Всеки знае, че чаша чай на ден или малко червено вино са изключително полезни за организма по безброй начини. Но на какви се дължи това?

Отговорът е: наличието на танини – горчиви на вкус съединения, които са основни компоненти в чайовете и някои други храни и напитки, като виното. Те придават интересна текстура и аромат на вашата чаша чай или вино, но също така могат да ги направят неприятни за пиене във висока концентрация.

Именно танините са свързани със здравословните ползи от чая и виното, но могат да причинят и нежелани странични ефекти. Какво представляват и как ни влияят тези активни вещества, ще се опитаме да обясним в днешната статия.

 

Какво са танините?

Те са вид естествено растително съединение, което принадлежи към полифенолния клас антиоксиданти.

Тъй като танините са неприятни на вкус, се смята, че се произвеждат като защитен механизъм, за да направят растението по-малко вкусно и да държат животното (или човека) далеч.

 

Танините в чая

Що се отнася до тези в чая, много хора всъщност се наслаждават на този характерен вкус. Ето защо чаят е една от най-често срещаните напитки в света, на второ място след водата (да, не е кафето!).

Има много фактори, които могат да повлияят на нивото на танините в чая. Ето някои от тях:

  • Вид чай

Според проучванията общото съдържание на танини в зеления чай е най-високо, в белия чай е с 21% по-ниско, а в черния (може би изненадващо) е с 87% по-ниско.

  • Начин на обработка

Тъй като полифенолите се разграждат при обработката на черен чай по време на окисляването, те също стават по-малко в сравнение с танините в други видове чай.

  • Температура и време

По-високите температури и по-дългото престояване на чая извличат повече танини от чаените листа, допринасяйки за по-голяма горчивина на чая.

  • Възраст на растението

Тъй като тези полифеноли играят роля в растежа, бързорастящите млади чаени растения и незрелите чаени листа имат по-високо съдържание от тези полифеноли.

 

Танини във виното

 

Танини. Чаша червено вино със здравословни сандвичи, опднесени на стара дървена табла с място за поставки.

 

Танини можем да открием и в гроздовите дръжки, ципи и семена. Следователно тези вещества са в изобилие и във виното.

Танините са отговорни и за цвета на гроздето. Така че съдържанието им е по-голямо при розетата и червените вина, отколкото при белите.

Интересно е, че не всички танини са с еднакъв размер или форма. С течение на времето те се групират, съставяйки висши образувания. Този процес обикновено се случва, когато виното отлежава и се нарича полимеризация.

Тази трансформация е от жизненоважно значение за виното, тъй като благодарение на нея се постига по-високо качество.

Има три основни вида: сладки, твърди и копринени:

  • Сладки

Те оставят меко, сухо усещане в устата. Напомнят на кадифе и показват, че виното е готово за консумация.

  • Твърди

Това са тези, които оставят сухота в устата. При това толкова голяма, че се появява изтръпване и понякога е трудно да си възвърнете усещанията.

  • Копринени

Те са най-приятните танини, тъй като оставят върху небцето усещане за сочност.

На много етикети можете да прочетете вида им и така ще се ориентирате за качеството на виното.

Други богати източници на растителните съединения са: кафето, бери плодовете, маслините, орехите, шоколада.

 

Здравословни ползи на танините

 

Танини. Левзея. Натурални средства срещу грипни симптоми.

 

Както всички фитохимикали, и тези имат редица ползи за здравето, които варират от борба с възпалението до намаляване на риска от сърдечни заболявания. Да ги разгледаме подробно:

  • Антиоксидантни свойства

Едно от най-известните предимства на танините е, че те действат като антиоксиданти, изчистват и неутрализират свободните радикали и се борят с оксидативния стрес.

Тяхната антиоксидантна активност е причината за много от ползите за здравето, включително защита срещу сърдечни заболявания и алергии.

  • Борят се с възпалението

Поради своите антиоксидантни свойства, танините понижават TNF-a (възпалителен цитокин), който, от своя страна, увеличава С-реактивния протеин (CRP) – протеин, който се повишава в отговор на хронично възпаление.

Друга причина тези полифеноли да са противовъзпалителни е, че те могат да помогнат за балансирането на бактериите в червата, като изключат възпалителните процеси, идващи от стомашно-чревния тракт.

