Името си широко известният розмарин получава от латинския термин „роса от морето“, тъй като произлиза от морските скали в средиземноморския регион. Той е част от ароматното семейство на босилека, лавандулата, миртата и градинския чай (салвия).

В някои български диалекти розмаринът се нарича гюлбул (или гюлбюл), като се предполага, че това е старобългарска или дори прабългарска форма на името му.

Розмаринът е смятан за свещено растение от много култури – древните гърци, египтяни и римляни, които го използват за подобряване на паметта като част от ароматерапия и за защита от зли сили. Днес, освен като подправка в кухнята, розмаринът е най-употребяван под формата на етерично масло, известно със своите успокояващи свойства. Начините та се възползвате от тези свойства могат да бъдат разнообразни, но за най-ефективни се смятат инхалациите. Именно за ползите от тях ще си говорим днес.

 

Как да използваме розмарин за инхалации?

Както споменахме, за инхалации обикновено се използва етерично масло от розмарин. То е много лесно за употреба, защото е доста концентрирано, така че са ви необходими само няколко капки. Малките бутилки, в които се продава, съдържат пластмасови капкомери, които улесняват дозирането и това също си е голямо предимство. Най-простият начин за инхалации с етерично масло от розмарин е отварянето на бутилката и вдишването му директно. Като алтернатива можете да поставите няколко капки върху плат или кърпа и да я държите близо до лицето си.

Много хора също така използват дифузери за ароматерапия, които разпределят етеричното масло равномерно във въздуха.

Внимание! Избягвайте да поставяте дифузер близо до бебета или малки деца, тъй като е трудно да разберете количеството, което те вдишват! Традиционният начин, разбира се, си остават инхалациите с гореща пара. За целта няколко капки се добавят към гореща вода.

 

Видове етерично масло и кое е най-подходящо за инхалации?

 

Розмарин. Ползи от маслото от чаено дърво. Иланг-иланг.

 

Има много различни видове розмарин, поради което се произвеждат и различни видове етерични масла. Основните са два вида:

  • Rosmarinus officinalis var Cineole

Този конкретен вид етерично масло от розмарин е чудесен за използване при респираторни проблеми за отваряне на носните проходи и намаляване на кашлицата. Именно него трябва да търсите, ако искате да си правите инхалации. Локално се използва още при акне, мазна кожа и скалп и може да стимулира растежа на косата.

  • Rosmarinus officinalis var Verbenon

Този розмарин има по-нежен аромат и е по-малко стимулиращ. Това е видът, който се използва най-често в продуктите за грижа за кожата. Поради регенериращите си свойства, той често се използва локално при белези и изгаряния. За инхалации се смята, че би бил по-малко ефективен, но ако не разполагате с друго, можете да използвате и него.

 

Какви са ползите от употребата на розмарин за инхалации?

Етеричното масло от розмарин помага за намаляване на нивата на стрес и нервното напрежение, стимулира умствената активност, облекчава умората и поддържа дихателната функция. Ето конкретно от какви предимства можете да се възползвате, ако изберете именно него за инхалации:

  • Инхалации с розмарин при респираторни проблеми

Етеричното масло от розмарин действа като отхрачващо средство при вдишване, облекчавайки задръстванията в гърлото и носа, причинени от алергии, настинки или грип. Инхалациите могат да помогнат в борбата с респираторни инфекции поради антисептичните свойства на розмарина.

Освен това растението има спазмолитично действие, което помага при лечението на бронхиална астма. Допълнително розмаринът повишава имунитета като стимулира вътрешната антиоксидантна активност, която от своя страна се бори с болестите, причинени от свободните радикали.

Използвайте етерично масло от розмарин в дифузер или добавете няколко капки в чаша или малка тенджера с вряща гореща вода и вдишвайте парите до 3 пъти дневно при каквито и да било проблеми с дихателните пътища.

  • Ароматерапия с розмарин за облекчаване на стреса

Според проучванията, инхалациите с етеричното масло от розмарин могат да понижат нивата на хормона на стреса – кортизол в кръвта. Високите нива на кортизол се причиняват от стрес, безпокойство или всяка мисъл или събитие, което поставя тялото ви в отбранителен режим. Когато стресът е хроничен, кортизолът може да причини наддаване на тегло, оксидативен стрес, високо кръвно налягане и сърдечни заболявания. Можете да се преборите с всичко това, като използвате дифузер с етерично масло, инхалации или дори чрез вдишване от отворена бутилка с масло. Можете да приготвите и антистресов ароматерапевтичен спрей, като просто комбинирате в малка бутилка 6 с. л. вода с 2 с. л. водка и добавите 10 капки масло от розмарин. Използвайте този спрей през нощта върху възглавницата си, за да се отпуснете, или го напръскайте във въздуха на закрито по всяко време, за да облекчите стреса.

  • Инхалации с розмарин за подобряване на паметта и концентрацията

Ако се обърнем към историята, известно е, че гръцките учени са използвали етерично масло от розмарин, за да подобрят паметта си преди важни изпити. Днес е доказано, че розмаринът значително подобрява качеството на паметта и повишава концентрацията.

Инхалациите с розмарин са подходящи дори за пациенти в напреднала възраст, с деменция и Алцхаймер, като имат потенциала да забавят развитието на болестите. Добавете няколко капки масло от розмарин към дифузер, за да извлечете ползите от аромата. Независимо от възрастта можете също така да направите горещи инхалации, за да постигнете същите ефекти или да вдишате от маслото директно.

 

Кога е противопоказно да използваме розмарин за инхалации?

 

Розмарин. Бял дроб - пречистване. Зехтин с подправки и билки. Свежи билки, подходящи за препарати за почистване и дезинфекция.

 

Инхалациите с розмарин са безопасни за употреба от повечето хора, като ароматерапия и за медицински цели. Има обаче няколко случая, при които не е препоръчително да прибягвате до тях:

  • По време на бременност – розмаринът под каквато и да е форма може да стимулира менструацията или да навреди на матката, причинявайки спонтанен аборт.
  • По време на кърмене – няма достатъчно надеждна информация дали розмаринът е безопасен за употреба при кърмене. Най-добре го избягвайте.
  • Алергия към аспирин – розмаринът съдържа химикал (салицилат), който е много подобен на аспирина. Той може да предизвика реакция при хора, които са алергични към аспирин.
  • Припадъци – розмаринът може да влоши разстройствата, свързани с припадъци. Не го използвайте под каквато и да е форма, ако имате такива проблеми.

Етеричното масло от розмарин е незаменимо в ароматерапията не само заради приятната си миризма, но и защото е в състояние да успокои тялото, да енергизира ума, да се бори с инфекциите, при това без странични ефекти. Инхалациите са най-добрият и лесен начин да се възползвате от тези здравословни ползи. Така че опитайте ги, съобразявайки се с нашите препоръки.

И бъдете здрави!