Витамин D срещу хронична болка – как помага?

Обновена: 22.03.2024|
Витамин D срещу хронична болка.

Според дефиниция на Международната асоциация за изследване на болката, тя е неприятно сетивно и емоционално преживяване, свързано с действително или потенциално увреждане на тъканите. На помощ идва витамин D срещу хронична болка!

Проявите на болка, свързани с имунологични, хормонални и невронни проблеми, са потенциално повлияни от нивата на витамин D в организма.

Всъщност дефицит на витамина се наблюдава при пациенти с различни състояния като главоболие, коремни спазми, болка в коленете, постоянна мускулно-скелетна болка при отсъствие на възпаление, т.е. фибромиалгия.

В този смисъл използването на витамин D срещу хронична болка може да доведе до подобрение и затова често се включва като допълнително лечение. Днес ще ви разкажем за потенциалните механизми, чрез които витаминът може да окаже благоприятен ефект върху различни състояния.

 

vitk2 400
vitd3 600
vitk2 400
vitd3 600

Повече за връзката между дефицита на витамин D и хроничната болка

Както споменахме, дефицитът на витамин D е често срещан при хора с хронична болка и това е така, защото всъщност той е един от факторите, които я причиняват и/или влошават. По-често се случва при пациенти със специфични видове хронична болка като фибромиалгия.

Но всичко това не означава непременно, че приемането на витамин D ще бъде от полза за всеки пациент с болки. Нещата не са толкова прости. Хроничната болка обикновено е причинена от комбинация от фактори. Опитът за решаване на част от проблема – ако наистина дефицитът на витамин D е такъв – не е достатъчен.

При много хора дефицитът на витамин D може да няма симптоми. При други могат да се наблюдават симптоми като болка в костите, крампи, болка в ставите или чести мускулни болки.

Както и да се появи склонност към преяждане или промени в настроението.

Тежката липса на витамин D при децата се проявява с рахит, при който детето има мускулна слабост, изпъкнал корем и деформация на костите. При възрастни пък може да се стигне до остеомалация, а симптомите са обща умора, болка и фрактури при минимално усилие.

Добрата новина е, че дефицитът на витамин D може да бъде лесно коригиран. Добавките са евтини, безопасни и ефективни, така че витамин D срещу хронична болка е идеалното решение за продължително допълващо лечение. Разбира се, след консултация с лекар.

 

Как може да помогне витамин D срещу хронична болка?

 

Витамин D срещу хронична болка. Мускулна треска, облекчаване.

 

Витамин D има много различни и полезни начини на действие. Специално болкоуспокояващият му ефект може да се дължи на следните фактори:

  • Противовъзпалително действие – рецепторите на витамин D присъстват в много клетки в тялото. Той действа чрез тези рецептори за да намали освобождаването на възпалителни химикали (простагландини и цитокини) в клетките.
  • Основна роля в пътищата на болката – в тялото има специфични клетки и рецептори, чрез които болката се възприема. Тези пътища се контролират от химикали, като растежен фактор за нерви – NGF, невротрофичен фактор и рецептор на епидермален растежен фактор.

Сложното взаимодействие между витамин D, тези химикали и опиоидните рецептори в тялото помага за облекчаване на болката.

  • Участва във възстановяването на мускулните влакна – витамин D е необходим за нормалното развитие, възстановяване и растеж на мускулните влакна. Недостатъчните нива на витамин D могат да доведат до мускулна слабост и болка (миалгия).

 

Диета, богата на витамин D срещу хронична болка

Трудно е да се набави необходимото количество витамин D срещу хронична болка само от храната, особено при наличие на дефицит на витамин D. В този смисъл за пациенти с хронична болка промените в диетата не са достатъчна мярка. Добавките и слънцето са основните източници, но разбира се това не означава, че храната трябва да остане на заден план.

Сьомгата е сред най-добрите източници на витамин D – има около 600 IU в една порция сьомга. Подобно е количеството и в скумрията, рибата тон и други мазни риби.

Маслото от черен дроб на треска е толкова богато на витамин D, че е почти равностойно като прием на добавка. Освен това сред храните с най-много витамин D са:

  • Храни, изкуствено обогатени с витамин D, като някои млечни продукти
  • Телешки черен дроб
  • Някои сирена
  • Яйчeн жълтък
  • Свинско

Имайте предвид, че повечето от плодовете, зеленчуците и зърнените храни почти нямат витамин D.

