Какви въглехидрати да се приемат при ниска кръвна захар?

Обновена: 09.01.2024|

Ниска кръвна захар в повечето случаи води до замаяност, слабост и необяснимо сърцебиене. Състоянието е известно още и като хипогликемия и често се свързва с диабет. Възможно е обаче човек да страда от този проблем и без да е диагностициран с тази болест.

Приемът на въглехидрати има пряко влияние върху ниската кръвна захар.

 

Ниска кръвна захар – същност и симптоми

Всички клетки в тялото, включително тези в мозъка, се нуждаят от енергия, за да функционират. Глюкозата е основният енергиен източник на тялото и доставя енергия, а хормонът инсулин позволява на клетките да я абсорбират и използват.

 

Когато глюкозните нива спаднат под нормата, се стига до ниска кръвна захар. Макар само по себе си това състояние да не е болест, може да е индикатор за здравословен проблем. При спад на кръвната захар под 3.9 mmol/l е необходимо да се вземат мерки.

Признаците на хипогликемия включват:

  • тремор
  • усещане за слабост или припадък
  • главоболие
  • забавено мислене
  • объркване
  • тревожност и раздразнителност
  • сърцебиене
  • пребледняване
  • замъглено зрение
  • изтръпнали устни

 

Фактори, отговорни за ниска кръвна захар

 

Ниска кръвна захар. Наднормено тегло. Интермитентно хранене. Интермитентен фастинг.

 

Най-често ниската кръвна захар възниква като реакция към диабетни лекарства, например инсулин, използван при диабет тип 1. Други често срещани причини за хипогликемия включват:

  • Гладуване – гладуването или пропускането на хранене може да доведе до ниски нива на кръвната захар. Липсата на достатъчно въглехидрати също има такъв ефект.
  • Повишено физическо натоварване – увеличаването на физическата активност може да понижи кръвната захар за известно време, особено при пациентите с диабет тип 1.
  • Някои лекарства – хининът например може да предизвика спад в нивата на захарта. Същото важи и за високите дози салицилати, използвани за лечение на ревматични заболявания, или пропранолол за високо кръвно налягане. Това е вероятно да се случи и когато човек приема лекарства за диабет, без да има диабет.
  • Алкохолна консумация – приемът на големи количества алкохол може да накара черния дроб да спре да освобождава съхраняваната глюкоза в кръвта.
  • Някои чернодробни заболявания – хепатит, предизвикан от лекарства, също застрашава да доведе до хипогликемия, тъй като засяга черния дроб.
  • Бъбречни нарушения – хората с бъбречно заболяване е възможно да имат проблеми с отделянето на лекарства, което може да предизвика спад в кръвната захар.
  • Инсулином – тумор в панкреаса може да накара органа да произвежда твърде много инсулин, което рязко да свали захарта. В някои редки случаи тумор и в друга част на тялото предизвиква нейното понижаване.
  • Ендокринни проблеми – някои нарушения на надбъбречната и хипофизната жлеза могат да доведат до ниска кръвна захар. Това се случва по-често при деца, отколкото при възрастни.
  • Реактивна (постпрандиална) хипогликемия: Панкреасът произвежда твърде много инсулин няколко часа след хранене, което понижава глюкозните нива.

 

Как да се справим с проблема, наречен ниска кръвна захар?

Това състояние може да бъде много опасно и не трябва да се неглижира.

Ако човек редовно страда от ниска кръвна захар и пренебрегва предупредителните знаци, това може да доведе до тежки усложнения. В редки случаи то може да доведе до кома и дори до летален изход. От изключително значение е да бъде открит първоизточникът и да се назначи адекватно лечение от лекар.

Хората трябва да избягват шофирането, ако усетят рязък спад на кръвната захар, тъй като това може да бъде опасно. Бързодействащи въглехидрати, като например бучка захар, бонбон или чаша плодов сок, могат скоростно да нормализират кръвната захар. Това обаче е временно решение и е важно да се потърси основната причина за възникването на проблема и да се контролира в дългосрочен план.

 

Как въглехидратите влияят на кръвната захар

 

Ниска кръвна захар. Белтъчини. Разликата между въглехидрати и захар.

 

Въглехидратите имат пряко влияние върху кръвната захар. Всички въглехидратни храни, независимо дали сок, бонбони или диня, се разграждат на прости захари в тялото. Дори храни, които не смятаме за „захарни“, се разграждат по този начин. Такива са нишестените храни, например картофи и хляб, които са просто колекция от дълги вериги глюкоза.

