване на зъбите от кариеси. Бонус, разбира се, ако спрете цигарите, е и свежият дъх.

 

  1. Спрете цигарите и бъдете по-продуктивни

 

Спрете цигарите. Колеги, които се разхождат по време на почивка на работното си място.

 

Въпреки че някои проучвания показват, че никотинът в цигарите може да подобри концентрацията и вниманието, в цигарите има много повече от никотин.

Те съдържат над 4000 химикала – над 50 от които са известни с токсичен характер, например въглеродният окис, бутанът, арсенът, амонякът и метанолът.

Смята се, че дългосрочното натрупване на тези токсични химикали може да увреди мозъка, което води до дефицит на вниманието и паметта. По-специално то е свързано с намаляване на работната памет, която се използва за ежедневни задачи, и с изпълнителната функция, която ни помага да планираме задачи, да обръщаме внимание на текущите дейности и да игнорираме разсейване.

В резултат пушачите са по-малко продуктивни, особено на работа. Допълнително, според проучване, пушачите вземат средно с 11 дни повече болнични, отколкото непушачите.

 

  1. Няма да излагате децата си на цигарен дим

Защитата на децата започва още в утробата, затова пушене по време на бременност е напълно изключено.

Пасивното пушене около бебета е свързано с по-висок риск от синдром на внезапна детска смърт. Същевременно се смята, че това е рисков фактор за децата да развият астма.

Пасивното пушене също допринася за респираторни инфекции (като пневмония и бронхит), ушни инфекции, както и за кашлица, хрипове и намалена белодробна функция при децата.

Излагането на тютюнев дим, дори и в малки количества, уврежда когнитивните умения на децата и е свързано с увеличаване на поведенческите проблеми.

Много силен фактор, свързан с тютюнопушенето, е родителят, който пуши. В крайна сметка децата следват примера на родителите си. В резултат децата на пушачите са два пъти по-склонни да започнат да пушат.

 

31 май – Световен ден за отказ от тютюнопушене

Всяка година на тази дата Световната здравна организация (СЗО) и защитници на общественото здраве от цял свят се обединяват, за да повишат осведомеността за вредното влияние на тютюневата индустрия върху хората.

Държавите-членки на СЗО създадават Световния ден без тютюнев дим през 1987 г., за да привлекат световното внимание към тютюневата епидемия и предотвратимите смъртни случаи и болести, които причинява. През 1987 г. Световната здравна асамблея приема Резолюция WHA40.38, призовавайки 7 април на следващата година – 1988, да бъде „световен ден без тютюнопушене“.

През 1988 г. е приета Резолюция WHA42.19, призоваваща за отбелязване на Световния ден без тютюнев дим всяка година на 31 май.

 

Заключение

Нашите причини са само отправната точка и трябва да ви послужат за вдъхновение. Направете списък с всички причини, поради които лично вие искате да спрете цигарите.

Поставете го, където ще го виждате често – например в колата, на хладилника или където по принцип държите цигарите си. Когато почувствате желание да пушите, погледнете списъка, за да си напомните защо искате да се откажете.

Успех!

 

Често задавани въпроси

Защо е по-добре да спрете цигарите?

Пушачите са изложени на два до четири пъти по-голям риск от развитие на коронарна болест на сърцето. След 10 години тютюнопушенето може да ускори процеса на стареене на кожата ви, като стесни кръвоносните съдове и увреди тъканите, които й придават здравина и еластичност.

Как да спрем цигарите?

Проучете подробно за вредите от тютюнопушенето, поговорете с приятел, помислете колко финасови средства поглъща тютюнопушенето.

Прочистват ли се дробовете след като спрем цигарите?

Белите ни дробове се самопочистват, което означава, че те постепенно ще се излекуват и регенерират сами, след като спрете да пушите. Има обаче определени начини на живот, които можете да практикувате, за да опитате и да ускорите процеса на самолечение.

Категории: Здраве, Любопитно|Публикувана: 17.11.2020|

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

14634b84e9917b0c4e510b76dd2c8d41?s=96&d=mm&r=g

Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 30 май 2024 в 15:58 | Публикувана: 17 ноември 2020 в 14:58 | Категория: Здраве, Любопитно