Хората, диагностицирани с диабет, трябва да бъдат внимателни с менюто си – списъкът с храни за диабетици винаги внимателно се следва. Това не означава, че няма разнообразие, напротив, но има няколко неща, с които е добре винаги да разполагаме в кухнята, когато имаме този здравословен проблем.

Днес олекотяваме следващото пазаруване при този по-специфичен хранителен режим, като изготвям списък с най-важните храни за диабетици. Така няма да изпуснете важен хранителен продукт следващия път, когато отивате на пазар. Нека да видим какво да не забравяме да сложим в пазарската кошница.

 

  1. Авокадо

Мазнините са наши приятели.Те не само спомагат за стабилизирането на кръвната захар след хранене, но и придават аромат и текстура на ястията. Авокадото е чудесно за салата, мус, дори бисквитки. Приготвяме сладко и солено без проблем с него.

 

  1. Яйца

Яйцата са с основата на редица ястия – предястия, основни, десерти, откриваме ги в почти всяка рецепта. Те са богати на витамини А и Е, както и на омега-3 мастни киселини. Старайте се винаги да са органични, за да се възползвате максимално от полезните им свойства и да си избегнете риска от салмонелен гастроентерит.

 

  1. Говеждо месо

Както при яйцата, и при месото трябва да съблюдаваме сертифицираността, когато пазаруваме.  Месото от свободно опасящи животни обикновено е с по-малко мазнини и по-високият процент от тях е с противовъзпалителни свойства. Освен това съдържа повече антиоксиданти и по-големи количества конюгирана линолова киселина (което може да намали риска от сърдечни заболявания и рак).

 

  1. Храни за диабетици: риба и морски дарове в листа за пазаруване

Рибата е сред най-здравословните храни – заредена е с важни хранителни вещества, като протеин и витамин D. Морските продукти са богати и на омега-3 мастни киселини, които са важни за функцията на мозъка и тялото. Освен това повечето риби и морски продукти са лесни за приготвяне, но изключително вкусни.

Сьомгата е добро решение за менюто на хора с диабет – тя е здравословен протеинов източник, който няма да повиши нивата на кръвна захар. Освен това ще помогне за намаляване на риска от сърдечни заболявания и инсулт – основна грижа при диабетици.

 

  1. Краставици

Съдържанието на витамини в краставиците не е особено впечатляващо. Това, което ги прави полезни, е съдържанието на фибри и много вода, които са ценни за здравословното хранене.

 

  1. Други зеленчуци в списъка с храни за диабетици

Кръстоцветните зеленчуци като зеле, броколи, карфиол, брюкселско зеле и зеле са с високо съдържание на сулфорафан. Това не толкова познато съединение помага за намаляването на оксидативния стрес и съдовите усложнения, свързани с диабет, като сърдечни заболявания и невропатия.

Продуктите, подходящи за салата, като спанак и кейл, също влизат към списъка с храни за диабетици. Кейл, или познат още като къдраво зеле, е една от суперхраните, богата на фибри – 1 чаша кейл съдържа над 60% от препоръчителния дневен прием. Той е с нисък гликемичен индекс и може да помогне за подобряване на кръвната захар.

Един от най-полезните зеленчуци в списъка с храни за диабетици са аспержите – те са богати на фолати. Според мета анализ, публикуван в Diabetes Research and Clinical Practice, приемът на фолиева киселина може да понижи сърдечно-съдовия риск сред пациенти с диабет тип 2. Това става чрез намаляване на нивата на хомоцистеин – аминокиселина, чиито високи нива при пациенти с диабет тип 2 повишава риска от усложнения и смъртност.

 

  1. Екстра върджин зехтин

 

Разлика между маслиново масло и зехтин. Зехтин с подправки и билки. Храни задиабетици.

 

Зехтинът е богат на мононенаситени мазнини, които могат да помогнат за контролиране на нивата на „лошия“ LDL-холестерол. Това е важно при диабетиците, тъй като при тях има по-висок риск от преживяване на инфаркт или инсулт. Студено пресованият зехтин е богат на олеинова киселина, която помага за намаляване на липогенезата или образуването на мазнини.

