Грозде – 13 ползи за здравето

Обновена: 26.04.2024|
Грозде ползи.

Гроздето е част от здравословната и балансираната диета, с помощта на която се чувстваме тонизирани и енергични. Плодовете са естествен източник на множество витамини и минерали, които са жизненоважни за организма ни и се откриват в дребните гроздови зърна.

Древните цивилизации са отглеждали грозде преди хилядолетия предимно за произвеждане на вино. Откриват се огромен брой сортове, които се различават по вкус, мирис, цвят, големина и други признаци. Най-често видовете се делят на десертно (за хапване) и винено грозде (за производството на вино).

Цветът му може да е полупрозрачен, зеленикав, черен, лилав, червен.

Хранителна стойност 

За да разберем какви са ползите от консумацията, хубаво е да разгледаме състава на зърната му. Лилавото и червеното грозде са по-богати на антиоксиданти и полезни съединения в сравнение с бялото. 

В 100 г плод откриваме: 

  • 69 калории 
  • 18 г въглехидрати (1 г фибри) 
  • 1 г белтъчини 

 

Полезните витамини и минерали в 100 г плод са със следното процентно съдържание спрямо препоръчителния дневен прием: 

  • Витамин К – 14%
  • Витамин Ц – 10%
  • Витамин Б6 – 7%
  • Витамин Б1 – 6%
  • Витамин Б2 – 6%
  • Мед – 6%
  • Калий – 4% 
  • Желязо – 2%

 

Други полезни съединения, които откриваме, са фосфор, цинк, калций, манган, желязо и калций. Освен полезните съставки всяко зърно е изградено от 81% вода.  

 

Ползи за здравето 

Високото съдържание на антиоксиданти, витамини, минерали и фибри гарантира множество ползи за тялото. 

1. Укрепва сърдечно-съдовата система 

 

грозде

 

Полифенолите в гроздето помагат за укрепването на кръвоносните съдове и намаляват натрупването на плака в артериите. Витамин К, който също откриваме в изобилие в този плод, помага за правилното съсирване на кръвта и предотвратява вътрешните кръвоизливи. В резултат на тези положителни ефекти кръвоносните съдове запазват своята еластичност и здравословна функционалност.

Гроздето има редица ползи за сърцето и кръвообращението, които се проявяват по различни начини.

2. Понижава кръвното налягане и холестерола

Гроздето съдържа калий ценен минерал, който отговаря за правилното регулиране на кръвното налягане. Приемането на здравословни дози от него с храната може да гарантира този важен баланс. Калият разширява артериите и предотвратява тяхното стесняване, което допринася за понижаване на кръвното.  

Освен това малкото количество натрий в гроздето е полезно при диета за високо кръвно налягане, която ограничава приема му.  

Проучвания показват, че редовният прием на червено грозде намалява абсорбцията на холестерол и понижава нивата му в организма.  

3. Борба с оксидативния стрес 

Гроздето е особено богат източник на антиоксиданти. С тяхна помощ се намалява отрицателното въздействие на свободните радикали, които причиняват щети на клетките и оксидативен стрес на тъканите. Този вътрешен стрес е свързан с хронични заболявания като диабет, рак и проблеми със сърцето.  

Най-високо съдържание на антиоксиданти се съдържа във външната кожа и семената. Сортовете се различават по количеството антиоксиданти, но може да се каже, че всички видове носят тези ползи. Полезните вещества се запазват дори след процеса на ферментация, което означава, че може да открием изобилие от антиоксиданти и във виното.  

4. Противоракови ефекти 

Антиоксидантите имат роля в предотвратяването на появата на ракови заболявания. Полезното съединение ресвератрол откриваме в гроздето и виното. То блокира растежа и разпространението на ракови клетки в тялото. Други антиоксиданти, които откриваме в плода, също носят изследвано противораково действие.        

При редовна консумация на грозде в клинични проучвания се забелязва намаляване на рисковете от рак на дебелото черво, панкреаса, простатата, устата и гърлото. 

5. Регулира кръвната захар и предпазва от диабет 

Въпреки голямото количество въглехидрати и захари, които откриваме в гроздето, гликемичният индекс на плода е нисък до среден. Това означава, че кръвната захар се повишава бавно след консумацията. Гроздето действа благоприятно на инсулиновата резистентност, като предпазва панкреаса, балансира нивата на кръвната захар и предотвратява усложнения вследствие на диабет.  

6. Укрепва зрението  

В няколко проучвания се забелязва положително влияние върху зрението и подобряване на функциите и здравето на ретината, която се удебелява и заздравява. Ресвератролът, както и някои от другите антиоксиданти, предпазват клетките на ретината от вредите на ултравиолетовата светлина. Също така предотвратяват заболявания като глаукома, катаракт и диабетни усложнения за зрението.  

Това помага да останем с добро зрение и здрави очи през целия си живот.  

