Отговорът на нараняване или инфекция в организма са така наречените възпалителни процеси. Чрез тях тялото сигнализира на имунната функция да се задейства и да започне да лекува и възстановява увредената тъкан. Като същевременно защитава организма от вируси и бактерии.

Без възпалителните процеси всяко нараняване или болест биха били фатални.

Ако обаче възпалителният процес продължи твърде дълго или се появи на места, където не е необходим, това също не е полезно.

Хроничното възпаление е свързано с определени заболявания като сърдечни проблеми или инсулт, и може да доведе до автоимунни нарушения, като ревматоиден артрит и лупус.

Но здравословната диета и начин на живот могат да помогнат да се запази нормалната функция на възпалението.

Днес ще ви разкажем подробно за ролята на възпалителните процеси и как да ги контролирате, така че да я изпълняват без да ви вредят.

 

Видове възпалителни процеси

Има два основни вида възпаление – остро и хронично. Острият възпалителен процес е „добрият“ вид. Именно той ни помага да се излекуваме, докато хроничното възпаление е „лошия“ вид, защото е причина за хроничните заболявания.

Острият и хроничният възпалителен процес имат различни причини, симптоми и цели. Сега ще ги разгледаме поотделно.

 

  • Остри възпалителни процеси

Острото възпаление е краткосрочен отговор на имунната система с локален ефект. Това означава, че неговата работа е да се концентрира точно върху мястото, където има проблем. Сред най-честите симптоми на остро възпаление са зачервяване, подуване, затопляне и болка.

При наличие на остро възпаление, кръвоносните съдове се разширяват, притокът на кръв се увеличава и белите кръвни клетки се съсредоточават в нараненото място, за да насърчат заздравяването.

Този процес е и причината за възникването на неприятни симптоми.

По време на остри възпалителни процеси химикалите, известни като цитокини, се освобождават от увредената тъкан. Междувременно, хормоноподобните вещества, известни като простагландини, създават кръвни съсиреци и също така предизвикват болка и треска като част от лечебния процес.

В зависимост от причината и тежестта на проблема, острото възпаление може да продължи от няколко дни до няколко месеца.

Понякога острото възпаление се локализира в една област, а понякога е системно, както е при вирусна инфекция.

 

  • Хронични възпалителни процеси

 

Възпалителни процеси.

 

За разлика от острите възпалителни процеси, хроничните могат да имат дългосрочни и цялостни ефекти.

Хроничното (персистиращо) възпаление поражда постоянно, ниско ниво на възпаление в цялото тяло. Тези му свойства могат да допринесат за развитието на хронични заболявания.

При този вид възпалителни процеси белите кръвни клетки се увеличават, но няма какво да правят и къде да отидат, защото няма и реална заплаха. Тогава те започват да атакуват здрави клетки, тъкани и органи.

Хроничното възпаление често няма симптоми и се открива чрез изследване на С-реактивен протеин (CRP) – маркер за възпаление в кръвта. Високите нива на CRP са свързани с повишен риск от сърдечни заболявания.

Могат също да показват инфекция или заболявания като ревматоиден артрит и лупус.

Хроничното възпаление е един от няколкото фактори, допринасящи за появата и прогресирането на различни заболявания. Най-силна е връзката между него и диабет тип 2, както и сърдечните болести.

Имайте предвид, че въпреки „тихия“ прогрес на хроничните възпалителни процеси, те представляват основна заплаха за здравето и дълголетието на голяма част от хората.

Затова помислете за начини, с които да го контролирате. Ние ще ви дадем няколко идеи.

 

Как можем да контролираме възпалителните процеси?

Както споменахме, възпалението е естествена част от лечебния процес. Но когато стане хронично, е важно да го контролирате, за да намалите риска от дългосрочни проблеми. Ето няколко възможности.

 

  • Противовъзпалителна диета

Няма строг хранителен план, който да ви показва с какво да се храните, колко и кога, за да повлияете на възпалителните процеси. Противовъзпалителната диета по-скоро е свързана с наблягането на храни, за които е доказано, че се борят с възпалението или допринасят за това.

В идеалния случай може да хапвате осем до девет порции плодове и зеленчуци на ден, да ограничите приема на червено месо и млечни продукти, да избирате сложни въглехидрати пред прости и да се откажете от преработените храни.

Хубаво е да наблегнете и на храни, богати на омега-3 мастни киселини като аншоа, сьомга и миди – вместо омега-6 мастни киселини, които се намират в царевичното масло, растителното масло, майонезата и много преработени храни.

Противовъзпалителната диета освен като превенция, може да бъде особено полезна за хора с хронично възпаление в резултат на здравословно състояние.

Спортисти и хора, които тренират с висока интензивност и се стремят да намалят изходното възпаление, също могат да намерят ползи в нея.

 

  • Тренировки

 

Възпалителни процеси. Следродилна гимнастика. Колаген за здрави стави - ползи. Тренировка, млада дама, която се разтяга преди тренировка.

 

Умерените тренировки също могат да произведат добри противовъзпалителни химикали в организма. За най-добри резултати за възрастни се препоръчват най-малко 30 минути, пет дни в седмицата с умерена интензивност.

В допълнение, дейности за укрепване на мускулите (като вдигане на тежести или използване на ленти за съпротива) през два или повече дни в седмицата, с умерена или висока интензивност, също могат да окажат благоприятно въздействие върху възпалителните процеси.

Не забравяйте да се консултирате със специалист, който да ви посъветва за подходящи упражнения и натовареност според възможностите и здравословното ви състояние!

 

  • Лекарства и добавки

За съжаление, няма лекарства, които да влияят конкретно на хроничните възпалителни процеси. Но има много лекарства със и без рецепта, предназначени за лечение на остро възпаление.

Най-често се препоръчват нестероидни противовъзпалителни лекарства като аспирин и ибупрофен. Те действат като блокират ензима циклооксигеназа, който произвежда простагландини.

Кортикостероиди, като кортизон и преднизон, пък могат да се предписват при по-тежки възпалителни състояния като астма и артрит. Макар и наистина ефективни, те имат неприятни странични ефекти, като наддаване на килограми и задържане на вода.

Има и няколко хранителни добавки, които претендират за противовъзпалителни свойства и можете да опитате. Такива са омега-3, куркумин, цинк и орлов нокът. Въпреки че имат много здравословни ползи, имайте предвид, че те не са доказано ефективни директно върху възпалителните процеси.

 

И един последен съвет преди да преминем към финал – наспивайте се. Получаването на по-малко от седем до девет часа на нощ може да допринесе за хроничното възпалението и болестите, които то храни. Предприемането само на няколко стъпки за подобряване на съня може да направи чудеса!

И накрая – какво трябва да запомните?

Възпалителните процеси са необходими на организма, но превърнат ли се в хроничен проблем, могат да доведат със себе си нелечими заболявания.

Начинът на живот е важен за правилното функциониране на организма, в това число и на имунната система. Ако се грижите добре за себе си, нейният отговор ще бъде само във ваша полза, а възпалението ще свърши своята работа и ще отмине. Затова започнете промяната още днес!

Бъдете здрави!