Кето режим при синдром на дразнимото черво

Обновена: 08.05.2024|
Кето режим при синдром на дразнимото черво

Нека разгледаме как да практикуваме кето режим при синдром на дразнимото черво (IBS).

 

 

grifonia 400
chrevno 600
grifonia 400
chrevno 600

Симптомите, които се срещат сред най-голям брой пациенти, включват:

  • Стомашни спазми и болки 
  • Болезнено подуване на корема 
  • Диария 
  • Запек 
  • Газове 

 

Точната причина за заболяването е неизвестна. Проучванията разглеждат различни такива – свръхчувствителност на червата, твърде бавно или бързо преминаване на храната, хроничен стрес, инфекции, генетика, употреба на определени антибиотици.  Синдромът на дразнимото черво, или IBS (Irritable Bowel Syndrome – IBS), е хронично функционално разстройство на стомашно-чревния тракт. Неприятните симптоми могат да бъдат облекчени с помощта на специални за целта медикаменти. 

Най-често срещаният подход е следване на диета с ниско количество ферментируеми олигозахариди, дизахариди, монозахариди и полиоли или  FODMAP (Fermentable Oligo-, Di-, Мonosaccharides and Рolyols) – въглехидрати, които причиняват храносмилателен дискомфорт. 

 

Кето режим при синдром на дразнимото черво 

Страдащите от синдрома хора изпробват кои храни отключват симптомите му. Лечението на този синдром е фокусирано около диетата, която трябва да следваме. Може да адаптираме този специален хранителен режим към кето изискванията и по този начин да черпим ползите от двете диети. Най-често диетата при синдром на дразнимото черво ограничава алкохола, кофеина, лютите и мазни храни, ферментиращите въглехидрати, някои млечни продукти и определени плодове и зеленчуци. 

Голяма част от храните, подходящи за хора с IBS, са включени и в кето диетата.

 

Влиянието на кето режима върху тънкото черво 

Пациенти с изострени симптоми на синдрома имат значителен дисбаланс в бактериите, които откриваме в червата. Диетите с ограничен прием на въглехидрати, какъвто е и кето режимът, изтощават вредните чревни бактерии, които обикновено се захранват от въглехидратите. За сметка на тях се увеличава броят на полезните стомашни бактерии.  

Следването на кето режим при синдром на дразнимото черво оказва благоприятно влияние върху симптомите.

Намаляването на въглехидратите обикновено помага за облекчаването на чревния дискомфорт. Това е един от първите ефекти, които забелязваме след започването на кето режима.  

Позволени храни за кето режим при синдром на дразнимото черво 

 

кето режим при синдром на дразнимото черво

 

За да улесним преминаването в кето режим при синдром на дразнимото черво, можем да направим списък от препоръчителните полезни храни, които можем да хапваме:

  • Ядки и семена – бадеми, орехи, пекани, бразилски орехи, семена от чиа 
  • Птичи меса 
  • Яйца 
  • Риба и морски дарове – риба тон, сьомга, скариди, миди, ракообразни 
  • Зеленчуци – спанак, зеле, тиквички, домати, зелен фасул 
  • Плодове – боровинки, ягоди, авокадо 
  • Млечни продукти 

 

Как да започнем кето режим при синдром на дразнимото черво? 

Прилагането на кето режима като модел за ежедневното ни хранене се получава, като постепенно въвеждаме и изолираме храни. Добра идея е да разгледаме позволените храни при кето режима и да ги сравним с благоприятните за синдрома на дразнимото черво храни.

По този начин ще премахнем възможността от допълнителен дискомфорт на храносмилателната система. Така ще успеем да се адаптираме правилно и да избегнем психическия стрес, който често влошава симптомите.  

Пробиотични добавки и здравословно облекчаване на стреса са необходимо допълнение към началото на кето режим при синдром на дразнимото черво.  

 

Допълнително внимание по време на кето режим при синдром на дразнимото черво

Съществуват някои специфики в кето режима, които може да са неподходящи при страдащите от синдрома. 

Храни, които трябва да избягваме по време на кето режим при IBS 

 

кето режим при синдром на дразнимото черво

 

Има няколко общи групи храни, които не са препоръчителни за кето режим при синдром на дразнимото черво:

  • Зърнени храни – пшеница, ръж, ечемик, кускус 
  • Преработени храни с високо съдържание на захар и въглехидрати – дресинги за салати, подсладено кисело мляко, консервирани плодове 
  • Кофеин и газирани напитки 
  • Бонбони и захарни десерти 

 

Ниско съдържание на фибри 

Фибрите са ценен компонент от правилното функциониране на храносмилателната система. С тази своя функция те допринасят за облекчаване на симптомите на IBS. Тези жизненоважни вещества се откриват в най-голямо количество в храни, богати на въглехидрати – различни плодове и зеленчуци, бобови култури, овесени ядки и други.

