Хрянът е популярна подправка с отличителен вкус. Може да се използва самостоятелно, но основно влиза като съставка в дресинги и сосове. Овкусява добре и месо. Ще откриете готов сос от хрян в магазините, но има вариант да си го приготвите и у дома.

Подправката произхожда от Югоизточна Европа и всъщност има не само вкусови, но и здравословни ползи. Растението съдържа биоактивни съединения, които могат да имат многобройни положителни свойства.

В тази статия ще ви разкажем за ползите от този зеленчук, какъв е неговият хранителен профил и има ли рискове от приема му.

 

Какво представлява хрянът?

Хрянът с латинско наименование Аmorica Rusticana всъщност е член на семейство Кръстоцветни, което го прави роднина с уасабито, синапа (с него се приготвя горчица), зелето и карфиола.

Най-близък по приложение е до уасаби и синап поради наличието на специални растителни клетки, които освобождават ензими, разграждащи синигрина – съединение, което може да бъде открито в големи количества в корена му и има редица полезни свойства.

Здравословните ползи на корена са известни от хиляди години и той се използва активно не само в кулинарията, но и за медицински цели. Ползите за здравето на зеленчука се отдават главно на високото му съдържание на хранителни вещества, включително диетични фибри, витамин С, фолат (витамин B9), калий, калций, магнезий, цинк и манган.

Някои от важните ползи от хряна идват и от съединението алил изотиоцианат, за който е известно, че може да предотврати развитието на някои видове ракови клетки. Други здравословни съединения в него са глюкозинолат и синигрин, за който вече споменахме. Те укрепват имунната система и стимулират производството на бели кръвни клетки.

 

Здравословни ползи на хряна

 

Хрян. Болка в стомаха при хранене. Еозинофили. Колоректален карцином. Гастрит. Пробиотик: инфекции. Млада дама, която държи пред корема си макет с разположението на червата, където се разполага и заболяването колоректален рак

 

Растението може да направи чудеса с вашия организъм, стига да го консумирате както трябва. Време е да ви запознаем с конкретните ползи за здравето, които ще ви даде консумацията му.

  1. Полезен е за храносмилането

Хрянът се бори ефективно срещу редица храносмилателни разстройства. Той подобрява състоянието на храносмилателния тракт като на първо място улеснява смилането на мазните храни. Допълнително намалява газовете в червата и има лек слабителен ефект. Всички тези свойства правят зеленчука подходящ и за детокс.

Той може да помогне за управление на състояния като гастроезофагеална рефлуксна болест (ГЕРБ). Това се дължи на съдържанието му на ензими, които стимулират производството на жлъчка и движението на червата.

Въпреки това, за да избегнете неблагоприятни ефекти, препоръчително е да се консултирате с лекар, преди да консумирате хрян в помощ на храносмилането.

  1. Хрян при болка в ставите

Едно от най-известните и най-старите лечебни свойства на хряна е да успокоява болката в ставите, включително при артрит.

За тази цел се прави лапа. Настържете корена и го смесете с малко вода, за да направите паста. След това нанесете директно върху кожата.

Същевременно растението съдържа достатъчно количество калций, който да подпомогне здравето, растежа и възстановяването на костите и ставите. Ако го включите в диетата си, ще намалите значително оплакванията.

  1. Подпомага отслабването

Хрянът е с ниско съдържание на калории, но с високо съдържание на фибри, което може да го направи невероятно допълнение към рецептите ви за отслабване.

Както споменахме, зеленчукът е богат на химикали, наречени изотиоцианати. Те помагат при загуба на тегло, като естествено ускоряват метаболизма. С тяхното съдействие можете да предотвратите и преяждането. Така ще сте напълно сигурни, че опитите ви за отслабване няма да бъдат компрометирани.

  1. Хрян при уринарни инфекции

 

Хрян. Природни средства за пречистване на бъбреците. Билки за бъбреци. Менопауза и СПМ. Протеинурия, белтък в бъбреците.

 

Зеленчукът е богат на алицин и синигрин. Това са две активни съединения с антибиотични свойства. Благодарение на тях растението може да облекчи значително инфекциите на пикочните пътища, в някои случаи, дори по-добре от конвенционалното лечение.

Освен това хрянът има диуретичен ефект, което означава, че предотвратява задържането на вода и по този начин улеснява елиминирането на бактериите, главни виновници за тези инфекции.

  1. Укрепва имунитета

Знаете ли, че хрянът е по-богат на витамин С от портокалите? Изненадващо, нали? Именно това го прави полезен за борба с умората и за укрепване на имунната система.

Зеленчукът е пълен и с още полезни хранителни вещества и фитохимикали, които се борят със свободните радикали и могат да повишат имунитета и да стимулират активността и производството на бели кръвни клетки.

  1. Хрян при респираторни проблеми

От древни времена хората са използвали уникалния пикантен вкус на хряна като лек срещу обикновена настинка. Всъщност, понякога растението може да бъде толкова ефективно, колкото и антибиотик при лечение на бронхит и остри инфекции на синусите.

Резултатите от проучванията по темата са доста изненадващи. Когато ефектите от лекарство, съдържащо корена, се сравняват с тези от конвенционалните антибиотици, резултатите са наистина близки. Все пак зависи и от вида и тежестта на заболяването.

Инхалациите с хрян съвсем сигурно могат да изчистят конгестията, породена от настинка, заболяване или алергия.