 

Добавки с витамин D срещу хронична болка

 

Витамин D срещу хронична болка. Омега-3 за сърдечно-съдовото здраве. Рибеното масло. Признаци за липса на витамини.

 

Въпреки че добавките с витамин D срещу хронична болка се използват с предимство и те невинаги вършат работата. Витамин D, който можем да усвояваме през червата, е малко по-неудобен за „работа“ от вида, който произвеждаме от излагане на ултравиолетово лъчение.

Ето няколко съвета, за да работят добавките възможно най-добре:

  • Приемайте витамин D3, а не D2. Повечето добавки са със съдържание на D3. И двата витамина D2 и D3 са форми на витамин D, които последователно се активират в черния дроб и бъбреците. Въпреки това, много проучвания показват, че D3 е по-ефективен при дефицит. D2 се използва от вегетарианци и вегани.
  • Винаги приемайте витамин D с храна. Като общо правило, приемайте го с най-голямото хранене за деня.
  • Няма огромно значение дали разпределяте равномерно дозите, но най-добре е да приемате една голяма доза на ден.

Препоръчителният дневен прием на витамин D срещу хронична болка според възрастта и пола е както следва:

  • За мъже – 19 и повече години 600 IU дневно
  • За жени – 19 години и повече 800 IU дневно
  • За деца – под 12 години 400 IU дневно
  • За деца – от 12 до 24 месеца 600 IU дневно

При определени болестни състояния и дефицити лекар може да назначи и по-високи дози от мастноразтворимия витамин.

 

Слънчеви бани за набавяне на витамин D срещу хронична болка

 

Витамин D срещу хронична болка. Витамин Д и множествена склероза

 

Слънцето е за предпочитане, когато говорим зa набавяне на витамин D, стига да можете да му се насладите. Тялото ефективно се справя с производството на витамина от слънчева светлина и дори малкото излагане може да има благоприятен ефект.

Ето няколко съвета, когато си правите слънчеви бани:

  • Внимавайте да не изгорите – най-много витамин D се произвежда точно преди изгаряне.
  • Изложете възможно най-много кожа – всеки квадратен сантиметър е от значение и само кожата на лицето и ръцете не е достатъчно за получаване на достатъчно витамин D срещу хронична болка.
  • Колкото по-тъмна е кожата ви, от толкова повече излагане на слънце имате нужда.
  • Използвайте само пряка слънчева светлина – стъклата за прозорци вече са снабдени със специални покрития, които блокират ултравиолетовото лъчение.
  • Слънцезащитният крем със SPF над 30 също блокира UV лъчите и предотвратява синтеза на витамин D.
  • Използвайте солариум само в краен случай и с повишено внимание!

Относно солариумите е важно да допълним: те със сигурност не са съвсем безопасни, но и слънцето не е, а залогът с дефицита на витамин D е изключително голям. Съответно, за пациенти с хронична болка, която пречи на нормалния начин на живот, солариумът е решение, когато се прилага дозирано.

Ако предпочитате да играете на сигурно, придържайте се към добавките. Ако болката ви е в тежка форма, направете малко тен, но следвайте тези основни правила, за да намалите риска от проблеми:

  • Използвайте само солариуми с ниско ниво на облъчване. Без бърз тен!
  • Спрете, преди да получите кожен еритем (зачервяване). Не правете сесии по-дълги от 4-5 минути.
  • Ограничете сесиите си до 1-2 седмично в продължение на няколко месеца.

Една от ефективните и препоръчителни комбинации на витамин D3 е с витамин К2 – пъвият се грижи да имаме достатъчно калций в кръвоносните съдове, а витамин К2 насочва калция там, където е най-необходим.

 

Това е всичко, което трябва да знаете за използването на витамин D срещу хронична болка. Запомнете, че приемът му не може да бъде единственото решение на проблема, а само допълващо лечение и винаги консултирайте дозите със специалист.

Бъдете здрави!

Категории: Витамини и минерали, Здраве|Публикувана: 22.06.2022|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Кристина Тонева
Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 22 март 2024 в 13:28 | Публикувана: 22 юни 2022 в 09:50 | Категория: Витамини и минерали, Здраве