 

  1. Замразени бери плодове

През пролетта и летните месеци можем лесно да си набавяме пресни плодове. Но замразените малини, къпини и боровинки не губят качествата си, така че спокойно можем да запасяваме фризера с тях по всяко време на годината. Да не говорим, че са чудесни за десерти, смутита, домашен сладолед или плодово мляко. Те също са заредени с фибри и са много богати на антиоксиданти. А боровинките са чудесен източник на витамин К и манган. Манганът играе рола в развитието на костите и помага на тялото ни да усвоява пълноценно веществата от храните, които ядем.

 

  1. Канела

Мощните антиоксиданти на подправката, известни като полифеноли, подобряват чувствителността към инсулин, както и способността на организма да съхранява мазнини и да контролира глада.

 

  1. Подсладители в списъка с храни за диабетици

Да се откажем от рафинираната захар може да е трудно. Но захарта е доказано вредна – не само при диабет, но по принцип не е препоръчителна, ако искаме да се храним здравословно. Все повече хора, които не могат да се откажат от подслаждането на кафето си и хапването на вкусни десерти, преоткриват подсладителите.

На пазара можете да откриете еритрол, малтитол, такива на основата на билка стевия. Те не повишават кръвната захар, с ниско съдържание на калории и фруктоза са и със сладък вкус. С тях можем да приготвим алтернатива на любимите си десерти и да се наслаждаваме на сладко кафе или чай.

 

  1. Пълномаслено кисело мляко

Млякото – и прясното, и киселото, съдържат естествена захар, наречена лактоза. Но повечето продукти на пазара съдържат и добавена захар. Отново е важно да наблягаме на качествения и органичен продукт.

Киселото мляко е с естествено съдържание на въглехидрати и протеини, което е перфектната комбинация за подпомагане на контрола на нивата на глада и кръвната захар.

 

  1. Сирене

Един от любимите продукти по нашите ширини, който също доста често присъства на трапезата. Пармезан, рикота, извара – чудесно допълнение за хранителния ви режим и за експериментиране с нови рецепти.

 

  1. Различни видове тахан

Таханът , освен, че е супер полезен, е и част от редица здравословни рецепти. Вече имаме огромен избор от разнообразието им – класически сусамов, лешников, от бадем или кашу. Производителите се стараят да ни поднасят 100% натурални продукти, без добавена захар или химична преработка. Което ни улеснява в кухнята и в грижата за организма. Така получаваме качествен източник на растителни протеини и мазнини.

 

  1. Ядки

Ядките са едни от най-добрите храни за диабетици. Те са с ниско съдържание на въглехидрати, високо съдържание на здравословни мазнини и фибри.

  • Орехите са с високо съдържание на омега-3.
  • Бадемите не повишават нивата на кръвната захар и са чудесен източник на магнезий – вещество, които подобрява чувствителността към инсулин.

 

  1. Черен шоколад – любим продукт сред храните за диабетици

 

Домашно руло. Видове кето режими. Храни за диабетици.

Вижте как да си приготвите шоколадови бонбони без захар в нашия кулинарен блог – с подсладител с билка стевия и черен шоколад, също без захар.

 

Следенето на кръвната захар не означава, че трябва да се откажем изцяло от десертите.  Черният шоколад, който е със 70% и повече какао може да има ползи за здравето, без да повишава кръвната захар. На пазара вече можете да откриете и черен шоколад без добавена захар, но с подсладител. Което още повече улеснява нашия списък с храни за диабетици – важно е само да проверяваме внимателно етикетите на продуктите.

 

Пазарувайте умно и с мисълта за здрав организъм

Здравословното хранене се превръща в приоритет на все повече хора, но когато е на лице диабетно състояние, храненето е от първостепенно значение. Понякога може да е трудно да се откажем от някоя любима храна. Но това винаги води до преоткриването на други и интересни продукти, които не оставят вреден отпечатък върху организма ни.

Този списък е само част от всички храни за диабетици, но включва основните продукти, с които да приготвим вкусно ястие или с които да заситим моментния глад. Освен това е богат и разнообразен  – уверете се сами, като се снабдите с продуктите при следващото пазаруване.

Бъдете здрави и се хранете разумно.