  1. Има anti-age ефект

В допълнение, антиоксидантите, присъстващи в кореноплодния зеленчук, предпазват тялото от клетъчно увреждане. Това е много важно, защото забавя процеса на стареене.

Можете да си направите паста от хрян и да намажете с нея засегнатите от старчески петна места. Оставете да подейства около 20 минути и след това отмийте с хладка вода. Можете да правите процедурата няколко пъти седмично.

 

Как да консумирате зеленчука?

 

Хрян, ползи и употреба на зеленчука.

 

След като научихте за многобройните му здравословни свойства, трябва да разберете и под каква форма е най-добре да консумирате хрян. Различните части на растението (корен, листа, цветове), имат различни ползи и съответно употреба.

Корен

Като начало корените трябва да се съхраняват на хладно, тъмно и влажно място, като найлонова торбичка в хладилника или мазето, за да запазят здравословните си ползи.

Ето и няколко насоки как да консумирате корен от хрян под формата на сос:

  • Почистете го добре.
  • Премахнете външния слой.
  • Нарежете на кубчета.
  • С помощта на кухненски робот направете смес от 50/50 вода и 5% дестилиран оцет.
  • Смесете до желаната консистенция.
  • Добавете оцет, за да стабилизирате лютивостта и да спрете разрушаването на ензимната активност (незабавно, ако искате по-мек вкус и след 3 минути за по-лют сос).

Ето и един по-прост вариант, който ще издържи повече време. Направете смес от:

  • 3 с. л. оцет (препоръчва се дестилиран)
  • 1/2 ч. л. сол
  • 200 г настърган или счукан хрян

Съхранявайте сместа в плътно затворен стъклен буркан. Може да издържи в хладилник от 4 до 6 седмици.

Листа

Листата от хрян имат тръпчив вкус, напомнящ на киселец. По-старите листа са малко по-горчиви. Препоръчваме ви да започнете бавно и да експериментирате с добавянето на  повече листа към различни ястия. Ето няколко идеи къде да ги включите:

  • Салати
  • Сарми
  • Задушените зеленчуци
  • Супи
  • Песто
  • Смутита

Цветове

Цветовете на растението също са годни за консумация, въпреки че се използват по-рядко. Те могат да се добавят към:

  • Туршия – често се използват за любимите ни мариновани зеленчуци като краставици, чушки, бамя и др.
  • Салати – предимно за декорация и гурме вкус.
  • Чай – трябва да са изсушени. Помагат за облекчаване на симптомите на настинка и грип.

 

 

Хрян и уасаби – каква е разликата?

 

Уасаби, ползи и употреба, хрян.

 

На първо място хрянът се култивира предимно заради големите си корени (които са с кафява обвивка и чисто бели отвътре). Уасабито се отглежда заради яркозеленото си стъбло. И въпреки че двете имат пикантен вкус, в  уасабито също се усеща и малко сладост, докато хрянът е с остър вкус.

Това са основните неща, по които хрянът се различава от уасабито, въпреки че са от едно семейство. Важно е да знаете, че повечето видове уасаби в търговската мрежа са просто хрян. Той расте по-бързо и следователно е по-евтин за набавяне и използване. Единствено трябва да се оцвети, за да наподобява своя братовчед.

 

Странични ефекти и предпазни мерки

Колкото и предимства да има хрянът, за съжаление той има и странични ефекти, ако не се приема умерено. Нищо в излишък не е полезно за здравето. Тъй като е пикантен, твърде много от него може да раздразни носа, устата, лигавицата на стомаха и храносмилателния тракт.

Може също да причини повръщане, диария, парене в стомаха и изпотяване. В допълнение, хрянът може да доведе и до продължителен пристъп на алергия. Употребата му е напълно противопоказна при:

  • Деца – под 4-годишна възраст не трябва да се консумира хрян, тъй като може да причини проблеми в храносмилателния тракт.
  • Бременност и кърмене – растението съдържа синапено масло, което може да бъде токсично. Следователно бременните и кърмещите жени трябва да го избягват.
  • Хипотиреоидизъм – това е състояние, което възниква поради недостатъчна активност на щитовидната жлеза. Хрянът може да влоши симптомите му.
  • Бъбречни проблеми – зеленчукът може да увеличи потока на урината и това да бъде проблем за хора с бъбречни заболявания.

Винаги се консултирайте с лекар, преди употреба на хрян под каквато и да е форма. След като сте напълно сигурни, че нямате противопоказания, можете да се насладите спокойно на неговите ползи.

Бъдете здрави!

Какво е хрян?

Хрянът е популярна подправка с отличителен вкус, подобен на уасаби. Растението съдържа биоактивни съединения, които могат да имат многобройни положителни свойства.

Какви са здравословните ползи от употребата на хрян?

Полезен е за храносмилането, при болки в ставите, подпомага отслабването, укрепва имунитета, полезен е при уринарни инфекции и др.

Как да употребяваме хрян правилно?

Коренът трябва да се съхранява на хладно и тъмно място, а настърган и смесен с оцет може да се използва като салатен дресинг. Листата на хряна са подходящи за супи, салати и чай. Цветовете се добавят най-често към туршии.

Какви са страничните ефекти от употребата на хрян?

Тъй като е пикантен, твърде много от него може да раздразни носа, устата, лигавицата на стомаха и храносмилателния тракт. Не се препоръчва за деца под 4 години, бременни и кърмачки, при хипотиреоидизъм и бъбречни проблеми.