Фибрите са сравнително ограничени в кето храните. За да поддържаме здравето на стомаха и червата, може да си набавяме допълнително разтворими фибри – като ядем повече зеленчуци, авокадо, семена, ядки или с помощта на хранителни добавки. 

Млечни продукти 

 

кето режим при синдром на дразнимото черво

 

Много често хората, страдащи от синдром на дразнимото черво, получават допълнителен дискомфорт при консумиране на млечни продукти. Ако сме приемали храни от този тип без обостряне на симптомите на синдрома, може да продължим да го правим по време на кето диетата, но с повишено внимание за реакциите на тялото.

Кето диетата препоръчва приема на пълномаслени млека и сирена като източник на пълноценни мазнини.

Дехидратация 

При започване на кето режима бързо забелязваме сваляне на килограми – предимно изхвърляне на вода. Този процес често е причина за появата на запек или стомашно подуване, което би могло да е болезнено при синдром на дразнимото черво. 

Тези кето симптоми отшумяват бързо и обикновено не са повод за притеснение. При синдром на дразнимото черво обаче трябва да сме внимателни и да подходим по-предпазливо към кето режима.  

Запекът може да допринесе за свръхрастеж на бактериите в тънките черва, което също води до болка и подуване на корема. Богатите на мазнини храни, които включват голямо количество фибри, могат да помогнат за редовното движение на червата. 

За да облекчим този дискомфорт, може да допълним диетата си с МСТ масло, което е лесно за усвояване от стомаха и червата, и да пием повече вода.  

 

Повишен прием на мазнини 

Обикновено мазнините и мазните храни могат да влошат симптомите на синдрома. За да удовлетворим изискванията за кетоза, но и да предпазим червата си, хубаво е да заложим на естествени здравословни източници на пълноценни мазнини.

  • Риба
  • Авокадо
  • Ядки и семена
  • Месо в умерени количества

 

Поради раздразнените черва препоръчително е да повишим приема на мазнини постепенно и да наблюдаваме внимателно реакциите на тялото си.  

Кръстоцветни зеленчуци 

 

кето режим при синдром на дразнимото черво

 

Броколите, карфиола, брюкселското зеле са често срещани зеленчуци в кето режима. Те обаче са причина за дискомфорт при синдром на дразнимото черво.  

В множество рецепти можем да открием карфиола като заместител на ориз, тесто, картофено пюре, паста или други високовъглехидратни храни. За жалост, този тип кръстоцветни не се препоръчват за хора, страдащи от IBS. 

Кето при диабет 

Диетата с малко количество въглехидрати е възможно да причини дисбаланс в нивата на кръвната захар. Препоръчително е да практикуваме кето режима с повишено внимание и да се консултираме със специалист, ако имаме диабет.  

 

Заключение

Следването на кето режим при синдром на дразнимото черво може да подобри симптомите и дискомфорта в храносмилателната ни система. Препоръчително е постепенно да ограничим въглехидратите и да повишаваме количеството мазнини, като наблюдаваме тялото си.

Ако усетим обостряне на симптомите след започване на кето режима, може да прекъснем следването му или да правим по-дълги почивки, докато променяме храненето си спрямо кетогенната диета.  

 

Често задавани въпроси

Какво представлява синдром на дразнимото черво (IBS)?

Това е хронично заболяване, което засяга храносмилателната система. Симптомите му са спазми, диария, запек, подуване, газове.

Как да следваме кето режим при синдром на дразнимото черво?

Хубаво е да внимаваме, когато започваме кето режим при синдром на дразнимото черво. Можем да приложим кето режима към ежедневното си хранене, като въвеждаме и изолираме храни постепенно.

Има ли противопоказания за кето режим при синдром на дразнимото черво?

Някои от популярните кето храни биха могли да влошат симптомите на синдрома.

 

Категории: Кето диета|Публикувана: 02.10.2023|

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

77b4e8bfbbc2c5326156c9a35bcebe95?s=96&d=mm&r=g

Радина Руменова завършва бакалавърска програма "Българска филология" и се запътва към света на рекламата. Професионалните ѝ интереси са в сферата на езикознанието, а любителските влечения се разделят между кулинарията, музиката, екологията и здравословния начин на живот.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 8 май 2024 в 16:45 | Публикувана: 2 октомври 2023 в 16:00 | Категория: Кето диета