  • Имат антибактериално действие

Тези вещества имат силно антибактериално действие, като се борят с редица патогени, които често измъчват храносмилателната система на човека.

Танините в чая например показват антибактериална активност срещу хеликобактер пилори – една от най-честите причини за стомашни язви (което в крайна сметка може да доведе до рак на стомаха).

Когато се комбинират с антибиотици, танините се борят и с устойчивите на антибиотици бактерии.

Още по-интересното е, че при лабораторни тестове е установено, че те са устойчиви на киселинно лечение. Което означава, че могат да работят ефективно в киселата среда на стомаха.

  • Те могат да предпазват от сърдечни заболявания

Танините защитават сърцето по няколко начина:

  • поддържат сърдечната тъкан здрава
  • предотвратяват разграждането на еластина (един от основните компоненти на кръвоносните съдове)
  • предотвратяват натрупването на калций върху артериалните стени

Те също така спомагат за отпускането на кръвоносните съдове и за нормалното кръвосъсирване.

  • Помагат за балансиране нивата на кръвната захар

Тези полифеноли помагат за понижаване нивата на кръвната глюкоза, като същевременно повишават нивата на инсулин. Танините, и по-специално – галовата киселина, елаговата киселина, катехинът, епикатехинът и процианидините, могат да забавят развитието на диабет и свързаните с него усложнения.

Такива могат да са увреждане на нервите, увреждане на бъбреците и проблеми със сърцето и очите.

  • Те предпазват мозъка

Доказано е, че танините забавят прогресията на невродегенеративни разстройства като болестта на Паркинсон и болестта на Алцхаймер. Това се дължи на фактите, че намаляват възпалението и се борят с оксидативния стрес. Те също така помагат за намаляване на мозъчните лезии.

 

Странични ефекти на танините

 

Валериана. Танини. Симптоми.

 

  • Причиняват стомашен дискомфорт

Може би най-честите нежелани реакции от прекомерната консумация на танини са разстроен стомах и гадене.

Тези неприятни ефекти най-вероятно се появяват при пиене на силен чай на празен стомах, затова помислете първо за лека закуска, ако сте склонни да се чувствате зле от консумацията на силен чай.

Но въпреки че могат да причинят дискомфорт, танините изглежда не са вредни за стомаха или храносмилателната система. Всъщност те могат да помогнат за поддържане на здравето на червата.

  • Намаляват усвояването на някои хранителни вещества

Танините могат да действат и като антинутриенти, които намаляват усвояването на някои хранителни вещества, от които се нуждае тялото ви.

По-конкретно изследванията показват, че танините могат да намалят усвояването на желязо, когато се консумират по време на хранене.

Въпреки това няма доказателства, че хората, които пият чай или ядат храни, богати на танини, са по-склонни да развият дефицит на желязо. Така че, ако вече не страдате от такъв проблем, няма причини за безпокойство.

  • Намаляват усвояването на някои лекарства

Ако приемате някакви лекарства с рецепта, вземете ги с чаша вода, а не с чай, и изчакайте няколко часа преди или след пиене на чай.

Танините или други съединения на зеления чай могат да повишат нивата на надолол – бета-блокер, използван при високо кръвно налягане и някои сърдечни проблеми. Така че не забравяйте да попитате вашия лекар или фармацевт, преди да пиете чай, ако приемате това лекарство.

  • Могат да причинят главоболие

И накрая, някои хора твърдят, че танинините в чая причиняват главоболие, но в момента няма доказателства, които да потвърдят, че това е така. Ако все пак забележите, че изпитвате главоболие, когато пиете чай, винаги можете да опитате да го намалите или да преминете към друг вид.

Поради техния невропротективен ефект, тези растителни съединения също са класифицирани като силен антидепресант, спомагащ за повишаване на настроението и цялостното благосъстояние.

 

И така, да обобщим: танините са полезни за нас, но прекалената консумация може да доведе до някои странични ефекти.

Ако пък не се наслаждавате на вкуса на чая или не се чувствате добре след консумацията му, променете начина, по който го приготвяте, за да намалите съдържанието на тези полифеноли или опитайте друг вид.

Бъдете здрави!