С прием на правилните витамини за пролетта можем лесно да направим това, което пролетта прави с всички растения – да се преродим! В тази статия ще говорим за това откъде да ги набавим, в какви количества и кои от тях как помагат на организма след тежкия зимен период.

Витамини за пролетта – защо са ни нужни?

Студените месеци от годината безспорно са най-тежки за тялото. Това е така, от една страна, заради намаленото количество естествено растящи плодове и зеленчуци. От друга, храните, които похапваме през този сезон, много често натоварват изключително много храносмилателната система. Те често са тежки за стомаха. Тук е и мястото да кажем, че пролетните витамини и фибрите в храните, в които те се съдържат, ще помогнат за естествения детокс на цялото тяло.

Освен това, най-студените месеци от годината се отразяват много и на нашата имунна система. През тях тя работи в условия на повече външни атаки и по-малко захранващи и подкрепящи елементи. Състоянието още е познато като авитаминоза – липса на витамини и важни микроорганизми в тялото. Това е една от основните причини за приема на витамини през пролетта.

Трябва да добавим и нуждата на тялото да се адаптира към новия сезон. Много пъти сме говорили за „пролетната умора“ и нейното влияние върху организма. Това е съвсем нормално, предвид времето, което в твърде променливо за тази част от годината. Тялото ни, от една страна, трябва да се адаптира към новия сезон, от друга – е нужно да се бори с резките промени на климата. Тук витамините C и D,  в съчетание с цинк, ще подпомогнат имунната ни система, а комплекс от витамини ще повдигне тонуса и енергията на тялото.

Кои са важните витамини за пролетта?

Щайга със зеленчуци, богати на витамини за пролетта.

Витамин B – важна част от приема на витамини за пролетта

Витамините от група B, oще познати като B-комплекс, са сред изключително важните за организма витамини за пролетта – особено с настъпването на по-топлите дни в началото на календарната година. За тях говорим най-често, когато става дума за клетъчния метаболизъм – процесът, още споменаван като обмяна на веществата в организма. Те са едни от най-нужните витамини за пролетта.

Най-важни за организма са витамините B1 (тиамин), B2 (рибофлавин), B3 (ниацин), B5 (пантотенова киселина), B6 (пиридоксин), B7 (биотин), B9 (фолиева киселина) и B12 (кобаламин). Всеки един от тях отговаря и за по-специфични функции. Най-общо казано обаче, те участват в разграждането на мазнините и протеините в тялото, помагат на нервната ни система да функционира правилно, но и да имаме красива и здрава кожа, коса, нокти. Не бива да подценяваме, че отговарят и за концентрацията и паметта ни и тяхното правилно функциониране.

Най-често откриваме витамините от B-комплекса, нужни за човешкото здраве, в зърнените култури, пилешкото месо, бананите, картофите, чушките – червени и зелени, яйцата, млечните продукти и рибата. Но ако сме на конкретен хранителен режим, изключващ повечето от тези храни, е добре да се замислим за допълнителен прием.

Витамин C в помощ на организма

Какъвто и хранителен режим да спазвате, през пролетта наблегнете на приема на витамин C.

Известен факт е, че този витамин е от изключително значение за имунната система – и има защо. Той стимулира и подпомага съпротивителните сили на тялото и е на първа линия при защитата от инфекции и бактерии. Нещо повече – когато става дума за оздравяване на открити рани, той е незаменим помощник на организма, тъй като пази от микроорганизми, но и има роля за еластичността на кожата.

Освен това, този елемент не е за подценяване и във връзка с обработката на минералите и микроелементите, които приемаме с храната си всеки ден. По-специално, той е важен за усвояването на така важното за тялото желязо.

Откриваме витамин C в множество плодове и зеленчуци, шипките, касиса. Това го прави и част от достъпните в натурален вид витамини за пролетта. Най-високо е съдържанието му в ягодите, цитрусите, чушките, броколите, артишока, спанака, копривата, но и брюкселското зеле, доматите и различните видове зелени салати и репички. Помислете кои от изброените продукти са подходящи за вашия режим на хранене или подпомагайте тялото си с по-високо количество, чрез добавки.

Какво ни дава витамин A

Един от витамините за пролетта е витамин А. Този елемент има много силна връзка с доброто състояние на зрението ни. Особено в последните години, когато очите ни постоянно се напрягат от електронни устройства, уморяват се лесно и все по-често се срещат увреждания на очите, витамин A е тук да помогне. В този период, когато прекарваме времето си изцяло вкъщи, натоварваме зрението си значително повече. Постоянно включеният телевизор, мобилните устройства, изкуственото осветление влияят неблагоприятно на очите ни. Повече за синята светлина може да прочетете тук.

Не бива да пропускаме и важната му роля за костната система – особено при децата и подрастващите. Там става дума не само за здравината на костите, но и за тяхното развитие и достигане до правилна големина.

За да си набавим витамин A, добавяме към менюто масло, сирене, мляко, яйца, риба, моркови, домати, ябълки.

Пролетта и витамин D

Витамин D3 при грип - една опаковка от слънчевия витамин. Част от необходимите витамини за пролетта.

Въпреки, че е един от витамините, които относително рядко се срещат в природата, витамин D има огромна важност за организма. Той също помага на костите и развитието на двигателната система, но много по-сериозно е положението, когато говорим за това какво прави за кожата ни. Благодарение на него задържаме повече вода в клетките и тъканите, но и сме по-здрави психически.

Познат още като „слънчевият витамин„, той се набавя най-лесно чрез излагане на пролетното слънце. Но сега, това е почти невъзможно за повечето от нас. Ето защо е важно да си набавяме един от най-важните витамини за пролетта допълнително.

Освен това, в малки количества, го намираме и в яйцата, млечните продукти и различните видове риба: сьомга, треска, херинга. Затова е хубаво поне два пъти в седмицата в менюто да присъства някой от тези видове морски дарове.

Как да набавим витамин E през пролетта

След зимното обездвижване заради студеното време, е много важно да помогнем и на мускулите си. Тук влизат в сила и запасите на организма от витамин E. Той помага те да са във форма, да можем да се движим ефективно и правилно и да намалим риска от мускулни травми. Освен това оказва помощ и на ендокринната система за правилното й функциониране и това кръвообращението ни да пренася всички нужни вещества до тъканите и органите ни.

Дефицитът на витамин E не бива да се подценява, защото той ни пази и от образуването на тромби в кръвоносната система. Нужно е да си обърнем внимание и да повишим приема му, ако ни е завладяла и т.нар. пролетна умора. Ако страдаме от нея, е хубаво да повишим приема на зелените зеленчуци, растителни масла, ядки и богати на фибри храни, за да обогатим тялото си с витамини за пролетта.

Още няколко важни витамини за пролетта

Освен на витамини за пролетта, е хубаво да обърнем внимание и на другите елементи, от недостига на които тялото ни може да страда. Затова, когато се чудите какво да похапвате през пролетния сезон, наблегнете на храни, които съдържат и:

  • калий
  • желязо
  • йод
  • магнезий
  • цинк
  • калций

Не забравяйте да приемате и по 2 литра течности на ден. Желателно е те да са предимно от вода и чай. Препоръчително е да ограничите кафето и алкохолни напитки и разбира се, да се движите поне по 30 минути на ден. В домашни условия, това може да се случи лесно с добри упражнения и силна мотивация.

Открийте 6 сезонни зеленчуци, които да добавите към менюто и техните ползи

Тук ви очакват и 8 продукта за пролетен детокс