7. Подобрява мозъчните и когнитивните функции 

 

грозде

 

Проучвания показват, че хапването на грозде подобрява резултатите при тестове, измерващи вниманието, паметта и езиковите способности. Освен това се забелязват ползи при настроението, двигателните функции и когнитивната скорост за извършване на тестовете.

Кверцетинът – антиоксидант, отговорен за лилавия и червения цвят на гроздовите зърна – доказано предпазва от невродегенеративни заболявания.  

Това положително влияние върху мозъка и централната нервна система може да предпази от Алцхаймер, Паркинсон и възпалителни процеси в мозъка.  

8. Укрепва костната система 

Минералите в гроздето – калий, манган, магнезий, витамини Б, Ц и К помагат за предотвратяването на остеопороза, която се характеризира с крехки и лесно чупливи кости. Ресвератролът също увеличава костната плътност и подобрява абсорбцията на калций.  

Значителна загуба на костна плътност се наблюдава при жени в менопауза, поради което редовната консумация или допълнителното приемане на ресвератрол се отразява благоприятно на костната система и по този начин се предотвратяват сериозни фрактури.  

9. Предпазва от бактерии и гъбички 

Няколко от съединенията в гроздето имат доказани антибактериални свойства. Ресвератролът например блокира растежа на някои видове бактерии и гъбички. Това съединение предотвратява растежа на вредни бактерии и се добавя към различни видове храни, за да се запазят по-дълго. Други съединения с антимикробни свойства имат способността да унищожават клетъчните стени на бактериите.  

Съдържанието на витамин Ц влияе добре върху имунната система, възстановяването на ДНК, синтеза на серотонин и производството на колаген.  

10. Забавя стареенето 

Полезните растителни съединения в гроздето могат да забавят външните и вътрешните процеси на стареене в тялото. Намаленият оксидативен стрес и антимикробните свойства подобряват качеството на живот на организма. Ресвератролът доказано активира части от ДНК, които са свързани с по-дълъг живот.  

11. Действа благоприятно на кожата и косата 

Екстракти от грозде се използват в много козметични продукти, тъй като имат способността да предпазват от ултравиолетовите слънчеви лъчи и увеличават производството на колаген. Освен запазването на свежия вид на кожата по-голямото количество колаген се отразява добре на лекуването на рани, акне и кожни възпаления.  

Ресвератролът предпазва фоликулите от външни увреждания и насърчава растежа на косата.  

12. Подобрява храносмилането 

Гроздето е източник на фибри, а в неговия състав има 81% вода. Дехидратацията и малкото количество фибри, които приемаме, могат да допринесат за появата на стомашен дискомфорт и запек. Редовното хапване на този плод може да помогне да се отървем от храносмилателните проблеми.  

13. Помага за спокоен сън 

Кожата на гроздето съдържа мелатонин, който е естественият хормон на съня. Час или два преди лягане е перфектният момент да хапнем една-две шепи грозде и естествено да повишим качеството на съня си. 

 

Как да добавим грозде към ежедневната си диета? 

 

грозде

 

Гроздето е лесно за добавяне към много храни и ястия, като ги прави още по-сочни и вкусни:

  • Самостоятелно като закуска или следобедна закуска 
  • В смути 
  • С кисело мляко и мюсли 
  • Замразено като освежаващи здравословни бонбони 
  • В плодова или зеленчукова салата 
  • В комбинация с любимо сирене 
  • Изсушено под формата на стафиди 
  • В състава на 100% студено пресован гроздов сок 
  • Под формата на вино (в умерени количества) 

 

Заключение

Достъпен, компактен и лесен за пренос плод, носещ множество ползи за здравето и благосъстоянието ни – това, накратко, е вкусното грозде. Може да го хапваме или пием под различни форми, но си заслужава да го вкараме в диетата си поради множеството ползи за тялото. 

 

Често задавани въпроси

Какво представлява гроздето?

Този сладък и свеж плод се състои от множество зърна, скупчени на гроздове. Цветът и размерът варират в зависимост от сорта.

Какви ползи за здравето носи?

Гроздето е богато на витамини и минерали, които са важни за функционирането на тялото. Редовната консумация укрепва сърдечно-съдовата система, подобрява храносмилането, действа благоприятно на кожата, косата, мозъка и зрението.

Как мога да консумирам грозде?

Като добавка към ястия, самостоятелно, сушено под формата на стафиди, в сок или вино.

 

Категории: Хранене и видове храни|Публикувана: 29.08.2023|

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

77b4e8bfbbc2c5326156c9a35bcebe95?s=96&d=mm&r=g

Радина Руменова завършва бакалавърска програма "Българска филология" и се запътва към света на рекламата. Професионалните ѝ интереси са в сферата на езикознанието, а любителските влечения се разделят между кулинарията, музиката, екологията и здравословния начин на живот.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 26 април 2024 в 11:17 | Публикувана: 29 август 2023 в 10:09 | Категория: Хранене и видове храни