Тези прости захари се превръщат в глюкоза чрез метаболитни процеси. В резултат на това нивата на кръвната захар започват да се повишават. Когато това започне да се случва, бета клетките в панкреаса усещат увеличението и освобождават инсулин, за да я понижат.

 

Въглехидрати и инсулинова функция

В здрав организъм, когато нивата на кръвната захар се покачват, тялото реагира чрез секретиране на хормона инсулин. Той помага за стабилизирането й, като я отстранява от кръвния поток и улеснява съхранението й.

Инсулинът също може да помогне на тялото да използва кръвната захар за незабавна енергия.

Просто казано, инсулинът действа като катализатор за използване на глюкоза или преместването й в телесните тъкани, така че да може да се използва по-късно.

Ако глюкозата (захарта) не се използва незабавно, има две основни места за съхранение: като гликоген в скелетните мускули или в черния дроб. Излишната захар може също да се превърне в мастни киселини, да циркулира в други части на тялото и да се съхранява като мазнини.

Тъй като глюкозата в кръвта се изчиства (за незабавна употреба или за съхранение), нивата на кръвната захар се връщат към нормалното. Бета клетките усещат тази промяна и спират да отделят инсулин.

Хората с инсулинова резистентност или диабет не са в състояние да балансират кръвната захар, когато се осъществява процесът на превръщане на храната (по-специално въглехидратите) в енергия.

В тези случаи е добре те да избират хранителен режим с нисковъглехидратно съдържание, за да поддържат нивата на кръвната захар стабилни. Пример за такъв е кето диетата.

 

Хранене при ниска кръвна захар

 

Ниска кръвна захар. Катаболитен и анаболитен баланс.

 

Ако човек има проблем с ниска кръвна захар или диабет, е добре да потърси лекарско мнение и да внимава за хранителния си режим. Консумирайте много здравословни мазнини и протеини, като се опитвате да подберете най-хранителните източници, например месо, риба и морски дарове, яйца, сирене.

Когато избирате мазнини, потърсете източници, които осигуряват моно- и полиненаситени мазнини, като например авокадо.

Добре е да се придържате към следните съвети:

  • Избягвайте гладуване за дълги периоди от време и залагайте на малки количества храна на всеки 3-4 часа.
  • Избирайте разнообразни храни, включително протеини и такива с високо съдържание на полезни мазнини (например зехтин, краве масло Гхи, кокосово масло и други)
  • Ограничавайте храни с прекомерни количества захар.

 

Ниска кръвна захар – правилни и неправилни въглехидрати

Редовното включване на някои въглехидрати в хранителния режим е важно за поддържане на здравословни нива на кръвната захар, но е важно да се изберат правилните. Храни като бадеми, зеленолистни зеленчуци, горски плодове и зелен боб съдържат фибри, които помагат за забавяне на храносмилането.

Това поддържа нивата на кръвната захар стабилни, като същевременно ви поддържа сити. Така можете да ядете по-малко, без да се чувствате гладни и без да се опасявате от ниска кръвна захар.

При това състояние е много важно да се ограничат алкохола и рафинираните въглехидрати като тези в бонбони, торти, бисквити и бял хляб. Тези храни не само са проблем за талията, но са предимно празни калории и осигуряват нищожна хранителна стойност на организма за сметка на много захар и рафинирани съставки.

Рафинираните въглехидрати са лоша новина за справяне с ниската кръвна захар.

Докато един бонбон може бързо да възстанови нейните нива в екстремен хипогликемичен епизод, целта на контрола над хипогликемията е на първо място да се предотвратят тези екстремни спадове.

Редовната консумация на рафинирани въглехидрати повишава бързо кръвната захар, което води до обилно освобождаване на инсулин, последвано от рязък спад на кръвната захар.

Този порочен кръг може да се прекъсне с тяхното ограничаване и придържане към богати на хранителни вещества храни. Това е ключово както за поддържане на здравословно тегло, така и за контрол над кръвната захар.

Повечето видове алкохол също съдържат доста въглехидрати, а освен това понижават нивата на кръвната захар от само себе си и особено на празен стомах. Избягвайте спиртни напитки и не забравяйте да се храните по време на алкохолна консумация, за да избегнете опасни спадове на кръвната захар.

Категории: Здраве, Хранене и видове храни|Публикувана: 15.03.2022|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Мария Тенева
Мария Тенева е дипломиран журналист и филолог с дългогодишен опит. Има интереси в сферата на здравето, медицината и чуждите езици. Автор е на стотици статии и интервюта на здравна тематика.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 9 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 15 март 2022 в 16:15 | Категория: Здраве, Хранене и видове храни